Gå til innhold

Kan du sende/motta MMS på iPhone 5 uten mobildata?


Anbefalte innlegg

Mulig dette temaet har vært tatt opp tidligere, eller at det er et såpass teit at ingen andre en gang gidder å spørre :confused:

Har hatt en androidtelefon som gikk i garasjegulvet og tok kvelden. Vurderer å prøve meg på iPhone 5, men lurer på en ting først. På android-telefonen kunne jeg sende/motta MMS uten at mobildata måtte på og alle apper sender/mottar data. Kan man dette på iPhone 5? Samboeren min har litt problemer med dette; enten full pakke med alt av data, eller ingen ting. Og jeg vet det er litt rart å ikke ville ha på datatrafikk på hele tiden på en slik type telefon, men det er reint teknisk om det går eller ikke går jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*

Reglene for apps har tilgang og kontrollere og ikke er strengere i iOS enn i Android, så på Android kunne man tidligere ha en app/integrert fra produsent som f.eks blokkerte trafikk fra alle apps, unntatt MMS trafikken, men her har også Google også økt sikkerheten, så dette er ikke lenger mulig på Android med unntak av gamle versjoner.

Endret av Donnybrook
Lenke til kommentar
på Android kunne man tidligere ha en app/integrert fra produsent som f.eks blokkerte trafikk fra alle apps, unntatt MMS trafikken, men her har også Google også økt sikkerheten, så dette er ikke lenger mulig på Android med unntak av gamle versjoner.

 

Dette stemmer ikke. Jeg har siste versjon av Android, og når mobil data er avslått, så kan jeg likevel sende og motta MMS. Android slår da på mobil data når jeg skal sende, og slår straks av igjen når meldingen er sendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
på Android kunne man tidligere ha en app/integrert fra produsent som f.eks blokkerte trafikk fra alle apps, unntatt MMS trafikken, men her har også Google også økt sikkerheten, så dette er ikke lenger mulig på Android med unntak av gamle versjoner.

 

Dette stemmer ikke. Jeg har siste versjon av Android, og når mobil data er avslått, så kan jeg likevel sende og motta MMS. Android slår da på mobil data når jeg skal sende, og slår straks av igjen når meldingen er sendt.

 

Dette stemmer ikke, jeg jobber i butikk og får daglig inn kunder som ikke kan sende mms der vi kun skrur på internetten og det funker. Enkelte modeller støtter dette men fleste gjør det ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg testet dette før jeg skrev innlegget, så det stemmer nok jo. Det har fungert på samtlige HTC-modeller jeg har hatt siden 2009. Andre modeller har jeg ikke testet dette på. Jeg vet imidlertid at en del kan ha problemer avhengig av teleselskap. Dataroaming må være på selv om data er avslått, dersom abonnementet er hos et selskap som leier linjer av Telenor, Netcom eller NW.

 

Beklager OT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å spore av, men folk som lurer på hvilken telefon de skal kjøpe så pleier svaret mitt å være kjøp iphone, hvis det er for dyrt/ikke din greie, kjøp Windows Phone når WP8 kommer. Begge operativsystemer vil gi deg et problemfritt "mobilhold".

 

Håper du har rett angående WP8, men er vel for tidlig å fastslå dette ennå ??

Lenke til kommentar
på Android kunne man tidligere ha en app/integrert fra produsent som f.eks blokkerte trafikk fra alle apps, unntatt MMS trafikken, men her har også Google også økt sikkerheten, så dette er ikke lenger mulig på Android med unntak av gamle versjoner.

 

Dette stemmer ikke. Jeg har siste versjon av Android, og når mobil data er avslått, så kan jeg likevel sende og motta MMS. Android slår da på mobil data når jeg skal sende, og slår straks av igjen når meldingen er sendt.

Er nok mange gråsoner rundt dette tema, hvilken telefon og versjon bruker du?

 

Men hvordan kan telefonen din slå på mobildata før du får en MMS? Er den synsk? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg testet dette før jeg skrev innlegget, så det stemmer nok jo. Det har fungert på samtlige HTC-modeller jeg har hatt siden 2009. Andre modeller har jeg ikke testet dette på. Jeg vet imidlertid at en del kan ha problemer avhengig av teleselskap. Dataroaming må være på selv om data er avslått, dersom abonnementet er hos et selskap som leier linjer av Telenor, Netcom eller NW.

 

Beklager OT.

 

Dette har i alle fall ikke funket på min HTC Desire og HTC Sensation.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan telefonen din slå på mobildata før du får en MMS? Er den synsk? ;)

 

Det fungerer for mottak også, så antar telefonen får en push-melding som forteller at det er en MMS som venter, og den slår da på mobildata.

 

Faktisk har Android lignende funksjonalitet for WiFi også. Hvis du har valgt å slå av WiFi når telefonen går i dvale, så kommer det likevel epost inn. Men dette fungerer altså kun ved dvale, ikke hvis WiFi er slått av manuelt (som det gjør for MMS).

 

Når dette tydeligvis er teknisk mulig å få til, og har vært tilgjengelig i mange år, så overrasker det meg at iPhone ikke har dette på plass enda. Påstander som "brukervennlig" og "det bare fungerer" får da et litt tomt innhold, synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det som bestemmer om telefonen (Android) kan laste ned mms uten at "vanlig" mobildata er slått på, er om apn er riktig konfigurert. Noen teleoperatører har en apn for mobildata en en for mms, og noen bruker en kombinert (som for eksempel Tele2, som jeg har) Når apn for mms er riktig konfigurert kan telefonen selv skru på mobildata for mms, og kun mms, og motta mms uten at andre programmer får tilgang til internett.

Denne funksjonen har vært integrert i Android i hvertfall siden FroYo, mulig den allerede var det på Éclair.

Det har aldri vært meningen at du skal måtte skru på mobildata for å motta mms, må du det, er det noe feil med apn for mms.

At support fra butikker og teleoperatører påstår noe annet er ren uvitenhet om kjernefunksjoner i Android.

Endret av MrMastodon
Lenke til kommentar

Det som bestemmer om telefonen (Android) kan laste ned mms uten at "vanlig" mobildata er slått på, er om apn er riktig konfigurert. Noen teleoperatører har en apn for mobildata en en for mms, og noen bruker en kombinert (som for eksempel Tele2, som jeg har) Når apn for mms er riktig konfigurert kan telefonen selv skru på mobildata for mms, og kun mms, og motta mms uten at andre programmer får tilgang til internett.

Denne funksjonen har vært integrert i Android i hvertfall siden FroYo, mulig den allerede var det på Éclair.

Det har aldri vært meningen at du skal måtte skru på mobildata for å motta mms, må du det, er det noe feil med apn for mms.

At support fra butikker og teleoperatører påstår noe annet er ren uvitenhet om kjernefunksjoner i Android.

 

Gjelder dette når man skal sende MMS å?

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, den feilmeldingen sier meg lite. For meg har det fungert uten problemer på s2 og s3 med både onecall og tele2, original ROM og med custom.

 

Om NetCom ikke klarer å gjøre det OneCall og Tele2 klarer er det dårlig av NetCom.

Poenget mitt er i alle fall at problemet ikke ligger i Android-telefoner, det er innstillinger eller hos teleoperatør problemet ligger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...