Gå til innhold

Frafalt PPU-student med negativt syn på skolesystemet trenger innspill.


Rognalf

Anbefalte innlegg

University of Helsinki, Teacher Education Programme

http://www.helsinki....ions/index.html

 

 

To be a qualified subject teacher in Finland, a person must have

-a higher University degree (a Master's degree)

-completed at least basic and intermediate or equivalent studies of 60 ECTS credits (35 study weeks) in a subject that is taught in comprehensive schools, general upper secondary schools or other educational institutions

-completed at least 60 ECTS of teachers' pedagogical studies

 

 

Er det ikke det vi i Norge kaller en lektor?

 

 

I Norge er lektor tradisjonelt den høyeste yrkestittelen for lærere i de høyere skolene (latinskole, gymnasium og videregående skole). Tittelen krever minst embedseksamen, hovedfag eller tilsvarende (dvs. minimum 6 års universitetsutdannelse). I dag kreves det ettårig pedagogisk utdannelse i tillegg til hovedfag, embedseksamen, mastergrad eller tilsvarende for å bli lektor.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at lærerprogrammet til Universitet i Finlands hovedstad vet bedre enn Store Norske. Begrepet lektor er også annerledes i Norge og Finland, men lærere i Finland er ifra alt jeg kan se det vi i Norge kaller lektorer. Altså mastergradsstudenter med pedagogisk påbygning. Så da tror jeg faktisk SNL tar feil. Skal sende dem en mail og spørre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gatto sier det selv. Alle forsøk du gjør på å endre systemet fra innsiden vil feile, for logikken som bærer det vil oppløses når målet ikke er kondisjonering av lydighet, men utvikling mot intrinsiske mål. Fjernet man alt som ligner tvang, så var mye gjort, men hva er poenget med å sitte sammen med 30 andre barn og en voksen når man kan sitte hjemme i fred og ro, gjerne med mamsen tilstede for å piske inspirasjonen i gang? Det går i mot All forstand. Vi har inget behov for 60 000 nye archoner neste år.

 

Hvis du vil bli en god lærer, så lærer du å mestre retorikk. Da kan du lære bort religionshistorie til bussjåføren og takke for kvitteringa etterpå. Basisen for alt av den eldre vestlige filosofi, ja, jeg vil nesten tørre å si all skreven tanke før Orientalismen, er de liberale disiplinene;

 

Grammatikk, Logikk, Retorikk

 

+

 

Aritmetikk, Geometri, Musikk og Astronomi.

 

De tre første utgjør det som kalles Trivium og de fire siste kalles Quadrivium. Det interessante er at Triviumet kan defineres ytterligere. Rekkefølgen er veldig viktig.

 

Grammatikk = Hvem, hva, hvor, når

 

Logikk = Hvordan

 

Retorikk = Hvorfor

 

EDIT

 

I hvilken modus

 

Gjennom hvilke midler

 

(Hermagoras av Temnos)

 

http://www.redicecre.../RIR-120614.php

Endret av Aapnopp
Lenke til kommentar

Det aller siste man behøver innenfor læreryrket det er "retorikk".

 

God og effektiv læring skjer ikke ved en overbevisende framstilling men der i mot ved å sette elevene i stand til å beherske sine arbeidsoppgaver og sine lærplanmål på egen hånd.

 

Mye av det man skal lære på skolen dreier seg om ferdighetsmål. Man kan ikke lære en ferdighet gjennom å lytte til "retorikk". Man kan ikke bli en dyktig fotballspiller ved å se på mange fotballkamper. Man kan heller ikke bli til en matematiker ved å se på en matematikklærer.

 

Ferdighetsmålene, for eksempel i forhold til matematikk, norsk og engelsk kan bare oppnås gjennom å praktisere de arbeidsoppgaver som leder fram til disse ferdigheter. Man kan ikke lære logikk gjennom å lytte til logikk. Man må først og fremst praktisere og erfare logikk. Ingen kan "bli lært" en ferdighet. De fleste kan "lære seg" en ferdighet. Oppgaven til en dyktig lærer, det er først og fremst å sette elevene i stand til "å lære seg". Dette innbefatter også "interesse for å lære seg".

 

En dyktig lærer er ikke "en god klovn" men han/hun gjør allikevel stoffet interessant og spennende ved at elevene opplever en stadig større grad av selvstendighet og mestring i forhold til fagene.

 

Ett av (den norske) skolens problemer det er at det er for mange som "blir lært" og for få som "lærer seg".

 

For at elevene skal se en mål og hensikt i "det å lære seg" så må skolen bli mer variert og gøy og skolen må ikke bare handle om "det en teoretiker har lært på universitetet" men også om verden og virkeligheten slik som den faktisk er.

 

Det skulle for eksempel være an selvfølge at man også fikk jobbe med hobbyer på skolen og at for eksempel ungdomsskolen også hadde yrkesfag, der man for eksempel kunne kombinere matematikk og data og elektronikk og at man for eksempel kunne bruke matematikk og fysikk til å designe ulike typer maskiner.

 

Det som er skolens problem det er at ganske mange elever kommer inn på skolen og starter opp med en interesse for "å lære seg". Etter hvert som skoleåret går og man "blir lært" det som hverken har mål eller mening, så forsvinner denne interessen, for ganske mange.

 

En god lærer er som en fotballtrener som trener laget sitt opp til å bli blant de beste. For at dette skal skje så må "treningen" oppleves som variert, interessant og spennende og man må oppleve at man "blir bedre" og at man gjør framskritt fra dag til dag.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...