Gå til innhold

Krigsskole


Depp2506

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Lurer på man må ha vært gjennom førstegangstjeneste for å søke gjennomgående krigsskole ?

Kan man søke selv om ikke har hatt noe tidligere erfaringer fra Forsvaret ? Eller ikke er blitt innkalt i fredstid?

 

Takk på forhånd :)

 

Såfremt du er erklært tjenestedyktig og har generell studiekompetanse, kan du søke gjennomgående krigsskole. Gjennomgående KS er relativt nytt i forsvaret og man trenger ikke å ha gjennomført fgtj. eller ha noe erfaring fra forsvaret for å søke!

 

Da vil du første året gjennomgå grunnleggende befalsutdanning i Elverum forså å bli forflyttet til Linderud rett utenfor Oslo for å starte på den 3 årige bachelorutdanninga di.

 

Etter året som kadett i Elverum blir du beskikket til Sersjant i slutten av Juni før du i slutten av Juli/begynnelsen av August blir beskikket til Fenrik. De siste 3 årene på Linderud vil du bli lønnet som Fenrik. Etter de 4 årene med utdanning vil du kunne søke stillinger innad i forsvaret som for. eks troppsjef o.l. Du vil da måtte jobbe 4 år for å "betale" tilbake forsvaret for den gratis utdanninga di. Det er også normalt at man iløpet av disse årene gjerne drar på et eller flere utenlandsoppdrag.

Lenke til kommentar

 

 

Såfremt du er erklært tjenestedyktig og har generell studiekompetanse, kan du søke gjennomgående krigsskole. Gjennomgående KS er relativt nytt i forsvaret og man trenger ikke å ha gjennomført fgtj. eller ha noe erfaring fra forsvaret for å søke!

 

 

 

Da vil du første året gjennomgå grunnleggende befalsutdanning i Elverum forså å bli forflyttet til Linderud rett utenfor Oslo for å starte på den 3 årige bachelorutdanninga di.

 

 

 

Etter året som kadett i Elverum blir du beskikket til Sersjant i slutten av Juni før du i slutten av Juli/begynnelsen av August blir beskikket til Fenrik. De siste 3 årene på Linderud vil du bli lønnet som Fenrik. Etter de 4 årene med utdanning vil du kunne søke stillinger innad i forsvaret som for. eks troppsjef o.l. Du vil da måtte jobbe 4 år for å "betale" tilbake forsvaret for den gratis utdanninga di. Det er også normalt at man iløpet av disse årene gjerne drar på et eller flere utenlandsoppdrag.

 

 

Tusen for nyttig svar. Men vet du ca hvor mange som søker dit? Eller er det litt vanskelig å påpeke ?

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si nøyaktig hvor mange som søker til KS gjennomgående da det er flere prosesser man luker ut kandidatene med.

Først søker du deg til Forsvarets Opptak og Seleksjon om sommeren. Får du innkallelse møter du opp på Kjevik utenfor Kr.sand for et 2-3 ukers opptak. I år var det 2600 som ble innkalt og ca 1700 som møtte opp. Viktig å påpeke at her er det søkere til

Befalskolen for

-etterretning og språk

-sjøforsvaret

-hæren

-luftforsvaret

-tekniske befalskole

-ub-jeger, ub-sjø og ub-luft

 

-flygeskolen

-ingeniørhøgskolen

-høgskolen

-sjøkrigsskolen

-luftkrigsskolen

-gjennomgående KS (krigsskole)

-KS operativ, logistikk og ingeniør

 

Så det er mange søkere, men ikke nødvendigvis til det samme som du søker. På en annen side headhunter også krigsskolen søkere fra hærens befalsskole for å øke søkertallet til KS gjennomgående. Skulle du klare å komme igjennom hele seleksjonsøvelsen og ikke få tilbudt plass hos KS gjennomgående, vil du muligens få tilbud om en plass ved hærens befalsskole.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si nøyaktig hvor mange som søker til KS gjennomgående da det er flere prosesser man luker ut kandidatene med.

