Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win 7 rebooter når den ikke er i bruk


Anbefalte innlegg

Posta dette først på et annet IT forum, men der var det liten hjelp å få så må prøve her:

 

Pc'n rebooter seg når den ikke er i bruk på en liten stund. Iblandt kan den stå i flere uker, men nå i det siste har det gått bare omtrent 20min fra jeg forlater den til den rebooter.

Har fått opp en feilkode noen ganger hvor jeg får beskjed om at "Windows er avsluttet på feil måte" eller noe dritt, som jeg prøvde å lese meg litt opp på. Var noe med at strømmen til prosessoren kutta, eller noe. Har ikke fått den opp de siste dagene, hvis ikke skulle jeg posta den.

Trodde det var at jeg hadde klokka den. Fjerna klokkinga og problemet forsvant noen dager, men så kom det tilbake..

Begynner å bli såpass irriterende nå at jeg tenkte jeg fikk spørre om hjelp..

 

Litt av info:

Win 7 x64

AMD Phenom 2 X6 1055T

AMD Radeon HD 6970

ASUS Crosshair IV

Kingston DDR3 8GB

 

Operativsystemet ligger på en SSD, resten er på vanlig harddisker.

- Corsair CSSD-F60GB2

- Seagate x2

- Samsung x2

- Hitachi x1

- Western Digital x1

 

Si ifra hvis jeg har oppgitt for lite av maskinvaren, eller annen info..

 

Stasjonær pc btw.

 

Kan i tillegg nevne at SSD'n har nyeste firmware. De siste dagene har problemet blitt så ille at går jeg ifra pc'n i 5 minutt har den reboota seg. Står det derimot på en film el. så skrur den seg ikke av, selv om jeg ikke er ved maskinen.

 

Får iblandt opp denne feilen:

 

Problemsignatur:
 Navn på problemhendelse: BlueScreen
 OS-versjon: 6.1.7601.2.1.0.256.4
 ID for nasjonal innstilling: 1044
Tilleggsinformasjon om problemet:
 BCCode: 3b
 BCP1: 00000000C0000005
 BCP2: FFFFF88004AA7817
 BCP3: FFFFF88008C758F0
 BCP4: 0000000000000000
 OS Version: 6_1_7601
 Service Pack: 1_0
 Product: 256_1
Filer som bidrar til å beskrive problemet:
 C:\Windows\Minidump\111312-25381-01.dmp
 C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\WER-32717309-0.sysdata.xml

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er atikmdag.sys som forårsaker BSOD, altså skjermkort driveren. Har du siste driver versjon installert eller?

 

Du kan også prøve å avinstallere driveren, restarte i safe modus og kjøre Driver Sweeper. Tror det heter Driver Fushion nå da. Installer så driveren på nytt, eller prøv en eldre versjon. Ikke alltid de nyeste driverne er de beste.

Lenke til kommentar

Alle de minidumpene lister atikmdag.sys som synderen. Du kan jo prøve å avinstallere driveren en stund og se om problemet forsvinner. Men du må fjerne alle spor etter den ellers vil nok Windows installere driveren på nytt etter restart.

 

Som nevnt tidligere, last ned Driver Fushion og installer programmet. Avinstaller AMD driveren via kontrolpanelet, restart PC'en i safe modus, og kjør Driver Fushion. Den vil fjerne alle overflødige filer og registery entries. Restart så PC'en i normal modus og ignorner alle hint fra Windows om ny skjermkort driver.

Bruk PC'en noen timer med standard VGA driveren for å se om du fortsatt får BSOD. Gjør du ikke det, så er det AMD driveren eller skjermkortet som forårsaker restartene og ikke SSD'en.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte, så er det ikke alltid de siste driverne som er de beste, og når det gjelder HD 6970 tror jeg du kan prøve denne driver som er fra januar 2012.

 

De siste driver versjonene er som regel optimisert for de nyeste skjermkort, altså HD 7xxx serien og ikke HD 6xxx serien. Så det kan være en ide å prøve en driver versjon like før HD7xxx serien kom ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...