Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke betalt overtid


lunas

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg begynte i det virkelige arbeidslivet for litt over to år siden. I min første periode fikk jeg overtidsbetaling for alt ut over normal arbeidstid.

 

Etter en tid mente arbeidgiver at det var smart å kompensere dette med å øke fastlønnen. Jeg fikk et bra lønnspålegg, men da ikke mulighet til å skrive timer lenger for overtiden. Dette er en muntelig avtale mellom meg og arbeidsgiver.

 

Jeg har helt siden da holdt oversikt for å se om jeg har tapt eller ikke på denne ordningen. Uansett synes jeg i ettertid at løsningen ikke er veldig gunstig for meg. Jeg er kun en vanlig medarbeider uten noe som helst lederansvar.

 

Har jeg rett til kompensasjon for overtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg begynte i det virkelige arbeidslivet for litt over to år siden. I min første periode fikk jeg overtidsbetaling for alt ut over normal arbeidstid.

 

Etter en tid mente arbeidgiver at det var smart å kompensere dette med å øke fastlønnen. Jeg fikk et bra lønnspålegg, men da ikke mulighet til å skrive timer lenger for overtiden. Dette er en muntelig avtale mellom meg og arbeidsgiver.

 

Jeg har helt siden da holdt oversikt for å se om jeg har tapt eller ikke på denne ordningen. Uansett synes jeg i ettertid at løsningen ikke er veldig gunstig for meg. Jeg er kun en vanlig medarbeider uten noe som helst lederansvar.

 

Har jeg rett til kompensasjon for overtiden?

Hvis dere allerede har gjort en avtale, vil jeg mene at du ikke har rett til kompensasjon for det du allerede har gjort av overtid. Da må du eventuelt snakke med sjefen din og si at du likte den gamle ordningen din bedre, ned i lønn igjen, men du får lov til og føre overtid

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven er i all hovedsak ufravikelig til arbeidstakers ugunst. Det er en del unntak, og ikke minst rammer for hva som kan avtales, men bestemmelsen(e) om overtid kan man ikke avtale seg bort. Det betyr at avtaler som fratar deg overtidsgodtgjørelse er ugyldige.

Jeg er derimot noe usikker på hvordan det stiller seg der du har godtatt høyere lønn og mottatt pengene en stund tilbake i tid.

Enten kan man si at den gamle avtalen gjelder (løsning 1), slik at du får betalt ut fra den lave grunnlønnen, men med tillegg. Eller så kan man si at den nye avtalen gjelder i sin helhet (løsning 2), slik at du får utbetalt den høye grunnlønnen, uten tillegg. Eller så kan man si at den nye avtalen gjelder, men uten bestemmelsen om overtid, altså at du får høy grunnlønn + 40% overtidstillegg (løsning 3).

Jeg tror sistnevnte er en for streng tolkning, det innebærer jo i praksis et incentiv om å "lure" arbeidsgiver. Den mest rimelige løsningen blir nok at du får betalt etter den av løsning 1 eller løsning 2 som gir deg best betalt. Altså: om du jobber så mye overtid at du taper på å gå opp i grunnlønn men miste overtidstillegg, så skal du ha overtidstillegg.

 

Det kan hende du også kan kreve å få utbetalt lønn etter ny grunnlønn + overtidstillegg, men jeg er noe usikker. Jeg ville nok tatt det opp med arbeidsgiver, hvor du kommer med regnestykkene for de 3 løsningene og sier deg villig til å gå tilbake til gammel ordning (evt. en mellomting) men krever mellomlegget tilbake dersom du har tapt på ny løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...