Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skole-PC, får ikke logget inn


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en skole-PC som jeg fikk etter at jeg ble ferdig med 3. klasse i sommer. Da jeg brukte denne PC'en i skoletiden måtte jeg derfor logge inn med min bruker på Akershus-FK domenet for å komme meg gjennom login-screenen.

 

Jeg fikk dessverre aldri fjernet denne "sperren" etter endt skoleår. Da en kamerat fortalte meg at jeg burde gjøre dette i slutten av sommerferien, var itslearningkontoen min fra skoletiden slettet og jeg fikk ikke hentet instrukser.

 

Alt var greit nok i en god stund; jeg fikk jo brukt pc'en, jeg måtte bare taste inn brukernavn og passord hver gang jeg skulle bruke den. Det første problemet møtte jeg på i går, under en privatisteksamen. PC'en var vrang fordi den var koblet opp mot et annet offentlig skolenettverk eller noe slikt, og jeg fikk ikke brukt den. Jeg fikk heller ikke låne en PC av skolen jeg hadde eksamen på men det er nå en annen sak.

 

Problemet er at jeg nå sitter med en PC jeg ikke får brukt i det hele tatt. Jeg er koblet på mitt hjemmenettverk (wifi), men hver gang jeg prøver å logge inn får jeg opp feil brukernavn/passord beskjeder. Jeg har prøvd å logge inn lokalt på PC'en, men det funker ei, og det funker heller ikke å logge inn via det opplegget Akershus brukte for noen år siden (vgsa).

 

Så mitt spørsmål til dere blir da om det er en enkel måte å få fjernet denne "sperren" på? Jeg har en del filer jeg vil beholde på PCen så ville foretrukket å slippe en ny install av windows.

 

Kort fortalt; jeg må forbi login screen, PC'en er knyttet opp mot Akershus fylkeskommune, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

 

Edit: Det er forøvrig snakk om en HP 6530b og det er windows 7

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er versjonen av Windows de bruker, hvis du skall kun bruke den privat så kan du ta en tur til IKT folka på skolen å si ifra. de vill sikker hjelpe deg( vet ikke åssen reglene deres er) men hvis ikke: ta backup av tingene du trenger å installer Windows home premium. MEN hvis du fremdeles går på skole så må du be om immigrering. det de gjør er att de skifter domenet.

Lenke til kommentar

For å komme inn i BIOS kan du clease CMOS. Dette gjør du ved å ta ut CMOS-batteriet fra hovedkortet (husk å koble ut strøm og batteri), og vente minst 1 min. Men huskt at da blir alle andre instillinger borte også.

 

Men etter dette har du tross alt muligheten til å endre boot-options og slikt. Hvis det er UEFI bios kan bootpath til HDD være borte (dette blir generert når du installerer OS på nytt).

 

 

Jeg vill hørt med skolen først og fått dem til å hjulpet deg. Har du mulighet til å dra til skolen (eller i nærheten), for å koble deg på skolens nettverk, og fått logget deg inn? Hvis dette går, så kan du hente ut filene du savner, for så å cleare CMOS, og installere OS på nytt.

Lenke til kommentar

Har tatt kontakt med skolen via mail til to IT-ansatte og melding til en IT-ansatt på Facebook i løpet av gårsdagen og i dag, men ikke fått kontakt ennå. Jeg bør helst ha denne PC'en klar innen mandag morgen ettersom jeg har en eksamen da, men det kan hende jeg må ty til en av de andre laptopene jeg har liggende her.

Lenke til kommentar

Nå er stresset over, fikk tatt eksamen på en annen laptop.

 

Men nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal gå videre. Har ikke fått svar fra IT-avdelingen på skolen ennå, og for å være ærlig så forventer jeg virkelig ikke at de der strekker ut en hånd i det hele tatt.

 

Jeg har et par Windows-lisenser liggende, og jeg kan kjøpe en ny harddisk. Hvis jeg ønsker å få maskinen operabel igjen; er det så enkelt at jeg kun bytter HDD og innstallerer Windows på nytt? Eller pleier skolevesenet å legge noen ekstreme sperrer slik at dette er håpløst?

Lenke til kommentar

Hvis skolen har ordning hvor du får beholde maskinen etter endt utdanning har de garantert rutiner på plass for å håndtere slike situasjoner. Der hvor jeg jobber drifter vi mange ungdoms/barneskoler, hvor ungdomskoleelever får beholde maskinen etter de er ferdig. Da blir maskinene retanket med clean Windows 7 image uten noe domenetilknytning.

Lenke til kommentar

Jepp, de har ihvertfall hatt en ordning for 93-kullet. Problemet er at de sendte ut informasjonen og instruksene over itslearning i sommerferien, noe jeg ikke fikk sjekket ettersom jeg ikke har for vane å vanke på itslearning etter endt skolegang. Da jeg fikk vite det av en kamerat rundt august/september, var itslearningkontoen min slettet. Den eneste grunnen til at jeg vet hva det nøyaktig er snakk om er at jeg hadde på varling via email i itslearning, og jeg greide å grave fram meldingen blant all søppelmailen i innboksen min.

 

Men det er utenfor poenget. Jeg får ihvertfall avvente og se om de svarer i løpet av uka, men worst case scenario: Harddiskskifte og fjerning av batteri på hovedkortet. Vil det fungere eller er PC'en tapt?

Lenke til kommentar

Tok og spurte en kamerat av meg som er IT ansvarlig på VGS. De er mer enn behjelpelige til å hjelpe deg med "problemet" selv om du har sluttet på skolen, og for at din egen latskap aldri slettet sperren på fronter.

 

Så ta en kjapp tlf til dem i morgen, mer eller mindre om maskinen er stjålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...