Gå til innhold

Test: Intel 330 Series SSD 180 GB


Anbefalte innlegg

Ok. Jeg har finlest dommen og forstår den slik:

* Mobiltelefoner er ment å vare 3-4 år (jfr elektronikkbransjens "mobilvettreglene")

* Kunden fikk kopi av mobilvettreglene ved kjøpet.

* Dette er vesentlig lengre enn 2 år. Derfor gjelder 5 års reklamsjonsfrist (jfr §27)

* Mobiltelefonen dommen omhandler er 2 år og 3 måneder. Kunden har derfor rett til å reklamere på denne.

 

Underforstått, hadde telefonen vært 4 år og 3 måneder gammel, kunne kunden ikke reklamert på denne.

 

Dette er vel i samsvar med hva du mener srbz?

 

Jeg synes hele lovteksten er uklart skrevet og gjør det vanskelig for forbrukere å vite hva han kan vente av et elektronisk produkt. Personlig har jeg aldri mottatt mobilvettreglene med mobiltelefonene jeg har kjøpt. Det blir for dumt hvis man må spørre hver gang man handler elektronikk. Jeg tipper du da får til svar at forventet holdbarhet ligger i garantitiden. Dersom det er tre års garanti, så vil de si at det er det som er forventet holdbarhet også. Da blir jo ikke reklamasjonsmuligheten en ekstra beskyttelse for forbrukerne for andre varer enn der garantitiden er satt mindre enn to år. Det er vel ikke helt det som er meningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel i samsvar med hva du mener srbz?

Spot on!

Fremdeles innenfor fristen, men utenfor sin forvntede levetid, og dermed er det ikke en mangel som kan reklameres på.

Merk også at det kan være andre ting enn holdbarhet som kan reklameres på, jfr. §16, selv om varen er utenfor sin forventede levetid, og sånn sett kan en reklamasjonsfrist med lenger varighet enn varens egen forventede levetid være relevant i særtilfeller.

 

Jeg synes hele lovteksten er uklart skrevet og gjør det vanskelig for forbrukere å vite hva han kan vente av et elektronisk produkt.

Enig!

 

Personlig har jeg aldri mottatt mobilvettreglene med mobiltelefonene jeg har kjøpt. Det blir for dumt hvis man må spørre hver gang man handler elektronikk. Jeg tipper du da får til svar at forventet holdbarhet ligger i garantitiden. Dersom det er tre års garanti, så vil de si at det er det som er forventet holdbarhet også. Da blir jo ikke reklamasjonsmuligheten en ekstra beskyttelse for forbrukerne for andre varer enn der garantitiden er satt mindre enn to år. Det er vel ikke helt det som er meningen.

Et vesentlig clue her er "[...] det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet [...]". Dette kan nok ofte være et skjønnsspørsmål. Garantitid og mobilvettregler kan selvsagt være pekepinner, men også andre ting kan selvsagt påvirke hva som gir kunden grunnlag for å vurdere hvor lenge det er rimelig å forvente at en vare skal holde.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...