Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Nextgentel i Gjøvik


Anbefalte innlegg

Hei!

Er den dag i dag lykkelig eier av Telenor ADSL (12/0,6).

Har ingenting å utsette på dette annet enn at jeg betaler for 16/0,6.

Men så fant jeg ut her en dagen at jeg kunne bytte til Nextgentel med 20/1 å spare 600 kr i året eller 25/5 å betale like mye i året.

Vil jo gjerne betale minst mulig å få mest mulig så da er spørsmålet.

 

Klarer Nextgentel å levere stabile 20/1 eller 25/5?

 

Håper det er noen som har en formening om det er verdt det eller ikke

Bor forøvrig i Gjøvik sentrum hvis det er noen her fra Gjøvik som har nextgentel nett som kan uttale seg om hvor bra det egentlig er...

 

På min 12/0,6 linje fra Telenor laster jeg ned max 1,3MB/s og har 25 stabilt i ping mot vg.no. Noe jeg ser på som godkjent, men litt dyrt iogmed at jeg betaler for noe jeg ikke får fordi telenor ikke har noen abonnement i hastigheten 12Mbit...

Endret av hinough
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå hit: http://metrolive.tel...s-web/kapaksweb

Logg inn med:

Bruker ID: skapaksprovider

Passord: prov

 

Søk etter din addresse, og se hva maks hastigheten står der.

 

Så kommer det da etter på litt an på om NGT har eget utstyr i sentralen eller ikke. Har de ikke de må de følge kapaks som da blir samme som telenor sier. Har de kan de prøve å presse linjen så hardt de vil, men tror ikke er noe garantier.

 

For å få over 20 Mbps som da blir vdsl bør også linjelengden til deg fra sentralen være godt under 1Km + utstyr i sentral som støtter dette.

Endret av Shudo
Lenke til kommentar

Gå hit: http://metrolive.tel...s-web/kapaksweb

Logg inn med:

Bruker ID: skapaksprovider

Passord: prov

 

Søk etter din addresse, og se hva maks hastigheten står der.

 

Så kommer det da etter på litt an på om NGT har eget utstyr i sentralen eller ikke. Har de ikke de må de følge kapaks som da blir samme som telenor sier. Har de kan de prøve å presse linjen så hardt de vil, men tror ikke er noe garantier.

 

For å få over 20 Mbps som da blir vdsl bør også linjelengden til deg fra sentralen være godt under 1Km + utstyr i sentral som støtter dette.

Ifølge den siden så er jeg 1km fra sentral. Og at dette er for langt for VDSL... Jeg kontaktet jo Nextgentel og de kunne bekrefte at de klarte 25/5 på min adresse... Så da har de vel utstyr innenfor 1km fra meg da? Eller gjør de det uten å ta med lengden i betraktning og kommer til å levere et VDSL som er ustabilt som pokker?

Lenke til kommentar

1km er i grenseland på hva de vil levere VDSL på, så det er ikke 100% sikkert at du får fulle 25/5, men heller ikke langt ifra. Jeg tror uansett ikke du vil ha problemer med stabilitet, da vil hastigheten heller reduseres.

 

Jeg vil påstå at det ikke er så mye å tjene på å prøve å finne et abonnement der man får hver eneste Mbit man betaler for. Man trenger selvfølgelig ikke å velge "opptil 20Mbit" hvis man i praksis bare kan få 8Mbit, og det finnes et billigere abonnement på "opptil 10Mbit.", men å velge det abonnementet som ligger like over den fysiske begrensningen på linjen er nok det som gir mest for pengene hvis man tenker Mbit/krone. I ditt tilfelle blir det vel 25/5. Om det skulle vise seg at det bare klarer 20Mbit i praksis så er det fortsatt ikke et dårlig valg.

 

Husk at de raskeste abonnementene heter "opptil"

Lenke til kommentar

Dette er et evig problem at man ikke får det som blir lovet i annonsene. MEN det er så mange variabler som påvirker hastigheten på linja inn, så det de annonserer med er max teoretisk hastighet.

 

str på kobberledningene, varme/kulde, lenge fra sentralen osv.

