Gå til innhold

Newb søker hjelp med "forsterkning" av WiFi-nettverk.


Pluggen

Anbefalte innlegg

Som dere skjønner så aner jeg tydeligvis ikke hva jeg driver med, men trenger litt sterkere nett i kjelleren, og kjøpte en Jensen Air:Link 3000DG da den skulle være mulig å bruke som en "extender" også for å slippe å hekte alle enhetene i huset på en nytt nett så jeg slipper at telefon og laptop switcher mellom to forskjellige nett når jeg er hjemme..

 

Er dette mulig, og i såfall, kan noen hjelpe meg med å sette opp en forståelig guide til hvordan jeg gjør det?

 

 

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste hadde vel kanskje vært å kjøpe en såkalt "range extender" i stedet for en router. Routern er litt "overkill" ettersom den har endel funksjoner og muligheter som du ikke trenger til å gjøre det du ønsker. Når det er sagt så fungerer nok routeren også som range extender med litt konfigurering!

 

Slenger med en link til en test av en range extender så du ser hva det går ut på: http://www.dinside.no/878574/linksys-wireless-n-range-extender

Lenke til kommentar

Skjønte at det var litt overkill, men var så jeg kunne bruke 5GHz på de enhetene der det er mulig, noe som i mitt tilfelle da er Mac, MacBook Pro, iPhone 5 og siste generasjon AppleTV, og i tillegg få kabla nettet til SmartTV´n i kjellerstua for best mulig resultat der :)

Nettet som er her i huset er bra i 1. etasje, men sliter litt med forstyrrelser nede pga. etasjeskille og noen grove vegger mellom det opprinnelige huset fra ca. 1910 og det som er bygd på i 06-08..

Lenke til kommentar

Hvis du skal dra kabel ned til kjelleren, så er det best å sette opp en trådløsrouter der. Setter du den opp som aksesspunkt og switch, så har du det du behøver der nede. Oppe bruker du en standard trådløsrouter. Sett disse opp med samme navn og kryptering, men på forskjellige kanaler (med god avstand i kanalnummer).

Da vil enten enhetene dine velge sterkeste eller det første punktet de har dekning til. (avhenger av hvordan operativsystemet fungerer). Mister de dekning, så vil de scanne på nytt og evt velge det aksesspunkt/router de har dekning til.

Lenke til kommentar

Det var vel sånn den routeren var satt opp når jeg kjøpte den, med egen kode på nettet og alt, men pga. skriver og slikt skulle jeg gjerne hatt bare et nettverk og heller brukt den routeren nede bare som en "forsterker", men med muligheter til å koble tv´n med kabel for best mulig signal..

 

Som sagt, så er jeg heeelt grønn når det kommer til dette, så beklager om jeg ikke kjenner alle uttrykka og skjønner helt hva dere snakker om, men jeg har da fått til værre ting før med god veiledning ville jeg tro :p

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Slik jeg beskriver det, så havner alt på felles nettverk. Når man setter opp en router som aksesspunkt og switch, så bruker man ikke routerfunksjonen (internettporten brukes ikke) og da fungerer den som en transparent switch og transparent aksesspunkt som får ipadresser fra hovedrouteren.

 

Det blir da et felles LAN & wifi for alle enhetene.

Lenke til kommentar

Da var det bare meg som misforsto noe her ja :/

 

Hvordan setter jeg opp navn og kryptering så det blir likt da?

Nå har jeg droppa DHCP´n på routeren nede, og koblet kabelen ovenfra i en av de fire "utportene" på den, men får fortsatt opp 3 nettverksnavn, men det er vel det med navn og krypteringen som gjenstår regner jeg med..?

Lenke til kommentar

Du må da logge inn på routeren (som du har slått av DHCP på).

Klarer du ikke dette, så kan du resette den til fabrikkinnstillinger og prøve på nytt.

 

Det beste er nemlig å gi aksesspunkt en statisk IP i samme subnett (eks: 192.168.1. 200) som hovedrouteren, da kan du nå den i ettertid.

 

Sjekk hvilken kryptering du har i hovedrouteren din og skriv inn samme kryptering i aksesspunktet, samme SSID (navn på trådløsnett) også. Til slutt setter du en annen kanal enn på hovedrouteren. F.eks 1 på hovedrouter og 11 på aksesspunktet.

 

Du skal ikke bruke repeaterfunksjonen, men sette den opp som "trådløst AP". Repeater vil bare halvere hastigheten og lage krøll med andre nettverksnavn for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AL3000DG kan fint fungere som en repeater da den har en funksjon som heter Universal repeater, der den opprerer både i AP og AP Client mode samtidig. Vi har ingen guide for AL3000DG enda men for "lillebroren" AL89300, og bortsett fra at AL3000DG er dual-band så er det identisk oppsett. Jeg regner med at hovedruteren din bruker 2.4GHz så det er menyen Advanced Settings -> 2.4GHZ Wireless du skal bruke.

 

Satt opp riktig så vil du kunne koble til 5GHz kompatible enheter.

Plasseringen er viktig. Husk at der du plasserer AL3000DG bør det være forholdsvis gode signaler fra hovedruteren. (du får ikke bedre hastighet enn det AL3000DG får fra hovedruteren)

 

Jeg jobber for tiden med en manual for AL3000DG når det gjelder repeater etc. som blir lastet opp på www.jensenscandinavia.com så fort den er klar. I mellomtiden er det bare å sende epost til [email protected] så får du hjelp der.

 

Om du heller vil bruke kabel mellom AL3000DG og hovedruter send meg en epost så forklarer jeg hvordan du setter det opp da.

 

Vennlig hilsen

Tor Torkveen

JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...