Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venn som har Isolert seg. Hva bør en gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei har en venn som har Isolert seg nå i snart 5 år.

Skal prøve å ikke gå så veldig mye i detaljer da han leser på nettet 16 timer om dagen, og vil helst unngå at han finner posten.

 

Det begynte da han skulle studere på høyskole/universitet og flyttet til en annen by i Norge, der skaffet han seg et rom i et stort kollektiv

 

Det viser seg at han har droppet ut av skolen hvert år, egentlig bare startet året for å få seg studielån. Nå har han ikke rett på studielån lenger og har begynte å ta opp kreditt for å overleve. Han har hatt 2 nære kompiser under hele ungdomskolen og vgs, og vi har forsatt litt kontakt med ham. Men i dem siste årene har han fått er veldig merkelig syn på samfunnet (mener lover og regler er unødvendige og mye annet rart), han mente også en stund at Norge av et av dem verste landene i verden å bo i, og ville heller bo i Hellas. Han har også trodde på veldig mye rart, f.eks trodde han en stund at renten en fikk i banken var månedlig, og trodde hvis han sparte nok av studielånet sitt kunne han betale tilbake og leve bare å rentene.

 

Han er også utviklet seg til en person som aldri kan ha feil. Og om han en gang i blant har feil så går han til kilden han mente feilinformerte ham, og viser til at han i seg selv ikke hadde feil.

 

Så dem siste 5 årene har han ikke gjort annet enn å sitte på pcen hver eneste dag, og beveger seg bare ut når han må handle mat.

 

Vet også at hannes foreldrene aner ingenting, og tror han holder på med en master. Vet at han skylder ca 6 måneder med leie nå, og benytter seg av kreditt. Vi sier hele tiden at han bør skaffe seg en jobb umiddelbart, men han kommer ikke til å løfte en finger før han absolutt er 100% nødt.

 

Hvordan kan en hjelpe en slik person uten å bli uvenner?

 

 

Anonym poster: 63a00a542c66a4ac0ec05b1041ccf064

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke si ifra til foreldrene.

Ikke ha noe mer kontakt med ham.

Han er sannsynligvis schizotyp eller schizofren, eller kronisk depressiv og skyver realiteten vekk fordi den er for hard.

Når du stryker 5 år på rad, og står i fare for å miste inntektsgrunnlaget, ikke har noen sjanse til å finne deg noe å gjøre, ikke kan betale tilbake, ikke kan få deg jobb, så er livet så elendig som det kan bli. Den følelsesmessige påkjenningen er enorm, på toppen av at han sannsynligvis ikke hadde det noe godt med seg selv fra før av. Ikke rart han har rare meninger, han har neppe mye til overs for samfunnet, for å si det sånn.

La han seile sin egen sjø. Du kan ikke hjelpe ham, han vil sannsynligvis ta livet sitt, eller så vil han ta noen andres liv. Best å skygge unna, og ikke ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Ikke si ifra til foreldrene.

Ikke ha noe mer kontakt med ham.

Han er sannsynligvis schizotyp eller schizofren, eller kronisk depressiv og skyver realiteten vekk fordi den er for hard.

Når du stryker 5 år på rad, og står i fare for å miste inntektsgrunnlaget, ikke har noen sjanse til å finne deg noe å gjøre, ikke kan betale tilbake, ikke kan få deg jobb, så er livet så elendig som det kan bli. Den følelsesmessige påkjenningen er enorm, på toppen av at han sannsynligvis ikke hadde det noe godt med seg selv fra før av. Ikke rart han har rare meninger, han har neppe mye til overs for samfunnet, for å si det sånn.

La han seile sin egen sjø. Du kan ikke hjelpe ham, han vil sannsynligvis ta livet sitt, eller så vil han ta noen andres liv. Best å skygge unna, og ikke ha noe med det å gjøre.

 

Fy faen, du er litt av en grepa kompis å ha du...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Skjerpings, her gir jeg råd til trådstarter. Det er trådstarter jeg er gem mot, ikke psycho-kompisen hans.

Du kan vel ikke seriøst mene at trådstarter skal være forpliktet til å gjøre noe han ikke har fordel av? Hvem faen er du til å forlange det?

 

Hva om du var denne kompisen? Skulle han bare gi faen i deg og si "gå hen å dævv"? Det kan tenkes at du mener det nå, for å forsvare det du nettopp skrev. Men din mangel på innsikt i menneskelighet og vennskap er skremmende.

 

Glad jeg ikke har slike venner i hvertfall..

 

Så skjerpings right back at ya!!

Lenke til kommentar

Hva om du var denne kompisen? Skulle han bare gi faen i deg og si "gå hen å dævv"? Det kan tenkes at du mener det nå, for å forsvare det du nettopp skrev. Men din mangel på innsikt i menneskelighet og vennskap er skremmende.

