Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

(HJELP) Windows stopper på innlogging, PCen slår seg av :S


Anbefalte innlegg

Hallo folkens :) Fikk et lite problem med min gamle stasjonære da den skulle fraktes fra sør til nord i norge :) Var vel ca 100 mil, men trodde ikke at det skulle gjøre noe skade, men før da hadde den også stått litt uten bruk.

 

Prøvde diskkontroll, men den ble aldri ferdig. Har egentlig ikke peiling på hvordan jeg skal få fikset dette.

 

 

Når jeg starter pcn:

 

http://www.youtube.com/watch?v=n6fzq9aeUsE

 

 

 

Og den stopper her når jeg starter i sikker modus:

 

2j61o5f.jpg

 

 

 

Så noen som vet hvordan jeg kan fikse dette, eller hvordan jeg kan finne ut av problemet? :)

 

- Nikolai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff da, det så ikke bra ut. Hvilke deler har du i PC-en? Er den bygget selv? Hvor gammel er den?

 

Ja, det glemte jeg å si, den er ikke selvbygget. Det er en Dell Inspiron 580. Den er 3 år tror jeg.

 

Her er noen specs jeg fant på nett, tror det skal være det samme, desverre ikke med helt konkrete deler på alt, men det er hvertfall noe, vet det er versjonen med i3 prosessor:

 

General

Desktop type Budget desktop system

Packaged Quantity 1.0

Product Form Factor Mini tower

Processor / Chipset

Type Intel Core i3 i3-550 / 3.2 GHz

Number of Cores Dual-Core

64-bit Computing Yes

CPU Qty 1.0

Max CPU Qty 1.0

Front Side Bus 1333.0 MHz

Cache Memory

Installed Size 4.0 MB

Cache Per Processor 4 MB

RAM

Installed Size 4.0 GB

Technology DDR3 SDRAM

Memory Speed 1333.0 MHz

Memory Specification Compliance PC3-10600

Form Factor DIMM 240-pin

Hard Drive

Type HDD

Capacity 1.0 x 1.0 TB

Interface Type Serial ATA-300

Spindle Speed 7200.0 rpm

Storage Controller

Type Integrated

Controller Interface Type Serial ATA-300

Optical Storage

Type DVD+RW

Graphics Controller

Type Integrated

Graphics Processor / Vendor Intel HD Graphics Dynamic Video Memory Technology 5.0

Video Interfaces VGA,

HDMI

Audio Output

Type Integrated

Sound Output Mode 7.1 channel surround

Networking

Type Integrated

Data Link Protocol Fast Ethernet,

Ethernet,

Gigabit Ethernet

Miscellaneous

Features Security lock slot (cable lock sold separately)

Expansion / Connectivity

Slots 1.0 (total) / 1.0 (free) x PCIe x1,

2.0 (total) / 2.0 (free) x CPU,

1.0 (total) / 1.0 (free) x DIMM 240-pin,

1.0 (total) / 0.0 (free) x PCIe x16,

PCI

Interfaces 1.0 x Headphones ( 1 in front ),

1.0 x HDMI ( 2 front, 4 rear ),

1.0 x Audio line-out ( 1 front, 1 rear ),

1.0 x Microphone,

1.0 x USB 2.0,

6.0 x Audio line-in,

1.0 x LAN (Gigabit Ethernet),

2.0 x VGA

Power

Device Type Power supply

Power Provided 300.0 Watt

 

http://reviews.cnet.com/desktops/dell-inspiron-580-core/4507-3118_7-34647654.html

Endret av PrideCake
Lenke til kommentar

Som nevnt, det ser ikke bra ut, men det kan jo finnes en måte, eller flere måter å fikse det problemet på. Etter som det er en Dell, så kom den vel med en WIndows 7 DVD ikke sant? Gjorde hvertfall det begge de Dell maskinene jeg har hatt, har fortsatt en.

 

Start maskinen, og når du ser Dell logoen, trykk F12 som en gal. Du skal få opp en meny hvor du velger hvor PC'en skal starte fra, Stapp inn Windows 7 DVD'en i DVD spilleren og velg DVD spiller som oppstart og trykk Enter.

Mulig det kommer den teksten at du må trykke en tast for å starte fra DVD, gjør det. Når du kommer til det vinduet hvor det skal velges språk etc, klikk Neste.

Nå skulle du ha det vinduet som sier Installer nå, men det skal du ikke gjøre. Klikk Reparer nede til venstre, nå skal WIndows lete etter WIndows 7 installasjonen, og bør finne den på C: Vær obs på at du har to valg her, det ene er under det hvite feltet som har med kun restore å gjøre, det andre valget å bruke restore verktøy bla bla, som du skal bruke er over det hvite feltet. (Har spansk OS så jeg kan dessverre ikke gi deg rett ord valg på norsk).

post-179662-0-96340800-1353575131_thumb.jpg

Klikk neste og velg så Lede tekst som er nederst på det vinduet. Det kommer opp et svart vindu med X:\Source tror jeg det er. Skriv så C: og trykk Enter. Nå skriver du chkdsk /f c: dette vil sjekke C disken for feil etc.

