Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Etterspørselskurve og etterspørselsfunksjon


Ziva

Anbefalte innlegg

Jeg tar mikroøkonomi og noe forvirrer meg veldig.

Det gjelder etterspørselskurve og etterspørselsfunksjon.

Er det det samme?

 

 

Når jeg for eksempel har gitt etterspørselsfunksjonen P(x) = 1000 - 2x tegnes det

opp med at man starter på 1000 på y-aksen (prisen)

Men hvis jeg har gitt etterspørselkurven = 500 - 3,2 p, hvorfor skal det da være 156,25 (500/3,2) på y-aksen

og 500 på x-aksen?

 

Først gjorde jeg oppgaver hvor etterspørselskurven var oppgitt og når jeg da skulle regne ut markedslikevekt fant jeg alltid svaret på x-aksen først, men når jeg så fikk etterspørselsfunksjon så skal jeg gjøre motsatt. Eller ikke helt motsatt, jeg skal forsatte sette etterspørsel = tilbud, men da fant jeg plutselig verdien på x-aksen først.

 

Trodde egentlig fra matematikkensverden at etterspørselsfunksjonen var funksjonen til kurven.

Det er noe jeg ikke skjønner som forvirrer meg veldig.

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at dette kan være forvirrende, jeg skal prøve å forklare.

 

Fra matematikken er du nok vant til at y er en funksjon av x. I økonomi (og i en hel del andre sammenhenger) er det slett ikke så innlysende hva som er en funksjon av hva. Ser man på en etterspørselsfunksjon kan man både tenke at "Dette er prisen vi vil selge for hvis vi skal selge så mange enheter" og "Hvis dette er prisen vil vi selge så mange", ser du likheten og forskjellen?

 

For å ta eksempelet ditt: I det første tilfellet betraktes prisen som en funksjon av antall enheter, da er prisen en avhengig variabel og antall enheter en uavhengig variabel, mens i det andre tilfellet betraktes antallet enheter som en funksjon av prisen og det er prisen som er den uavhengige variabelen.

 

Noen ganger er det hensiktsmessig å bruke det ene og andre ganger er det hensiktsmessig å bruke det andre, jeg kan dessverre ikke gi noen mer konkrete råd enn å gjøre mange nok oppgaver til at du ser når du skal bruke det ene og når du skal bruke det andre.

 

Bare spør videre hvis dette er uklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...