Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nextgentel, drit lei!


Anbefalte innlegg

nå er jeg drit lei av nextgentel, i lange perioder er det så ustabilt at jeg må manuelt restarte routeren 6-10 ganger daglig!

 

de sier at de ikke ser noen feil med linjen men oppsette her hjemme er akkurat det samme som når montøren satt opp!

 

samme skjedde for 6 mnd siden, da var nettet ubrukelig og når jeg ikke kan sitte å surfe en time uten å måtte restarte routeren så blir jeg fortvilet, de sa de måtte sette linjen ned fra 20 mbit til 10 mbit for å få mer stabilt nett men det har jo ikke hjulpet.

 

de 2 forrige gangene som det har vært problemer har de ikke klart og funne ut selv, jeg har mange ganger måttet purre på dem før de sjekket sentralen og gjett, ja der låg feilen!

 

må jeg igjennom like mange e-mailer og lignende før dem sjekker utstyret sitt igjen?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvordan utstyr NextGentel har i dag, men vet at de før hadde det billigste og jævligste av utstyr de pusha på kundene. I tillegg tar de også betalt for "ruter-leie".

 

Forstår jeg deg rett, du har ringt NextGentel, sagt at nettet er ustabilt og de finner ingen feil, altså at de ikke har registrert noen utfall på din linje? Har du selv lagt merke til om modemet mister kontakt med DSLAM når du opplever å miste tilkoblingen? I så fall er dette noe NextGentel også skal ha oversikt over. Har de forsøkt å sette på en overvåkning, samt stabiliseringsfunksjon på linja di (interleaving)? Og har du merket om det ble bedre?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har selv brukt mye linksys/cisco utstyr, men nå om dagen er det vel asus ac-rt66u

http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTAC66U/ som regnes som den beste. Koster ca. 1500,- men selv så synes jeg det er verdt det for å få et stabilt nett med god dekning. det er mange andre også som er bra og billigere.

 

Generelt så synes jeg mye man får fra ISPene er overraskende dårlig. Mye ukjente merker, lav kvalitet osv. Telenor hadde speedtouch utstyr før, som er bra, men vet ikke hva de har nå. Normalt så burde jo selskapene vært intr. i å levere en god tjeneste for å skape fornøyde kunder, men har intrykk av at mange bytter selskap pga dårlige erfaring med stabilitet og dekning som igjen skyldes dårlig utstyr.

 

Om ISPene hadde kjøpt inn mengder av gode routere og modemer, så burde de klart å få dem til lav pris, og selv om de hadde gitt vekk asus modellen, så hadde de vel tjent det inn igjen på kunden.

Lenke til kommentar

Telenor tilbyr Zyxel-multimodemer (P2812) i dag, og gir de bort til alle som binder seg i 12 mnd, evt. selger de for 799,-. om du ikke binder deg. Jeg synes i hvert fall dette er et godt modem, med et svært enkelt webgrensesnitt og lite tull. Den forrige modellen (2602 HWT) var det litt verre med, hvor modemet ofte ikke logget seg inn på nett automatisk. Speedtouch 780WLT som vel ble tilbudt for 3-4 år siden er også et meget godt modem som jeg er sikker på at tusenvis av hjem fortsatt bruker. De resterende speedtouch/alcatel/thomson-modemene var vel aldri noe å skryte av, mener jeg, men finnes vel fortsatt mennesker med 10 år gamle modem i norske husstander enda.

Lenke til kommentar

hei!

 

beklaget sent svar, ang hvordan den kobler ut vet jeg ikke, det står det er kontakt men må restarte ruteren hver gang, i går gjorde jeg en reset på routeren, nå har den enda ikke falt ut.

merkelige greier.

 

jeg har gitt beskjed i flere dager men har bare fått samme svar om at de ikke finner noen feil og at jeg måtte ringe for å sjekke utstyret, jeg ba dem overvåke men har sålangt ikke fått noe svar på om de gjør det eller ikke. uansett det ser ut som om den har stabilisert seg etter factory reset. men er dumt at de måtte sette ned linjen, de sa at det var pga jeg hadde hatt so høy fart at det hadde slitt ut kablene siden de egentli ikke skulle klare det, om det er tilfelle så skulle dem jo ikke ha gitt meg så høy fart i starten, å nå hører jeg naboen skal få 20 mbit, samme linjen som jeg hadde før.

