Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rockford Fosgate T1D412


dassloket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit nok det, men jeg velger heller tykke nok kabler, oppgraderer de kablene som bør oppgraderes, og et bra batteri, da merkes ikke noen forskjell med eller uten kondensator. For 10år+ siden så var det mye mere merkbart for da hadde ikke forsterkerene like bra strømforskyning som dagens forsterkere har.

Poenget er å ha samme spenning inn på forsterkeren som man har ut fra dynamoen, uansett hvor høyt man spiller, og da får man ikke noe ekstra med en kondensator :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skjer det ting ja, og ikke alle er helt med på hva man burde gjøre når man skal inn med bilstereo skjønner jeg...

1. Du trenger IKKE noe kondensator, det gir deg bare ekstra trøbbel i oppkoblingen, og har null effekt med dagens forsterkere.

2. Du trenger ikke oppgradere dynamoen for å levere strøm til det du ramser opp i første posten, for det trekker ikke så mye strøm.

 

Oppgadering av ledningene mellom dynam ->batteri ->karosseri ->motor er en VIKTIG oppgradering, så det er lurt å gjøre. Nytt, mere egnet batteri kan også være lurt.

Ser også at du spør om mere bass med en ekstra forsterker, men da ville jeg heller byttet til bedre suber for å få bedre lyd ;)

 

ok... har du noen forslag på suber? og veit du om det er lett og gå igjennom brann veggen på ein audi A3?

Skrevet

Nemlig, problemet er bare når det er belastning, så vil spenning legge seg over kabelen. Jo høyere belastning, mer spenning over kabel. Innen bilstereo, så kan man aldri ha for tykk kabel. Når man ikke har råd til tykk nok kabel kommer kondis inn. Tommelfingerregelen sier 1 farad per 1kW.

 

Men jeg tror også at med den tykkelsen han har kjøpt (og hvis han kjøper en til - også), så trenger han ikke kondis. Nå har han en kondis, og det skader ikke hvis han får koblet den skikkelig til.

 

Lykke til Dassloket, venter spent på bilder ^^

Skrevet

A3 er det greit å komme gjennom torpedoveggen på, du kommer gjennom over pedalene ;)

 

Når det gjelder suber som er bedre enn de du har, så er det mye å velge i, men Digital Design, gladen, B2, audio system, og ground zero er gode kandidater :)

Skrevet

A3 er det greit å komme gjennom torpedoveggen på, du kommer gjennom over pedalene ;)

 

Når det gjelder suber som er bedre enn de du har, så er det mye å velge i, men Digital Design, gladen, B2, audio system, og ground zero er gode kandidater :)

 

men burde eg bytte ut batteriet mitt i bilen? og spiller dei subene bra HCCA122 (12inch Dual 2ohm)?

  • 2 uker senere...
Skrevet

Nemlig, problemet er bare når det er belastning, så vil spenning legge seg over kabelen. Jo høyere belastning, mer spenning over kabel. Innen bilstereo, så kan man aldri ha for tykk kabel. Når man ikke har råd til tykk nok kabel kommer kondis inn. Tommelfingerregelen sier 1 farad per 1kW.

 

Men jeg tror også at med den tykkelsen han har kjøpt (og hvis han kjøper en til - også), så trenger han ikke kondis. Nå har han en kondis, og det skader ikke hvis han får koblet den skikkelig til.

 

Lykke til Dassloket, venter spent på bilder ^^

 

 

hei no er eg ferdig med anlegget i bilen min :) og du ville se noen bilder ;)

 

post-274006-0-25783600-1353774288_thumb.jpg

 

post-274006-0-77824200-1353774341_thumb.jpg

Skrevet

Hvordan er den kassa i forhold til optimal kasse?? Har du regnet noe på det? Er sikkert mye å hente med en kasse beregnet for elementene ;)

 

 

nei eg har ikkje regnet noe på det, er det viktig da ?

Skrevet

Ja, når det gjelder bassreflek så er det VELDIG viktig. Det kan være du er heldig å har truffet en kasse som passer nogenlunde, men det kan også hende det er MASSE å hente. Med tanke på hvor mange forskjellige 12" det finnes, så skal det godt gjøres at alle passer i samme kassa ;)

Skrevet

Det er ikke anbefalt å ha forsterkeren festet rett i kassa, da resistorene inni forsterkeren får vibrasjonene, kan ende opp med å vibrere mot hverandre til isolasjonen rundt dem er borte, så har du fin sviddlukt inni bilen din etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...