Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var på sesjon på Hamar forrige uke og fikk velge mellom tjeneste som enten grensejeger eller i panserbataljonen. Valget mitt falt da på grensejeger, men i etterkant har jeg fått litt kalde føtter og lurer på om valget mitt var godt. Sesjonsoffiseren fortalte meg at man har muligheten til å søke om å få bytte tjeneste fram til mars 2013, og jeg vurderer å bytte om til Panserbataljonen.

 

Har noen her tjenestegjort som grensejeger ved GSV eller i panserbataljonen og kan fortelle litt om hvordan det har vært? eller generelt har noen innspill?

 

Mvh Jens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg var på sesjon på Hamar forrige uke og fikk velge mellom tjeneste som enten grensejeger eller i panserbataljonen. Valget mitt falt da på grensejeger, men i etterkant har jeg fått litt kalde føtter og lurer på om valget mitt var godt. Sesjonsoffiseren fortalte meg at man har muligheten til å søke om å få bytte tjeneste fram til mars 2013, og jeg vurderer å bytte om til Panserbataljonen.

 

Har noen her tjenestegjort som grensejeger ved GSV eller i panserbataljonen og kan fortelle litt om hvordan det har vært? eller generelt har noen innspill?

 

Mvh Jens

 

Har selv erfaring fra ett år i panserbataljonen og det er et svært minnerikt år. Hvis du vil ha en aktiv tjeneste så anbefaler jeg panserbataljonen og da aller helst stormeskadron. Du får muligheten til å kjøre, sitte på, eller være skytter på CV.. alt etter hva du selv er ute etter. Du får trent og blir etter hvert veldig god på stridsteknikk.

 

Skal sies at en kamerat av meg var grensejeger ved GSV og stortrivdes, så du får nok et kjempeår, uansett hvor du havner.. men tror du får et mer aktivt år om du velger rett eskadron i panserbataljon, selv om det sikkert er moro i alle eskadronene.

 

Jeg vet ikke helt hvordan forholdene er oppe på GSV, men hvis du ønsker deg over i Panser istedenfor, så får du være på norges største militærleir. Maten på Setermoen er nok blant de bedre i landet, fine treningsfasiliteter osv. Du får deg mange, mange nye venner.. men det gjør du nok uansett.

Lenke til kommentar

Liker du å gå på tur så klarer du deg sikkert helt greit i GSV. Tjenesten etter de første 6 månedene er verdt alt slitet. Attesten du får etter tjenesten er ett stort avsnitt om hvor krevende den tjenesten er, og at det bare er spesielt skikkede personer som havner på grensa.. En del propaganda akkurat der vil eg si, men det ser jo jævli bra ut til din neste arbeidsgiver..

 

Skal være forsiktig med å si så mye om hvordan tjenesten er i panser, da jeg ikke har vert der.. Men generelt sett så er vel det mer ren soldat utdanning med en del fler våpen og utstyr. GSV er å traske i skauen med tung sekk, fulgt av ett halvår med selvstendig, skarp tjeneste på grensa.. Da opererer man i 4 manns lag og ser gjerne ikke befalet på ett par uker i slengen. Det er en del hytter og Observasjonstårn som benyttes, så man har det ganske luxus på noen oppdrag.

 

Du får sikkert ett fett år sammafan..

 

Er noen år siden jeg var inne, så ting kan så klart ha endra seg litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...