Jeg har masse innsikt i mennesker. Det er derfor jeg kan si at denne kompisen ikke har det noe bra, ikke har noe reelt håp om å få det bra, og mennesker flest ville holdt seg unna, fordi ingen ønsker å bli trukket ned i søla av negative skjebner. Problemet her er utelukkende samvittigheten til trådstarter, og fjols som deg som ønsker å gi ham dårlig samvittighet. Det beste for trådstarter, er om han aldri hadde møtt denne psycho-taperen. Jeg har forskningsbasis for det jeg sier, mennesker er ekstra stygge, statistisk sett, mot f.eks folk med angstlidelser, personlighetsforstyrrelser og depressive. Det er naturlig, disse personene er ment å dø, og isoleres ut fra flokken. Vi burde avlive dem.

 

Glad jeg ikke har slike venner i hvertfall..

Åssen veit du det? Har du vært 5 år i en hule med PC?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har masse innsikt i mennesker. Det er derfor jeg kan si at denne kompisen ikke har det noe bra, ikke har noe reelt håp om å få det bra, og mennesker flest ville holdt seg unna, fordi ingen ønsker å bli trukket ned i søla av negative skjebner. Problemet her er utelukkende samvittigheten til trådstarter, og fjols som deg som ønsker å gi ham dårlig samvittighet. Det beste for trådstarter, er om han aldri hadde møtt denne psycho-taperen. Jeg har forskningsbasis for det jeg sier, mennesker er ekstra stygge, statistisk sett, mot f.eks folk med angstlidelser, personlighetsforstyrrelser og depressive. Det er naturlig, disse personene er ment å dø, og isoleres ut fra flokken. Vi burde avlive dem.

 

 

Åssen veit du det? Har du vært 5 år i en hule med PC?

 

Fy fa... "de er ment å dø" og "vi burde avlive dem" .. Og "du har forskningsbasis".. Du har sannsynligvis ikke innsikt i det som ligger rett foran nesegrevet ditt engang.. Ganske tydelig..

 

Trådstarter: Er du en god kompis, noe som du tydeligvis er, så tar du kontakt med kompisen din og får hans versjon av saken. Som oftest blir ting eskalert når det fortelles mellom venner og uvenner. Forhåpentligvis kan det være at skaden er mindre enn først trodd. Det kan være at han er for stolt til å gå ut med at han har problemer. Men når noen stikker hull på bobla, så kommer han etter. Hør for all del ikke på en viss kar over her som mener at han "er ment å dø" for det er noe av det dummeste svadapisset jeg noen sinne har hørt..

 

Det at du har tatt det bryet med å poste her inne for å spørre sier mye om deg. Du virker som en god kompis. Jeg råder deg til å gå direkte til kompisen din og ta en samtale med ham. Ikke poste for mye her inne som han kan oppdage i ettertid og bruke mot deg.

 

Det kan være grunner ingen av oss her inne har tenkt på i vår villeste fantasi. Og det kan være ting som er tungt for han, men som er uforståelig og lett for oss. Noe som vi kan hjelpe til med..

 

Lykke til..

Lenke til kommentar

Ikke si ifra til foreldrene.

Ikke ha noe mer kontakt med ham.

Han er sannsynligvis schizotyp eller schizofren, eller kronisk depressiv og skyver realiteten vekk fordi den er for hard.

Når du stryker 5 år på rad, og står i fare for å miste inntektsgrunnlaget, ikke har noen sjanse til å finne deg noe å gjøre, ikke kan betale tilbake, ikke kan få deg jobb, så er livet så elendig som det kan bli. Den følelsesmessige påkjenningen er enorm, på toppen av at han sannsynligvis ikke hadde det noe godt med seg selv fra før av. Ikke rart han har rare meninger, han har neppe mye til overs for samfunnet, for å si det sånn.

La han seile sin egen sjø. Du kan ikke hjelpe ham, han vil sannsynligvis ta livet sitt, eller så vil han ta noen andres liv. Best å skygge unna, og ikke ha noe med det å gjøre.

 

 

Trådstarter: Gjør alt det motsatte av det han jeg siterer har skrevet, da er du på god vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

psycho-kompisen

 

Ikke si ifra til foreldrene.

Ikke ha noe mer kontakt med ham.

La han seile sin egen sjø. Du kan ikke hjelpe ham, han vil sannsynligvis ta livet sitt, eller så vil han ta noen andres liv. Best å skygge unna, og ikke ha noe med det å gjøre.

Jeg har masse innsikt i mennesker. disse personene er ment å dø, og isoleres ut fra flokken. Vi burde avlive dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...