Gå til innhold

Har man sjangs til å få lån på disse betingelser?


Maria1990

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skriver denne posten på vegne av en venninne som jeg var i prat med for litt siden, og vi satt og diskuterte hvorvidt det var mulig for henne å få lån til å kjøpe bolig mtp hennes økonomiske forhold for tiden.

 

Hun tenker å kjøpe liten bolig i Oslo, 1/2 roms som hun kan leie ut videre. Gjerne en på de mindre dyre sidene av byen (les: østkanten). Hele formålet med kjøpet er å leie ut videre.

 

Problemet er dog; vi er ikke helt sikre på om hun har noen som helst sjans på å få lån mtp hvordan hennes økonomiske situasjon er nå. Anbefalte henne å bestille time hos banken, men hun ønsket først å få en pekepinn på hvorvidt hennes forventninger er realistiske eller ikke; flaut å bli totalt avvist i banken om man er helt ute og kjører.

 

Situasjonen er som så at hun er student, og har tatt opp studielån selv om hun bor gratis i studietiden.

Hun har en liten formue på ca. 200 000 kr.

Hun har en deltidsjobb der hun tjener ca. 5-6 000 kr. i måneden.

Hun har dog ingen som kan stille opp son sikkerhet for lånet. Den eneste muligheten hun har for å gi banken noen form for sikkerhet utenom hennes egen inntekt, er at broren har sagt at han kan hjelpe til. Broren er i en fulltidsjobb, men tjener kun ca. 12 000 i måneden på denne jobben.

Problemet er altså det at hun har jo reell nedbetalingevne, men kanskje ikke den formen for sikkerhet som banken vil ha på papiret? De krever kanskje enda mer sikkerhet enn det vedkommendes inntekt og brorens inntekt kan gi?

 

Så hva vil dere råde henne å gjøre? Jeg kunne dessverre ikke være så mye til hjelp, men jeg lovet henne å prøve meg her...

 

Kan sikker skaffe flere opplysninger om hennes situasjon hvis det trengs.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke hun vil få lån til dette men det skader ikke å spørre...

 

Hvis hun bor i leiligheten selv og leier ut et rom slipper hun å skatte av inntekter.

 

Husk at det er svært begrensede muligheter til å leie ut OBOS leiligheter. De fleste borettslag krever at styret godkjenner om leiligheten kan leies ut og at den maks kan leies ut et år. Hvis hun eventuelt skal kjøpe leilighet for utleie bør dere sjekke vedtektene på borettslagets hjemmeside.

Lenke til kommentar

Skal hun tjene penger på dette trenger hun mest sannsynlig 3-400 000 kroner ekstra i egenkapital. Da vil fortjenesten på leiligheten (inkludert skatt) overstige det hun betaler i måneden på lånet. Lånet vil i denne omgang bli veldig dyrt. Jeg vil anbefale henne å spare enda et år eller to før hun kaster seg på karusellen. I mellomtiden vil jeg kanskje anbefale henne å sette seg litt inn i prosessene som foregår. Jeg ønsker henne uansett lykke til, og husk: Det er ingen garanti for prisvekst. Ved å investere slik som du skisserer, strekker hun strikken til det ytterste. Skulle en uforutsett utgift oppstå, må hun kanskje hoppe av studiene(!). Hva gjør hun hvis boligprisene synker med 20% og hun vil flytte inn med en kommende kjæreste? Da har hun tapt hele egenkapitalen.

Endret av Nightfox-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette slår meg som eit høgrisikoprosjekt.

 

For å kunne få dette til å gå rundt så er ein avhengig av å få leige ut leiligheita, dette høyrest kanskje enkelt ut på papiret men plutselig så sitter du der med ein leigetaker som slutter å betale husleige.

Manglande innbetalting vil fort kunne ende opp med at ho ikkje klarer å betjene lånet og at banken derfor griper inn og krever leiligheita solgt (eller tar over leiligheita).

 

Hadde det vært god butikk i å gjere dette med kun ein liten eigenkapital som utganspunkt så ville alle ha kjøpt ei leiligheit i Oslo som dei leiger ut.

 

Det er også verdt å merke seg at lånerenta er svært lav akkurat no. Dersom renta stiger så kan ein fort sitte i saksa fordi banken krever meir betalt medan leigekontrakta begrenser muligheita for å kunne auke husleiga tilsvarande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...