Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dato stempling av tysk vognkort


TomTucker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en bil som jeg skal ta inn, å vognkortet kan jeg få en kopi av.

 

Nå er det slik i Tyskland, at den som har det siste vognkortet, har da også eier retten på bilen mener jeg å huske. Du kan godt ha kvittering og avtale på kjøp av bilen, men om vognkortet ikke er stemplet med den nyeste dato, å selger har et vognkort som er nyere, så eier han fortsatt bilen.

 

Derfor kommer spørsmålet mitt, stemmer dette, eller kan jeg kjøpe bilen med et vanlig tysk vognkort, del 1 og 2, kjøpskontrakt og kvittering på kjøpet?

 

Er det noe mer jeg trenger? Grunnen at jeg spør, er at dette går over nettet og er en auksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur du må ha et COC dokument også (dersom du tenker å få den registrert på vei i Norge). Sjekk med Statens Vegvesen. + noen stempler som viser at du har betalt toll og slikt ved innførse.

 

Prøv å google etter "importkalkulator". Mulig det finnes to forskjellige måter å beregne importavgiften på.

 

Importkostnaden er alt regnet ut, å er OK.

 

Jeg har

 

- Vognkort del 1 og 2

- Kvittering på kjøpet, som da innholder hele kjøpesummen, å kvittering på frakt kostnaden.

 

Det er en bil/mc eldre enn 2003, derfor trenger jeg ikke bry meg om emisjonskravene, vel og merke, lurer jeg på COC papiret, eller samsvarspapir.

 

 

Nå er det jo slik at jeg trenger en utførsels-erklæring fra tysk toll. Hadde jeg henta denne selv, hadde jeg jo bare dratt innom. Nå er det frakt selskapet Hermes tyskland som frakter det, men er det noen som har gjort dette tidligere? Drar fraktselskapene innom toll og stempler, eller skal selger gjøre dette?

 

edit; har sendt mail til hermes shipping, å selger, så får se hva som skjer.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Vet ikke. Men om dem nå ikke gjør det, så kan det sikkert ordnes i ettertid.

 

Jeg importerte engang to fabrikknye og uregistrert mopeder. Manglet COC på den ene men det fikk jeg ettersendt fra produsenten. Tolleren hadde bommet på ett siffer i rammenumret på den andre, så da måtte dem utstede nye dokumenter.

 

Det ordnet seg til slutt, men tok sikker 5-6 uker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...