 

nå har jeg en inteno x5668 som jeg bruker, hadde en speedtouch før.

skulle gjerne ha byttet isp men det er bare nextgentel så leverer 10 mbit her, telenor klarer bare 3,5 mbit.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med trådstarter her i at mange ISP er slappe til å hjelpe kunden.

Hadde noe tilsvarende problem med Telenor og jeg var 99,9% sikker på at problemet lå i sentralen.

Dette skyldes at hver gang det var varmt ute og sol, så fikk jeg mange korte tap av datapakker på første hopp.

 

Når jeg så klagde (med forklaring av problemet slik jeg så det), så sjekket de linjen og fant selvsagt "alt i orden". Etter flere slike runder så ga jeg opp og byttet til nett via TV-kabel. Ikke at det er noe bedre mht 100% stabilitet, men det koster hvertfall halve prisen for min del.

Lenke til kommentar

Problemet med NextGentel og mange lokale bredbåndsleverandører er at de ikke følger kapaks sin anbefaling, som Telenor gjør. Telenor vet av erfaring etter å ha holdt på i over 100 år, at med kobber av den kvaliteten, sentral med det utstyret og så så mange kilometer fra sentral, da vil kontakten bli ustabil om det pushes på 5 mbits. Derfor kan vi ikke tilby mer enn 3 mbits, da kundene bare vil klage enda mer.

 

Så kommer Viasat, Nextgentel og lokale leverandører med tilbud; "20 mbits kan dere få på linja deres", dette selv om linjelengden kanskje er 4 kilometer. Resultatet blir da forferdelig ustabilt og at man sjelden eller aldri faktisk får denne hastigheten.

Lenke til kommentar

Problemet med NextGentel og mange lokale bredbåndsleverandører er at de ikke følger kapaks sin anbefaling, som Telenor gjør. Telenor vet av erfaring etter å ha holdt på i over 100 år, at med kobber av den kvaliteten, sentral med det utstyret og så så mange kilometer fra sentral, da vil kontakten bli ustabil om det pushes på 5 mbits. Derfor kan vi ikke tilby mer enn 3 mbits, da kundene bare vil klage enda mer.

 

Så kommer Viasat, Nextgentel og lokale leverandører med tilbud; "20 mbits kan dere få på linja deres", dette selv om linjelengden kanskje er 4 kilometer. Resultatet blir da forferdelig ustabilt og at man sjelden eller aldri faktisk får denne hastigheten.

 

Ser ut som det har blitt litt for mye Telenor Kool-Aid på noen :tease: Telenor's estimater er ekstremt konservative, og i de aller fleste tilfeller kan man lett gå 20%-30% over det uten at det blir ustabilt. Enda mer hvis Telenor ikke har 2+ kort i sentralen.

Lenke til kommentar

hmm, ja slappe er dem, ifølge kapaks så er jeg 547 m unna sentral, men hver gang jeg spør en leverandør om hva de kan levere så vil dem koble meg på en sentral som ligger 4500 m unna,

 

er i kontakt med en annen isp men har ikke fått svar enda, skulle bare ønske jeg bodde mer sentralt egentli xD men jeg fikk ikke 20 mbit på 547 m men maks 16-18 mbit men det var jeg jo stortsett fornøyd med, jeg kommer til å stå på sitt for at de skal ta tak i dette!

 

har ikke så mye utvalg av leverandører her dessverre:(

Lenke til kommentar

Ser ut som det har blitt litt for mye Telenor Kool-Aid på noen :tease: Telenor's estimater er ekstremt konservative, og i de aller fleste tilfeller kan man lett gå 20%-30% over det uten at det blir ustabilt. Enda mer hvis Telenor ikke har 2+ kort i sentralen.

 

Det bevises vell gang på gang, at de konservative estimatene deres ikke er så dumme likevell. Er en grunn til at NGT har ødelagt for seg selv, og også tildels Ventelo.