Først søker du deg til Forsvarets Opptak og Seleksjon om sommeren. Får du innkallelse møter du opp på Kjevik utenfor Kr.sand for et 2-3 ukers opptak. I år var det 2600 som ble innkalt og ca 1700 som møtte opp. Viktig å påpeke at her er det søkere til

Befalskolen for

-etterretning og språk

-sjøforsvaret

-hæren

-luftforsvaret

-tekniske befalskole

-ub-jeger, ub-sjø og ub-luft

 

-flygeskolen

-ingeniørhøgskolen

-høgskolen

-sjøkrigsskolen

-luftkrigsskolen

-gjennomgående KS (krigsskole)

-KS operativ, logistikk og ingeniør

 

Så det er mange søkere, men ikke nødvendigvis til det samme som du søker. På en annen side headhunter også krigsskolen søkere fra hærens befalsskole for å øke søkertallet til KS gjennomgående. Skulle du klare å komme igjennom hele seleksjonsøvelsen og ikke få tilbudt plass hos KS gjennomgående, vil du muligens få tilbud om en plass ved hærens befalsskole.

 

Hvis man kommer inn, hva slags tester er det man går igjennom ?

Jeg har vært på sesjon og greide meg ganske bra på fysiske og helse testen, men teoretiske gikk ikke helt planlagt. Jeg ble tjenestedyktig, men ikke innkalt i fredstid.

Og kan jeg søke meg inn til førstegangstjeneste og hva er sannsynligheten for å komme inn ? Hvis det ikke funker, så tenker jeg og søke KS gjennomgående.

Lenke til kommentar

Hvis man kommer inn, hva slags tester er det man går igjennom ?

Jeg har vært på sesjon og greide meg ganske bra på fysiske og helse testen, men teoretiske gikk ikke helt planlagt. Jeg ble tjenestedyktig, men ikke innkalt i fredstid.

Og kan jeg søke meg inn til førstegangstjeneste og hva er sannsynligheten for å komme inn ? Hvis det ikke funker, så tenker jeg og søke KS gjennomgående.

 

Hvis du tenker på selve seleksjonen så er det 3 faser.

 

Første: Fysiske tester (3000m, 200m svømming, hangups, situps, pushups), intervju, lege og tannlegesjekk og en psykologisk test samt caseløsninger med troppen

Andre: Seleksjonsøvelse på Evjemoen

Tredje: Evt. retester

 

Det er viktig at du greier minste kravet til de fysiske testene (14:00 min, 4 hangups, 20 situps og 16 pushups, samt kunne svømme de 200m uten problemer). Greier du minste kravet får du karakter 2,0. Selvfølgelig vil du stille sterkere med høyere karakter, men dette er kun en liten del av hele opptaket. Seleksjonsøvelsen er det som virkelig skiller ut kandidatene.

 

Ja, jeg ville jo anbefale deg at du fullfører fgtj. først før du evt. søker KS gjennomgående, dette fordi da får du også et innblikk i hvordan forsvaret er. På den måten vil du også kunne lære om hvilke muligheter du har innad i forsvaret, før du evt. skriver under på en kontrakt som varer i 4+4 år. Det finnes et utall med muligheter, derfor ville jeg sterkt råde deg at du ser på det forsvaret har å tilby før du bestemmer deg helt på hva du vil søke. Et år som vernepliktig vil gi deg mye erfaring og vennskap som vil kunne hjelpe deg som kommende befal/offiser.

 

Da du er tjenestedyktig men ikke innkalt i fredstid, ville jeg ringt vernepliktsverket på 03003 og fortalt at du er sterkt motivert for en førstegangstjeneste og tenker på en videre utdanning i forsvaret. Da vil du mest sannsynlig få en plass :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du tenker på selve seleksjonen så er det 3 faser.

