Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny dynamo


Jezpoz

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg sitter nå her og klør meg i hodet, siden jeg ser på en førstegangsbil, og har funnet en veldig fin en, alt er greit, litt riper og sånt, men det bryr jeg meg ikke så veldig om. Men den ting, dynamoen på bilen, er defekt, og jeg ser på biltema nå, og ser på universal dynamoer. Vil en sånn passe i en Mazda MX-3 1992-modell? Også tenkte jeg, standard er jo 12v, men hvor mange Amper skal jeg ha? Eller kommer det ann på batteriet som sitter i? :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en universal dynamo passer? :p Det var egentlig hovedspørsmålet mitt, men hvis jeg skal ha litt anlegg, burde jeg skaffe et batteri med litt høyere amper? Så det er greit å investere i et stort batteri og en kraftig dynamo? :p

Endret av Jezpoz
Lenke til kommentar

Hei.

Om du kjøper en universal dynamo fra Biltema så må du regne med å måtte tilpasse den. Avstand til festebrakett i forhold til reim hjul. Muligens også bytte reim hjul om du har multitannet viftereim. Å finne en på huggeren eller overhale den du har er nok en bedre løsning. Ofte er det nok å bytte børster / ladespennings rele. Disse delene er heller ikke så veldig dyre. Eventuellt også lagerene i dynamoen. Er som regel disse delene som ryker. Børster / ladespennings rele greier du nok å skifte selv. Lagere krever litt erfaring.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Hvor kraftig dynamo du velger kommer jo helt ann på hvor mye elektronikk du har i bilen, og hvor frekvent du starter/stopper bilen. Hvor stor dynamo du ønsker kommer derfor helt ann på din bruk, og hva som er praktisk i henhold til bilen din. :)

 

Størrelsen på batteriet har ingenting å si, selv om det kanskje bør skaleres opp mot dynamoen. (en kraftig dynamo vil jo lade opp et lite bilbatteri rimelig kjapt, for så å ikke bli brukt lenger, og da er det litt bortkastet)

I ekstreme tilfeller så bør man påse at dynamoen ikke leverer mer strøm enn det batteriet takler å bli ladet med.

Lenke til kommentar

Hvor mye strøm dynamoen bør levere burde stå i brukerhåndboken til din bil. Boken til min Volvo 740 har alt mulig av teknisk data, inkludert dynamo. I mitt tilfelle (eksempel) skal jeg ha en som leverer 100A siden jeg eier Turbo Intercooler utgaven av bilen, sier brukshåndboken. Hvertfall med gamle Volvoer, så skal Biltema sine Bosch dynamoer passe rett på uten modifikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...