Lenke til kommentar

Det bevises vell gang på gang, at de konservative estimatene deres ikke er så dumme likevell. Er en grunn til at NGT har ødelagt for seg selv, og også tildels Ventelo.

 

Av egen erfaring, når jeg jobbet på NGT, så var vel ca 1 av .. tja, 50 support telefoner, kanskje? som var fordi linjen var ustabil på gitt hastighet. Husk på at NGT's standard target profil er satt til (tror det var) 10dB SNR, og hvis linjen er ustabil fremdeles, så betyr det at linjen's SNR svinger noe helt ekstremt opp og ned. I de tilfellene er det mer sannsynlig at man må få ut en montør istedet.

 

Telenor, på den andre siden, gir bengen i SNR, og har faste profiler som enten syncer opp på gitt hastighet, eller ikke i det hele tatt. Og de følger kapaks slavisk. Uansett hva montører sier, for den sak's skyld. De nekter å engang forsøke på høyere profil, selv om kunde er villig, og montør har sagt at linjen ikke bør ha noen problemer med det.

 

Beklager, men Telenor er virkelig et dritt-firma på de tingene der. De kunne levert bedre hastighet til nær 100% av kundene sine, uten noen stabilitetsproblemer, hvis de ville.

 

Edit: til trådstarter.. Kjører du torrent på linjen? Noen ST'er (spesielt med gammel firmware) er ikke helt glad i mange forbindelser, og NAT tabell størrelsen er iirc ganske konservativ. Har ngt prøvd å sendt deg en ny ruter?

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Da vi vr kunder hos NGT tidligere var vi innom fire routere på fem år fra dem. Jeg opplevde dem som en useriøs bedrift med dårlig kundeservice, og ville aldri tenkt meg å benytte meg av noen av produktene de tilbyr.

 

Når det er sagt er det vel rundt fire år siden vi byttet over til fiber, men internetthverdagen har blitt markant bedre etter at vi kom vekk fra NextGenTel.

 

Mye kan ha endret seg på fire år, men jeg har line tvil...

Lenke til kommentar

Av egen erfaring, når jeg jobbet på NGT, så var vel ca 1 av .. tja, 50 support telefoner, kanskje? som var fordi linjen var ustabil på gitt hastighet. Husk på at NGT's standard target profil er satt til (tror det var) 10dB SNR, og hvis linjen er ustabil fremdeles, så betyr det at linjen's SNR svinger noe helt ekstremt opp og ned. I de tilfellene er det mer sannsynlig at man må få ut en montør istedet.

 

Telenor, på den andre siden, gir bengen i SNR, og har faste profiler som enten syncer opp på gitt hastighet, eller ikke i det hele tatt. Og de følger kapaks slavisk. Uansett hva montører sier, for den sak's skyld. De nekter å engang forsøke på høyere profil, selv om kunde er villig, og montør har sagt at linjen ikke bør ha noen problemer med det.

 

Beklager, men Telenor er virkelig et dritt-firma på de tingene der. De kunne levert bedre hastighet til nær 100% av kundene sine, uten noen stabilitetsproblemer, hvis de ville.

 

Edit: til trådstarter.. Kjører du torrent på linjen? Noen ST'er (spesielt med gammel firmware) er ikke helt glad i mange forbindelser, og NAT tabell størrelsen er iirc ganske konservativ. Har ngt prøvd å sendt deg en ny ruter?

 

Du har jobbet hos NGT ja, det sier vell sitt hvorfor du argumenterer som du gjør :)

 

Men fakta er det, at det er vell ikke flere nettleverandører med større prosentandel misfornøyde kunder en NGT, forståelig nok. Dårlig kvalitetsikring av produktene, og elendig kundeservice.

 

Kvalitet framfor kvantitet, og det er heldigvis det viktigste for folk flest. At det faktisk virker.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Føler at holdningen hos ispene er at en router er en router og at kvalitetsforskjeller ikke finnes. Tror kundeserviceavdelingen kune vært kuttet kraftig om de begynte å dele ut gode produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...