 

Første: Fysiske tester (3000m, 200m svømming, hangups, situps, pushups), intervju, lege og tannlegesjekk og en psykologisk test samt caseløsninger med troppen

Andre: Seleksjonsøvelse på Evjemoen

Tredje: Evt. retester

 

Det er viktig at du greier minste kravet til de fysiske testene (14:00 min, 4 hangups, 20 situps og 16 pushups, samt kunne svømme de 200m uten problemer). Greier du minste kravet får du karakter 2,0. Selvfølgelig vil du stille sterkere med høyere karakter, men dette er kun en liten del av hele opptaket. Seleksjonsøvelsen er det som virkelig skiller ut kandidatene.

 

Ja, jeg ville jo anbefale deg at du fullfører fgtj. først før du evt. søker KS gjennomgående, dette fordi da får du også et innblikk i hvordan forsvaret er. På den måten vil du også kunne lære om hvilke muligheter du har innad i forsvaret, før du evt. skriver under på en kontrakt som varer i 4+4 år. Det finnes et utall med muligheter, derfor ville jeg sterkt råde deg at du ser på det forsvaret har å tilby før du bestemmer deg helt på hva du vil søke. Et år som vernepliktig vil gi deg mye erfaring og vennskap som vil kunne hjelpe deg som kommende befal/offiser.

 

Da du er tjenestedyktig men ikke innkalt i fredstid, ville jeg ringt vernepliktsverket på 03003 og fortalt at du er sterkt motivert for en førstegangstjeneste og tenker på en videre utdanning i forsvaret. Da vil du mest sannsynlig få en plass :)

 

 

 

 

Klart vil jeg ta førstegangstjeneste først, men tviler på at de lar meg, jeg får jo aldri kontakt med riktig person

Når jeg ringer tar alltid ensur mann opp tlf, og avslutter samtalen før jeg får forklart meg. Ganske kjipt.

 

Men nå tenker jeg bare å sende inn vitnemålet, og søknad om tjeneste.

Hvis det ikke går, søker jeg krigsskole GJ.

 

Så, får håpe på det beste.

 

Har du noen andre ideer, som

kan hjelpe meg ?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Hørtes fornuftig ut å sende inn vitnemål og søknad.

Du kunne kanskje prøve å sende inn en saklig email?

 

 

har sendt inn saklige mail gang på gang. Men jeg skal søke til jeg får ordentlig svar tilbake. vil ikke gi meg så lett.

fikk beskjed av offiseren på sesjon, om å sende inn vitnemål med søknad osv .. det gjør før jul. :)

 

men må man ha erfaring fra forsvaret for å søke GJ krigsskole ? det er et par folk jeg har vært i kontakt med, og de sier at de ikke engang var kalt inn til sesjon 2, men skal søke GJ.

behandler de alle søknadene likt, eller bare ser de på hvem som har vært på sesjon, og gjort det bra på EN teoritest ?

har hørt at man bare kan søke, trenger ikke noe erfaring eller førstegangstjeneste ?

Lenke til kommentar

men må man ha erfaring fra forsvaret for å søke GJ krigsskole ? det er et par folk jeg har vært i kontakt med, og de sier at de ikke engang var kalt inn til sesjon 2, men skal søke GJ.

behandler de alle søknadene likt, eller bare ser de på hvem som har vært på sesjon, og gjort det bra på EN teoritest ?

har hørt at man bare kan søke, trenger ikke noe erfaring eller førstegangstjeneste ?

 

Nei, det er det som er det fine med GJG; du trenger ingen erfaring fra forsvaret for å søke. Eneste kravene er at du er tjenestedyktig, tilfredstiller de fysiske minstekravene og har generell studiekompetanse.

 

Når de velger ut hvem som får komme til Forsvarets Opptak og Seleksjon så vil de nok basere søkere utifra den informasjonen de har/får. Dvs, at de ikke kun ser på karakterer, legesjekk eller fysiske tester, men på helheten. Men bestod du ikke teoritesten på sesjon del 2 så vil du få en ny sjans til å ta den på FOS, skulle du bli kalt inn. Failer du denne vil du ikke få en ny sjans.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er det som er det fine med GJG; du trenger ingen erfaring fra forsvaret for å søke. Eneste kravene er at du er tjenestedyktig, tilfredstiller de fysiske minstekravene og har generell studiekompetanse.

