Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til NGT i nettverk hjemme =)


Anbefalte innlegg

Halloen! :)

 

Har ADSL fra NGT, 1350/512.

En PC skal stå og kjøre det hele videre til 3 andre PC-er.

Den ene maskinen (PC#1) skal ha fysisk kabel-forbindelse, mens de to andre skal ha trådløs forbindelse.

 

PC#1 står i Hus A, 1.etg.

PC#2 står i Hus A, 3.etg.

PC#3 står i Hus B, 3.etg.

 

Planen er altså at det skal se slik ut:

NGT Router, Cayman 3351 ->

500 MHz PC (Foreløpig WinXP) med

- Unex 10/100 (fysisk forbindelse til NGT-Router)

- SMC 10/100 (fysisk forbindelse til PC#1)

- SMC2802W 2.4 GHz 54 Mbps Wireless*

(trådløst til PC#2 og #3)

 

*) Trådløs forbindelse med SMC Barricade G (SMC2804WBR) som står i

Hus A - 3. etg. Den trådløse routeren skal brukes kun som

aksesspunkt.

 

 

Problemet ligger i at jeg ikke får noe kontakt med verken nettet, NGT-routeren eller 500-Mhz-en via det trådløse nettet, selv om jeg får signal fra den trådløse Routeren.

 

 

Dette har jeg prøvd:

 

- Å 'bridge' alle de tre nettverkskortene i 500-MHz-en under en IP, som er det som har funket best med tanke på videre forbindelse. PC#1 har da ingen problemer med å motta IP-er fra DHCP på Cayman-routeren; men desto større problem med fast IP. Da jeg tok 'motta IP' så at jeg hadde fått de samme DNS-adressene 3 ganger !!!

"DNS-servers:

217.13.4.24,

217.13.7.140,

217.13.4.24,

217.13.7.140,

217.13.4.24,

217.13.7.140"

 

- 'Share Internet-connection'. Denne instillingen aktivert på Unex-kortet, som står direkte forbundet til Cayman-routeren. Problemet da, er at man kun kan velge å dele forbindelsen med 1 av de 2 SMC-kortene, enten det trådløse 54g; eller det kabelbaserte 10/100-kortet.

 

 

Forresten, så har jeg et spørsmål:

MÅ de trådløse kortene og den trådløse SMC-Routeren ha en annen IP-serie enn de kabelbaserte kortene?

- Isåfall: hvordan skal man få kjørt forbindelsen videre til PC#2 og #3?

 

Har noen tips, råd, erfaringer e.l. å gi meg?

:D På forhånd takk for all hjelp! :green: [/code]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser ut til at han må ha et tråløst system pga avstanden

 

tviler på at dette er helt ok fra NGT sin side meningen var at du skal ha 1 abonnetment pr hustand teknisk vet jeg desverre ikke hvordan man løser det.

 

Men er det rimelig kort avstand mellom hver pc(under 50m) så bruk en switch med tilhørlige kabler

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare koble en switch til routeren fra NGT for så å koble alle pcene og acesspunktet til den den ?

 

Da vil jo alle pcene og Acesspunktet få IP fra NGT routeren.

 

Well...

 

a) SMC-kortene - både trådløse og fysiske kabel-kort - og SMC Ez Switchen min pluss SMC Barricade G Wireless- routeren har alle ett felles problem...

Kobler du NGT's Cayman direkte til dem, er forbindelsen like ustabil på alle, les: LAN-aktiviteten skrur seg av, og på. Av, og på, osv.

-> Er det forresten noen som vet hvorfor?

Derfor er det Unex(Realtek)-kortet som står direkte forbundet med NGT's router. Det har nemlig ikke noe problem med å holde opp forbindelsen. Og ja, jeg har prøvd med nye drivere, firmware osv... :roll:

 

 

B) Det er bare en PC som står i første etasje på hus A, der internettlinja kommer inn. Derfra står Cayman-routeren og kjører signalet videre via standard-kabelen fra NGT forlenget med 20 Meter til 500-MHz-PC'n som har alle de tre nettverkskortene i seg. Det fungerer fint, så nå sitter jeg på min 'gode gamle' Athlon XP2000+ og skriver dette, mens jeg får 'Bridget' linja gjennom den enda 'bedre og eldre' Compaq 500-MHz-en.

:yes:

 

 

c) Det er litt av poenget at Aksesspunktet skal stå i tredje etasje, siden

PC#2 og PC#3 må ha den der for å få signal, og vi vil unngå mest mulig kabling... Derfor kan ikke den forbindelsen være fysisk.

PC#2 er en bærbar 800 MHz-Toshiba med et innebygd 11-Mbits kort med meget begrenset rekkevidde.

PC#3 har SMC 54 g Connect - kort (bra rekkevidde), men desto større avstand.

 

 

Med andre ord ligger hele problemet i at jeg ikke får kjørt signalet videre fra 1. etasje, via Wireless til de to andre.

Lenke til kommentar

hey kanskje du kunne bruke raspppoe det du kan logge deg inn som 1 person(må installeres på alle maskina) og dermed tror routeren at det er kun 1 person på internettet og da kan de i NGT ikke si noe... på det programmet så må du sette inn brukernavn og passord som før men på alle maskina!!!!! så skal det funke.. det funka for meg.. :yes:

 

og hør på joggi!!! han har rett ang. ledninger er heller bedre!!!! mindre belasning på nettverket..

Lenke til kommentar
ser ut til at han må ha et tråløst system pga avstanden

Stemmer.

 

tviler på at dette er helt ok fra NGT sin side meningen var at du skal ha 1 abonnetment pr hustand teknisk vet jeg desverre ikke hvordan man løser det.

Jeg har lest igjennom NextGenTels abonnementsvillkår for private kunder, og kan ikke finne noe som sier at jeg ikke har lov til å dele en linje på to hus?

 

Men er det rimelig kort avstand mellom hver pc(under 50m) så bruk en switch med tilhørlige kabler

:roll:

Lenke til kommentar
Har det trådløse accesspointet router-funksjon? i såfall må du disable denne!

 

Jepp, det må gjøres, vettu :wink:

 

Det er allerede gjort, routeren kan heldigvis gjøre alt det et aksesspunkt kan gjøre + mer, men hvis jeg ikke får det trådløse nettverket (på noen måte) til å kommunisere med det fysiske nettet, er jeg like langt. :grumpy:

 

Takker for alle svar hittil :D

Lenke til kommentar

Jeg har noe lignende oppsett her.

For å gjøre livet ditt enklere anbefaler jeg at du kjøper en enkel hub eller switch, sett opp netverket slik:

 

internet-->modem/router--->opsjon:(pc med 2 nic, linux som brannmur)for den paranoide--->hub eller switch

 

PC 1 kobler du rett i hub/switch, IP 10.0.0.2 og gateway 10.0.0.1

 

tråløs router kobler du rett i hub/switch, WAN IP 10.0.0.3 LAN IP 192.168.0.1

 

PC 2 (tråløs) IP 192.168.0.2 gateway 10.0.0.1

PC 3 (tråløs) IP 192.168.0.3 gateway 10.0.0.1

 

:-)

Lenke til kommentar

Det her er jeg interessert i å høre hvordan går. Har NGT sjøl, med Netopia router. Hadde tenkt å kjøpe asus 500 g routeren som kom bra ut i test hos barbara.no. Den kan brukes som accespunkt med switch.

 

Er det noen grunn til at det ikke skulle funke å koble den i Netopian, og en pc på LAN og en pc på WLAN i stua?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...