 

Jeg vet det er endel selskaper som kan levere "doble hastigheter", ved at de bruker begge kobber parene i ledningen inn til huset ditt (du har 4 ledere)

 

F.eks som disse http://www.dataguard.no/privat/nextdsl/ Disse leverer max teoretisk 40/2 til meg på telefon linje. Men jeg bor langt ifra sentralen, og får max 31/1,7

 

De leverer nok ikke i ditt område, men som et eksempel.

 

Bare og ringe litt rundt, og få noen tilbud;-)

Lenke til kommentar

Om du kan bestille VDSL ville jeg prøvd på, vet at NGT og tror også Telenor kutter vekk linjeleien man har VDSL som man må betale om man ikke har analog eller isdn telefon.

 

Nå tar jeg eksempel fra NGT sine priser:

Bredbånd 20: 399 + 19 + 79 (total pris: 497)

Bredbånd 30 (eller 25 i dit tilfeldet): 449 + 19 (total pris: 468).

 

Det blir da faktisk biligere med vedsl og potenseiale for høyerehastighet en med adsl2+.

Lenke til kommentar

Om du kan bestille VDSL ville jeg prøvd på, vet at NGT og tror også Telenor kutter vekk linjeleien man har VDSL som man må betale om man ikke har analog eller isdn telefon.

 

Nå tar jeg eksempel fra NGT sine priser:

Bredbånd 20: 399 + 19 + 79 (total pris: 497)

Bredbånd 30 (eller 25 i dit tilfeldet): 449 + 19 (total pris: 468).

 

Det blir da faktisk biligere med vedsl og potenseiale for høyerehastighet en med adsl2+.

Mye bra info :)

Jah er klar over det med linjeleie... Hos Telenor betaler jeg 399+79 i mnd for 12/0,6 (Betaler for 16/0,6) mens for 25/5 hos nextgentel så ble det vel noe sånt som 468 kroner.. Hadde jo da regnet feil da jeg så på det jeg sparte 600 kroner i året på da dette var uten medregnet linjeleie...

Så jeg sparer jo ikke noe slik sett, bare at jeg går fra 12/0,6 tell 25/5..

Gikk vel bort ifra det at jeg byttet for å spare penger da det blir samme summen, men har også litt problemer med fakturaer som jeg har klagd på 3 ganger nå så er fortsatt veldig innstilt på å bytte til nextgentel...

Telenor kutter også linjeleien på VDSL, men Telenor klarer visst ikke levere VDSL til min hybel...

 

Så det store og evige spørsmålet blir hvor mye bruddavgiften blir på mitt abonnement... telenor oppgir ikke dette på mine sider og hverken Elkjøp eller Telekiosken kunne svare på dette så må nok ringe inn å høre... Blir det for mye så er det vel uansett ikke vits i å bytte før bindingstida mi går ut -.-"

 

Er vel ikke mulig at noen av dere vet bruddavgiften fra telenor?

 

Uansett så takker jeg for svar...

 

edit: dataguard klarer å levere 23/1,5 hos meg for 399 (+ sikkert linjeleie? Heter ADSL Privat 2+)

Endret av hinough
Lenke til kommentar

Så det store og evige spørsmålet blir hvor mye bruddavgiften blir på mitt abonnement... telenor oppgir ikke dette på mine sider og hverken Elkjøp eller Telekiosken kunne svare på dette så må nok ringe inn å høre... Blir det for mye så er det vel uansett ikke vits i å bytte før bindingstida mi går ut -.-"

 

Er vel ikke mulig at noen av dere vet bruddavgiften fra telenor?

05000

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

05000

Noe av vitsen med denne tråden var jo nettopp at de på dette nummeret ikke klarte å si dette til meg...

 

Beklage sent svar, men har vært veldig travelt på skolen nå om dagen så har ikke hatt tid.. Og når jeg har hatt tid har det blitt glemt.

 

Kommer mest sannsynlig til å bytte, men venter til bindingstiden er over. Snakket med en som mente at det fort kunne bli dyrt å bryte så da er det ikke mye å spare på å bryte...

Takker for svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...