 

Når de velger ut hvem som får komme til Forsvarets Opptak og Seleksjon så vil de nok basere søkere utifra den informasjonen de har/får. Dvs, at de ikke kun ser på karakterer, legesjekk eller fysiske tester, men på helheten. Men bestod du ikke teoritesten på sesjon del 2 så vil du få en ny sjans til å ta den på FOS, skulle du bli kalt inn. Failer du denne vil du ikke få en ny

 

 

 

 

 

 

Hva er forskjellen på FOS og GJG krigsskole ? Eller er FOS bare opptak til krigsskole. ?

Og når er søknadsfristen til begge delen ( hvis det er forskjell) ?

 

Takk for beste svarene jeg har fått hittil :)

Lenke til kommentar

Såfremt du er erklært tjenestedyktig og har generell studiekompetanse, kan du søke gjennomgående krigsskole. Gjennomgående KS er relativt nytt i forsvaret og man trenger ikke å ha gjennomført fgtj. eller ha noe erfaring fra forsvaret for å søke!

Dette er veldig feil. Gjennomgående KS har man hatt i sjøforsvaret mer eller mindre bestandig. Man har i perioder kalt det noe annet enn gjennomgående KS, og det er mulig modellen er helt ny i Hæren (og muligens luftforsvaret), men det er mange, mange sjøoffiserer der ute som ikke har hatt noen tjeneste som befal mellom befalsutdanning og krigsskolen.

 

Depp: FOS står for "Felles opptak og seleksjon", og er opptaket til alle ordinære befalsutdanninger i forsvaret, samt gjennomgående krigsskole (men ikke opptak til krigsskole for de som allerede har befalsutdanning).

Lenke til kommentar

Dette er veldig feil. Gjennomgående KS har man hatt i sjøforsvaret mer eller mindre bestandig. Man har i perioder kalt det noe annet enn gjennomgående KS, og det er mulig modellen er helt ny i Hæren (og muligens luftforsvaret), men det er mange, mange sjøoffiserer der ute som ikke har hatt noen tjeneste som befal mellom befalsutdanning og krigsskolen.

 

Depp: FOS står for "Felles opptak og seleksjon", og er opptaket til alle ordinære befalsutdanninger i forsvaret, samt gjennomgående krigsskole (men ikke opptak til krigsskole for de som allerede har befalsutdanning).

 

Gjennomgående KS altså i Hæren er annerledes enn det Sjøkrigsskolen har å tilby.

 

På gjennomgående befalsskole/sjøkrigsskole starter man med 1/2års befalskurs (UB-kurs) før man blir overført til studiestedet for de resterende 3,5 årene med utdanning.

 

På KS GJG får du 1 år befalsutdanning før du begynner på den 3årige bacheloren din.

 

Skal du søke direkte til KS trenger du å ha godkjent GBU status (dvs. tilsammen tjenestegjort i 2 år som befalselev/befal)

Skal du søke direkte til Sjøkrigsskolen trenger du kun å ha tjenestegjort i 1 år som befalselev/befal, dvs. at du kan ta et UB-kurs (1/2 år) for så å tjenestegjør i 1/2 år. Dermed oppfyller du en av kvalifikasjonen til å kunne søke Sjøkrigsskolen.

 

Så jo, KS GJG (hva TS snakker om) er relativt nytt. Men det finnes selvfølgelig andre alternativ i de andre forsvarsgrenene. Beklager hvis jeg har skapt noen misforståelser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjennomgående KS altså i Hæren er annerledes enn det Sjøkrigsskolen har å tilby. På gjennomgående befalsskole/sjøkrigsskole starter man med 1/2års befalskurs (UB-kurs) før man blir overført til studiestedet for de resterende 3,5 årene med utdanning. På KS GJG får du 1 år befalsutdanning før du begynner på den 3årige bacheloren din. Skal du søke direkte til KS trenger du å ha godkjent GBU status (dvs. tilsammen tjenestegjort i 2 år som befalselev/befal) Skal du søke direkte til Sjøkrigsskolen trenger du kun å ha tjenestegjort i 1 år som befalselev/befal, dvs. at du kan ta et UB-kurs (1/2 år) for så å tjenestegjør i 1/2 år. Dermed oppfyller du en av kvalifikasjonen til å kunne søke Sjøkrigsskolen. Så jo, KS GJG (hva TS snakker om) er relativt nytt. Men det finnes selvfølgelig andre alternativ i de andre forsvarsgrenene. Beklager hvis jeg har skapt noen misforståelser.