Når chkdsk er ferdig, kan du skrive sfc /scannow, dette vil sjekke alle systemfilene til WIndows og burde fikse feil med dem. Med litt flaks, er feilene rettet nå, så du kan prøve en restart av PC'en og se om Windows starter normalt.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hej

 

Det lyder umiddelbart som om det måske er en defekt harddisk.

 

Jeg vil råde dig til at prøve at køre en PSA for at checke for hardware fejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og vælge diagnostics.

 

Nu ved jeg ikke hvor gammel maskinen er, men hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, så vil jeg meget gerne checke om det evt. er garanti på systemet.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

 

Som nevnt, det ser ikke bra ut, men det kan jo finnes en måte, eller flere måter å fikse det problemet på. Etter som det er en Dell, så kom den vel med en WIndows 7 DVD ikke sant? Gjorde hvertfall det begge de Dell maskinene jeg har hatt, har fortsatt en.

 

Start maskinen, og når du ser Dell logoen, trykk F12 som en gal. Du skal få opp en meny hvor du velger hvor PC'en skal starte fra, Stapp inn Windows 7 DVD'en i DVD spilleren og velg DVD spiller som oppstart og trykk Enter.

Mulig det kommer den teksten at du må trykke en tast for å starte fra DVD, gjør det. Når du kommer til det vinduet hvor det skal velges språk etc, klikk Neste.

Nå skulle du ha det vinduet som sier Installer nå, men det skal du ikke gjøre. Klikk Reparer nede til venstre, nå skal WIndows lete etter WIndows 7 installasjonen, og bør finne den på C: Vær obs på at du har to valg her, det ene er under det hvite feltet som har med kun restore å gjøre, det andre valget å bruke restore verktøy bla bla, som du skal bruke er over det hvite feltet. (Har spansk OS så jeg kan dessverre ikke gi deg rett ord valg på norsk).

post-179662-0-96340800-1353575131_thumb.jpg

Klikk neste og velg så Lede tekst som er nederst på det vinduet. Det kommer opp et svart vindu med X:\Source tror jeg det er. Skriv så C: og trykk Enter. Nå skriver du chkdsk /f c: dette vil sjekke C disken for feil etc.

Når chkdsk er ferdig, kan du skrive sfc /scannow, dette vil sjekke alle systemfilene til WIndows og burde fikse feil med dem. Med litt flaks, er feilene rettet nå, så du kan prøve en restart av PC'en og se om Windows starter normalt.

 

Ok, skal prøve, problemet er at jeg vet ikke helt om jeg har cden som fulgte med PCn, men kan hende jeg har en annen windows 7 disk liggende som var til en annen pc, vet ikke helt hvor den er, men skal lete.

 

Men da vil jeg få beholdt alle filene som er på pcn, right?

 

 

Lurte og på om jeg eventuelt kunne satt harddisken i min nye stasjonære pc og bare overføre filene jeg skal ha, det bør vel gå det og? Det er det som er på pcn som er viktigst, ikke selve PCn, selvom det hadde vært greit å hatt den i gang og da..

 

Takk for at du hjelper btw :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er en WIndows 7 DVD, kan den brukes til en reparasjon. Du skal ikke miste noen filer, har kjørt dette flere ganger og aldri mistet filer. Dog er det jo noe som heter Murphy's lov, så man vet jo aldri.

 

Det er ikke noe problem å sette hard disken i din nye PC og hente ut filene du trenger. Men er det feil på hard disken som DellCare antyder, så kan det hende at du kan få problemer med å hente ut filene. Du taper ikke noe med å prøve å hente ut filene.

 

Hvis du får ut de filene du trenger fra hard disken, kan du sette den tilbake i Dell'en og prøve en reparasjon, skader ikke å prøve. Eventuelt kjøre en full recovery av den, mener du skal trykke F8 før WIndows starter for å få opp Dell recovery eller Advanced Boot Menu som det vel heter. Har forsatt min "lille" Alienware M17x, kan jo teste på den og se om det er det samme der.

Lenke til kommentar

Så lenge det er en WIndows 7 DVD, kan den brukes til en reparasjon. Du skal ikke miste noen filer, har kjørt dette flere ganger og aldri mistet filer. Dog er det jo noe som heter Murphy's lov, så man vet jo aldri.

 

Det er ikke noe problem å sette hard disken i din nye PC og hente ut filene du trenger. Men er det feil på hard disken som DellCare antyder, så kan det hende at du kan få problemer med å hente ut filene. Du taper ikke noe med å prøve å hente ut filene.

 

Hvis du får ut de filene du trenger fra hard disken, kan du sette den tilbake i Dell'en og prøve en reparasjon, skader ikke å prøve. Eventuelt kjøre en full recovery av den, mener du skal trykke F8 før WIndows starter for å få opp Dell recovery eller Advanced Boot Menu som det vel heter. Har forsatt min "lille" Alienware M17x, kan jo teste på den og se om det er det samme der.

Ok, prøver i morgen tenker jeg, sier ifra hvordan det går da :)

Endret av PrideCake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...