Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk enkel hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle setningene dine er hovedsetninger, så ordstillingen er riktig. Husk omlyd i Grüsse, så ser det greit ut :)

 

Forresten får jeg frem "ß" med alt gr + s på min PC - kanskje det er samme på din

 

Ja det vet jeg, det er vår andre prøve på tysk 1, så det er dårlig skrevet siden det kun er hovedsetninger? Hvordan bør jeg skrive det da?

Lenke til kommentar

Jeg har tysk 1 og trenger hjelp til å skrive en postkort:

 

Hallo!

Hier ist Julia.

Heute ist Mittwoch, und ich bin in Bern.

 

Trenger hjelp til (Bern ligger i Sveits). Noen som kan oversette riktig og ikke bruke google translate? :)

 

Eg er ikkje tysk og snakkar ikkje god tysk, så skyt meg om eg tar feil, men eg trur det manglar eit subjekt i denne setninga: "Heute is Mittwoch". "Heute" er eit adverb på tysk. Eg trur det må stå "Es ist Mittwoch heute" for at det skal bli riktig.

 

"Morgen bin ich wieder in Berlin." Her tenkjer eg at det må stå "Ich bin morgen wieder in Berlin". No tar eg ikkje stilling til om det er riktig preposisjon som skal stå der. Sjå for deg at du puttar inn eit kva som helst anna adverb i staden for "morgen" i den setninga. "Schnell bin ich wieder in Berlin". "Raskt er jeg videre i Berlin". Den setninga gir lita meining på norsk, og eg trur det er det same på tysk.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Vaanessas setninger er korrekte. Husk at tysk ikke er norsk :)

 

Du tenker i og for seg riktig, men slike setninger kan være subjekstløse og ha tidsadverbet på første plass. Adverbet fungerer da som såkalt plassholder slik at kravet om finitt verbal på andreplass i hovedsetningen skal være oppfylt.

Endret av malef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...