 

 

 

 

 

 

Jeg blir ferdig med utdanningen min juni 2013. Søknadsfristen for GJG krigsskole er uke 2 i januar.

Når blir jeg eventuelt kalt inn ? er det mulig det krasjer med skolen osv.. ? HVIS jeg blir kalt inn da.

Lenke til kommentar

Jeg blir ferdig med utdanningen min juni 2013. Søknadsfristen for GJG krigsskole er uke 2 i januar.

Når blir jeg eventuelt kalt inn ? er det mulig det krasjer med skolen osv.. ? HVIS jeg blir kalt inn da.

 

Innkalling til opptak er FOS Sommer 2013 for GJG. Så nei, opptaket vil ikke krasje med skolen!

 

Må jeg være SUPERSMART for å ta de 3 bachelor årene på KS ? jeg er på gjennomsnittet til 18 åring i dag.

I og med at jeg fikk 2 på teoritesten, så er jeg nervøs for hvilke tester som kan komme på KS.

men av personlige grunner gikk det som det gjorde.

 

Nei, men du må nok score høyere på teoritesten når/hvis du blir innkalt til opptak. Husk å også holde deg oppdatert i nyhetsbildet før opptaket!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Innkalling til opptak er FOS Sommer 2013 for GJG. Så nei, opptaket vil ikke krasje med skolen!

 

 

 

Nei, men du må nok score høyere på teoritesten når/hvis du blir innkalt til opptak. Husk å også holde deg oppdatert i nyhetsbildet før opptaket!

 

 

I å med at du er den beste svareren på hele tråden, spør jeg deg.

 

Jeg skal søke krigsskole GJG, jeg har vært på sesjon og fikk full score på helse og fysiske testene, men teoritesten gikk ikke bra.

Hvis jeg skal søke GJG KS, skal jeg da først søke meg til FOS 2013 (når er fristen for det?) eller skal jeg bare søke meg direkte inn til KS ? Og er det sånn at alle søkere kommer inn til testene? Eller prioriterer de dem som har gjort det best på sesjon og tjeneste?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

I å med at du er den beste svareren på hele tråden, spør jeg deg.

 

Jeg skal søke krigsskole GJG, jeg har vært på sesjon og fikk full score på helse og fysiske testene, men teoritesten gikk ikke bra.

Hvis jeg skal søke GJG KS, skal jeg da først søke meg til FOS 2013 (når er fristen for det?) eller skal jeg bare søke meg direkte inn til KS ? Og er det sånn at alle søkere kommer inn til testene? Eller prioriterer de dem som har gjort det best på sesjon og tjeneste?

 

Takk på forhånd :)

 

DU søker på forsvaret sine sider. Der velger du befalskole/krigsskole (Fos sommer 2013). Så vil du få valget å sette opp ønsker i rekkefølge. Hvis du har gjort det bra nok så vil du bli innkalt. Selv om du har gjort det bra på sesjon betyr ikke automatisk at du kommer inn. Må fremdeles konkurrere med de andre søkerene.

Fristen er 15 April for å søke, og søknaden kommer ut i uke 2.

Lenke til kommentar

 

 

DU søker på forsvaret sine sider. Der velger du befalskole/krigsskole (Fos sommer 2013). Så vil du få valget å sette opp ønsker i rekkefølge. Hvis du har gjort det bra nok så vil du bli innkalt. Selv om du har gjort det bra på sesjon betyr ikke automatisk at du kommer inn. Må fremdeles konkurrere med de andre søkerene.

Fristen er 15 April for å søke, og søknaden kommer ut i uke 2.

 

 

Takk :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...