Gå til innhold

installere win7 og Ubuntu på SSD


Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt en Asus Aspire V3-771-G (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=753558)

og en Corsair SSD Force Series 3 240 GB (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635691)

Har satt inn SSD disken og planen er nå å installere Ubuntu og Windows 7 på denne og bruke 750 GB som lagringsplass for "alt mulig"

 

Har de siste dagene lest meg opp en del på ssd og etter som jeg forstår kan jeg nå da bare partisjonere den opp i to 110 gb (siden ca 10% blir brukt til såkalt "spare space" og legge inn ubuntu bruke ext4 og skru av journaling.. o.s.v

Det eneste jeg ikke har skjønt enda er alignment. Er det noe jeg må gjøre når jeg legger inn begge OS ene på en helt ny disk ?

 

Ellers noe jeg ikke har tenkt på her ? .. ..

 

mvh astr0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du installerer på nytt til SSD-en (og ikke kloner en partisjon fra en vanlig harddisk) trenger du ikke tenke på alignment verken for Windows eller Ubuntu.

 

Edit:

Jeg er forresten litt i tvil om det er så mye å hente på å deaktivere journaling. Nyere SSD-er er vesentlig mer holdbare enn for noen år siden og journaling innebærer ikke veldig mye skriving til mediet. Journaling bidrar til å gi filsystemet bedre integritet.

 

En ting du definitivt bør gjøre (hvis ikke Ubuntu gjør det automatisk) er å sette attributten discard i /etc/fstab for alle SSD-partisjonene (som bare skal nås av Ubuntu og ikke Windows). Dette aktiverer TRIM (http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM).

Endret av basher
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå installert windows 7, og installerte akkurat ubuntu. Da resizet den SSD disken til 2 partisjoner på 120GB og installerte ubuntu på den andre.

Jeg valgte install ubuntu allongside windows7. Kan jeg nå automatisk anta at begge partisjonene er allignet?

 

Ok, over til det virkelige problemet. Installerte som sagt akkurat ubuntu, og når jeg restarter nå så booter den bare rett inn i windows 7. Kan virke som om ubuntu ikke greide å installere sin bootloader. Er dette noe som kan være ssd disk relatert, da jeg ikke har opplevd dette før. Under tidligere dualboot forsøk har denne delen av installasjonen gått smertefritt. Hva gjør jeg ?

 

EDIT: Ordnet seg visst. Måtte velge boot options ved oppstart, deretter velge ssd disken. Da fikk jeg opp bootloaderen som ubuntu har installert. Virker som den går innom harddisk 0 som er en 750 gb "vanlig" disk, og at denne deretter booter rett inn i windows 7 på ssd disken uten å gi meg bootloaderen. Litt merkelig syntes jeg ? . Noen teorier om hvorfor ?

 

EDIT2: Ting tyder på at jeg skrev denne posten for raskt. Fant ut at det var bare å forandre boot priority i bios. Problem solved. Bare en ting igjen da. Kan jeg automatisk anta at begge disse partisjonene nå er allignet ?

Endret av tkterje123
Lenke til kommentar

Du har nå oppdaget årsaken til at vi anbefaler å nappe ut ALLE andre disker enn den du skal installere på ved installasjon av Win 7.

Du har liten kontroll på hvor Windows slenger sin boot loader, jeg tipper på at om du nå napper ut 750Gb disken din og forsøker å starte Win 7, da vil du kanskje merke at Win 7 nekter å starte grunnet manglende bootloader.

 

Nei, partisjonene skal være alignet ganske så greit om du ikke har brukt grisegammelt OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...