Gå til innhold

Hvordan slå sammen disker i ReadyNAS fra netgear


Hetland

Anbefalte innlegg

kjøpte for en stund siden en ReadyNAS ultra 2 som jeg satt en disk inni på 1TB, etter en stund trengte jeg mer lagringsplass, så kjøpte en disk på 2TB å satte inni sammen med den første disken, trodde det var så enkelt at nå hadde jeg totalt 3TB lagringskapasitet på NAS-en min, men det som skjedde var at diskene ble speilet.

Leste litt om dette på ReadyNAS sine sider og fant ut at om jeg ikke ville speile diskene måtte jeg ha 2 like disker, så jeg kjøpte en identisk disk på 2TB å satt inni, nå totalt 4TB, å sletta alt på den første, så 2 nyformaterte disker altså, men fortsatt så speiles bare partisjonene, vises som totalt 2TB lagringsplass.

Noen med peiling på disse NAS-ene som kan si trinn for trinn hva jeg må gjøre for å få 4TB lagringsplass på NAS-en, er ikke intresert i å speile noen disker.

post-50297-0-43342400-1352542400_thumb.png

Endret av Hetland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ReadyNAS Ultra er standard satt opp til å bruke noe som kalles X-Raid2. Det er egentlig ikke speiling, men et system der 1 disk brukes til å lagre informasjon for å kunne gjenskape disker ved feil. Systemet er slik at ved 2 disker har man 1 lagringsdisk, ved 3 disker 2 og 4 disker 3.

 

For å kunne lagre på to disker (utnytte total lagringskapasitet) må du gjøre om til Flex-RAID og Raid 0 (striping). Noe som ikke er å anbefale uansett på lagringssystemer - fordi om en disk skulle feile så risikerer man å miste alt som er lagret. Raid 0 betyr nemlig at dataene lagres tilfeldig på de to diskene, altså samme fil kan ha noe lagret på disk 1 og noe på disk 2. Dette gjelder i realiteten alle filer. Ryker så disk 2 - ja da er alt tapt.

 

Alt dette er beskrevet i manualen, side 16 og utover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...