Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mobilt bredbånd uten kvote


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bor ute i huttiheiti hvor vi ikke har tilgang på kablet ADSL, fiber og andre godsaker :( Har ringt inn og mast de siste årene men ser ikke ut til at noe blir gjort. Eneste alternativet er da mobilt bredbånd. Vi har to mobilt bredbånd abonnent fra to ulike levereandører:

  • NetCom - 15 GB kvote - rundt 5mbps ned
  • ICE - 6 GB kvote - langt dårligere hastigheter og høyere ping.

Begynner og bli ganske frustrert av det kvotesystemet. Bruker det opp med en gang. Er det noen som har en løsning på dette? Det beste hadde vel vært NetCom uten kvote, men ser ut til at jeg må se langt etter det.

 

Mvh

Xenon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Netcom abonnement på telefonen min, som har "fritt bruk", som betyr at det ikke er noen kvote, og har hatt hastigheter opp mot 8MB/s opp og net. Jeg bor da sentralt i by så det har vell noe med hastigheten å gjøre, men jeg har hvertfall fri kvote, og vet ikke hvordan jeg har fått det :p

 

Det er noe med at de kaller abonnentene sine for "Fri bruk" etc, selv om de i realiteten har en begrensing (ofte på 8GB/30dager etc). Vet du hva abonnentet ditt heter?

Lenke til kommentar

Det er nok Netcom med 100GB som er det beste valget så lenge man har dekning.

Alternativt er det mulig at det finnes "radiobredbånd" som er stasjonært. Disse opererer oftest uten kvoter, men med noe begrensede hastigheter. Her jeg bor har f.eks den lokale kraftleverandøren dette tilbudet.

Videre finnes det WiMax noen steder osv.

 

Mulig at du finner noen av disse tilbudene hos http://telepriser.no. Ellers er det jo greit å se litt på nettsidene til det lokale kraftlaget.

Lenke til kommentar

Det kommer mye an på hva du bruker det til. Ved nedlastning av filmer, serier o.l. forsvinner 20GB ganske fort.

20GB blir vel 666MB/dagen hvis ikke hoderegningen min er ute og kjører.

 

En youtubefilm i lav kvalitet er ca. 6MB/minuttet, mens HD-filmer er nærmere 20-30MB/min.

 

Da kan du se ca. 1 time og tre kvarter med youtube i lav kvalitet (360 eller 480p), eller en halvtime med film i HD-kvalitet for dagen, hvis du ikke bruker nettet til noe annet. Tenk også at man gjerne ser flere filmer en dag enn andre.

 

En typisk forside til en nettavis med mye bilder kan jeg tenke meg ligger på rundt 1.5-2MB i gjennomsnitt, mens litt "lettere" sider uten så mye bilder osv, som f.eks nettbank, wikipedia o.l. vil jeg tippe rundt 0.3MB

 

Hvis man regner at FPS, MMO og strategispill bruker rundt 10KB/s for å ta litt godt i, vil det gi deg rundt 18.5 timer spilling per dag. Sannsynligvis bruker de heller ikke så mye, så du vil kunne spille mer.

Endret av Scriptgutten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer mye an på hva du bruker det til. Ved nedlastning av filmer, serier o.l. forsvinner 20GB ganske fort.

20GB blir vel 666MB/dagen hvis ikke hoderegningen min er ute og kjører.

 

En youtubefilm i lav kvalitet er ca. 6MB/minuttet, mens HD-filmer er nærmere 20-30MB/min.

 

Da kan du se ca. 1 time og tre kvarter med youtube i lav kvalitet (360 eller 480p), eller en halvtime med film i HD-kvalitet for dagen, hvis du ikke bruker nettet til noe annet. Tenk også at man gjerne ser flere filmer en dag enn andre.

 

En typisk forside til en nettavis med mye bilder kan jeg tenke meg ligger på rundt 1.5-2MB i gjennomsnitt, mens litt "lettere" sider uten så mye bilder osv, som f.eks nettbank, wikipedia o.l. vil jeg tippe rundt 0.3MB

 

Hvis man regner at FPS, MMO og strategispill bruker rundt 10KB/s for å ta litt godt i, vil det gi deg rundt 18.5 timer spilling per dag. Sannsynligvis bruker de heller ikke så mye, så du vil kunne spille mer.

 

takk for svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...