Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rørleggere - Skal rør i rør alltid avsluttes i boks med utløp?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nylig totalrenovert kjøkken og bad og har begynt å stusse litt på rørleggerjobben som er gjort hos meg.

 

Har brukt kjeller til å gå mellom kjøkken, bad og VVB. Det er lagt opp rør i rør som er koblet i skap på bad med utløp til sisterne/wc.

 

Det jeg stusser litt på er at det er to T-koblinger i kjeller for K/V-vann hvor det ytre røret kun er kuttet og ikke avsluttet/tettet. Det er deretter T-kobling på vannrørene. Hvis det nå oppstår en lekkasje i systemet vil det være like stor sannsynlighet for at vannet renner ut via ytrerøret og ned i kjelleren som det er at det renner i sisterna.

 

Er dette i henhold til forskrifter og hvis ikke, hvilke forskrifter bryter det med?

 

Bilde her: https://www.dropbox.com/s/w25kd7nf8plbpmf/2012-11-09%2020.57.03.jpg

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noe galt med det der. Hovedformålet er jo at lekkasjevann skal ledes (via varerøret) til et sted det blir synlig med en gang*, uten fare for langvarig uoppdaget lekkasje med påfølgende vannskade, og det blir det jo i høyeste grad der hvor rør-i-rør systemet er åpent forlagt, slik som i din kjeller. Hadde disse T-rørene vært innbygd i vegg/tak (med eller uten inspeksjonsluke, men uten vanntett boks/skap med synlig drenering) hadde det derimot ikke vært i henhold.

 

*) og helst i et rom med sluk; men er usikker på om det er et krav når rør-i-rør systemet er lagt delvis åpent... Det gjelder åpenbart ikke for rør som i sin helhet er åpent forlagt, f.eks. kobberrør med skrukoblinger; de kan jo føres gjennom tørre rom som f.eks. kjøkken, kjellerrom o.l, også med forgreninger/koblinger.

 

Det hadde vært bedre å bygge disse koblingene inn i et fordelingsskap med (synlig) avløp til sluk, men jeg er altså usikker på om det er nødvendig, når rørene er lagt åpent.

Har du sluk i kjelleren? I det rommet koblingene befinner seg, eller i nærheten?

 

Jeg er ikke fagutdannet rørlegger, for å ha sagt det.

 

Det du skriver om "koblet i skap på bad med utløp til sisterne/WC" stusser jeg litt på. Er det slik at dreneringen fra fordelerskap er ført til WC-sisterna? Da vil jeg si en lekkasje ikke nødvendigvis blir oppdaget så fort som den burde. Dreneringen føres vanligvis ut i slikt utløp som dette. Det er mulig det er lovlig å føre lekkasjevannet til WC-sisternen, men de fleste har vel lettere for å "overse" (eller fortrenge, særlig om man ikke har vannmåler og betaler for forbrukt vannmengde...) at WC sildrer litt vann enn at det renner synlig ut på golvet, og vil kanskje ikke koble denne sildringen til en alvorlig vannlekkasje som skriver seg fra et annet sted i systemet enn selve WC-flottørventilen... Særlig for evt. nye/uvitende huseiere som ikke har kjennskap til hvordan systemet er bygd.

 

Dog, opphenget av rørene i plaststrips, hvor de ikke engang har klipt av endene på stripsene, og skjøtt sammen flere korte strips, ser "litt" uprofft ut...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Er heller ikke rørlegger, men utfra bildet er dette helt greit hvis det er i et kjellerrom med betongvegger (det ser vi) og betonggulv med sluk. Er det ikke sluk, burde disse koblingene vært i en boks med avløpslange til rom med sluk.

 

Hva angår boksen på badet med avløp til sisterne/wc: Her er det sannsynligvis avløp som ender i kassen for innbygd sisterne, som er utført med membran mot vegger, og et avløp/drenshull ut mot badegulvet så man straks ser lekkasjer enten de kommer fra rør-i-rør-opplegget eller do-sisterna?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Kjelleren er en felleskjeller for de 4 enhetene i oppgangen. Det er ikke sluk i gulvet ved koblingen og gulvet er såpass ujevnt at det lett kan samle seg nokså store dammer her og der hvis det skulle oppstå en lekkasje over natta.

 

Vedrørende avløp fra vannskap går dette rett i sisterna, ingen andre steder, slik at hvis det skulle bli noe vann på avveie i vannskapet vil dette enten havne i do eller ned i kjelleren i T-koblingen.

 

Enig i at opphenget ser uproft ut og det er slik rørene er festet ellers i kjelleren. Jeg vurderer å klage på dette, men så er jeg litt i tvil. Greit nok, det er en kjeller, men det er en felleskjeller og jobben som er utført bærer preg av å være at det er et midlertidig oppheng, noe det ikke er. En ting er sikkert, dette er ikke hva jeg vil kalle fagmessig godt utført, spesielt når rørlegger ikke engang har klart å legge rørene i samme rekkefølge langs hele gangen.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...