Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Følger det med norsk bruksanvisning? jeg sitter her med en på svensk, men husker ikke om det var en på norsk også. Så jeg lurer på om det følger en norsk med, elller om det er bare jeg som husker feil, eller om jeg faktisk har rotet den bort:)

 

Så har jeg fått problemer med lukkertiden(?) (det tallet som er på siden av blenderen hvertfall)

Den går ikke høyere enn 250 plutselig. Den har jo vært langt over 1000 før. Hva er gale? Det står oogså bulb/6ul6(?)der.

Men jeg mener virkelig jeg har fått den MYE høyere enn 250!

 

Å lese en bruksanvisning på svensk, når en forstår så lite fra før av, det er håpløst!:p Jeg var så sikker på at jeg leste på norsk forrige gang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en norsk bruksanvisning, det fulgte med mitt eksemplar av kameraet. Hvis du har kjøpt gråimport kan det hende det ikke følger med bruksanvisning på de språkene det ellers ville gjort, men jeg veit ikke om noen i Norge som pleier å selge gråimport uansett -- så sannsynligvis har du bare rota bort den norske versjonen ;) Kanskje den kan lastes ned fra Nikons nettsider?

 

Angående det med 1/250 -- den korteste eksponeringstiden som kan synkroniseres med blits er 1/250, så dersom den innebygde blitsen er oppe eller en Nikon-kompatibel blits er montert kan man ikke sette eksponeringstiden kortere; det ville resultert i at man får et mørkt område nederst på bildet, siden lukkergardinene ikke får med seg hele blinket fra blitsen.

 

Dersom man bruker blitser eller radioblitsutløsere som ikke er kompatible med Nikon-systemet slår imidlertid ikke den begrensningen inn, siden kameraet ikke registrerer blitsen. Derfor er det en mulighet for å velge innstillingen "x250", som er helt i enden av skalaen, forbi bulb. Det kan høres ut som det var den innstilingen du snubla over? Den er nyttig hvis man jobber med manuelle blitser og vil ha korteste mulige eksponeringstid. Med kameraet satt på "vanlig" 1/250 er det fort gjort å uforvarende dytte borti hjulet så man plutselig er på 1/500 og ikke merker det før det er for seint. Med x250, som er akkurat det samme som vanlig 1/250, må man imidlertid i så fall forbi bulb og alle de lange tidene, dermed merker man at det er noe gærent. x-en i x250 står for x-sync, som er en betegnelse på korteste blitsbare eksponeringstid. Det er sikkert rimelig forvirrende at den innstillingen dukker opp hvis man ikke veit hva den er til.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke blitsen som begrenser synchastigheten, men lukkergardinene. Og de står helt åpne på rundt 200-250 på de fleste DSLR. Det er ingen forskjell på intern eller ekstern blits i denne sammenhengen.

 

Du kan godt skru opp farta til HighSpeed sync (eller hva det heter på ulike kamera), slik at blitsen fyrer av et omtrent konstant lys,men da skrur du også ned lysstyrken på blitsen. Men noen ganger går jo det helt greit.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...