Gå til innhold

SATA 3.0/6.0


TomKorawit

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ett spørsmål angående SATA 3 og SATA 6. Jeg vet ikke så veldig om emnet, og finner ikke svar noen steder.

 

Men saken er så, er at jeg har et ASUS hovedkort som da har 2x SATA 6.0 og 4x SATA 3.0. Men så under byggingen klarte jeg å brekk den ene SATA 6.0 porten.

 

Jeg bruker selvsagt SSDn min på SATA 6.0 og 1TB harddisk på 3.0. Så har jeg lyst på en til SSD. Men null SATA 6.0 port igjen. Kan jeg bruke SSD på en SATA 3.0 da? uten å svekke ytelsen på den?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første... Det er ikke noe som heter SATA 6. De ulike versjonene av SATA er 1, 2 og 3. Det finnes også 3.1 og 3.2, men det er ikke veldig relevant for denne tråden. Det du har på hovedkortet ditt er 4x SATA 2.0 3GBit/s og 2x SATA 3.0 6Gbit/s.

 

Hvilke SSD-er er det du har? Så vidt jeg vet er det bare SandForce SSD-er som har høy nok lese- og skrivehastighet til at SATA 2 (som gir opptil 300 MB/s) begrenser ytelsen. SATA 3 kan gi opptil omtrent det dobbelte, altså 600 MB/s.

Lenke til kommentar

For det første... Det er ikke noe som heter SATA 6. De ulike versjonene av SATA er 1, 2 og 3. Det finnes også 3.1 og 3.2, men det er ikke veldig relevant for denne tråden. Det du har på hovedkortet ditt er 4x SATA 2.0 3GBit/s og 2x SATA 3.0 6Gbit/s.

 

Hvilke SSD-er er det du har? Så vidt jeg vet er det bare SandForce SSD-er som har høy nok lese- og skrivehastighet til at SATA 2 (som gir opptil 300 MB/s) begrenser ytelsen. SATA 3 kan gi opptil omtrent det dobbelte, altså 600 MB/s.

 

OCZ Agility 3 120GB. Ja, SATA 2 3GBit/s vil svekke ytelsen av SSD? Hvor mye da?

Lenke til kommentar

OCZ Agility 3 120GB. Ja, SATA 2 3GBit/s vil svekke ytelsen av SSD? Hvor mye da?

 

Antar du ikke vil få helt maksimal ytelse, nei. Du vil få maksimalt 300 MB/s. Det er ikke veldig lite (du vil i teorien få overført f.eks. en 5GB fil på 15-20 sek), men jeg ville vel vurdert et RAID kort og satt de to SSD-ene dine i RAID 0 hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Trenger man to stk SSD for å sette opp RAID?

 

Ja. RAID er at du slår sammen to eller flere lagringsmedia til ett. Det finnes flere typer RAID, men RAID 0 vil si at alt av info fordeles likt ut på lagringsmediene. Hvis du skal flytte over en 5 GB fil, så blir den fordelt på begge slik at hver harddisk/SSD får 2.5 GB. Hvis hver har skrivehastighet på 500 MB/s vil du i teorien få 1 GB/s overføringshastighet, altså det dobbelte.

 

Hvis du vil vite mer om RAID, så har Nizzen her på forumet laget en veldig bra guide om temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1058413

Lenke til kommentar

 

 

Ja. RAID er at du slår sammen to eller flere lagringsmedia til ett. Det finnes flere typer RAID, men RAID 0 vil si at alt av info fordeles likt ut på lagringsmediene. Hvis du skal flytte over en 5 GB fil, så blir den fordelt på begge slik at hver harddisk/SSD får 2.5 GB. Hvis hver har skrivehastighet på 500 MB/s vil du i teorien få 1 GB/s overføringshastighet, altså det dobbelte.

 

Hvis du vil vite mer om RAID, så har Nizzen her på forumet laget en veldig bra guide om temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1058413

 

Åh, tusen takk for informasjon! Dette her høres bra ut :)

 

Fins det noen ulemper med RAID?

 

Lenke til kommentar

Åh, tusen takk for informasjon! Dette her høres bra ut :)

 

Fins det noen ulemper med RAID?

 

Et problem med RAID 0 er at hvis én av harddiskene ryker, så mister du alt av informasjon på alle harddiskene i RAID-systemet. Det finnes som sagt ulike typer RAID, f.eks. RAID 1, som lagrer en kopi på hver av harddiskene. Da får du altså backup i tilfelle en harddisk ryker, men du får hverken økt lagringskapasitet eller økt ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...