Gå til innhold

LED kobling


Anbefalte innlegg

Hvis du bruker type LED med innebygd motstand, så er det ikke farlig. En LED skal bli varm.

 

om det er innebygget motstand eller ikke, vet jeg ikke. Jeg prøver bare med noen gamle LEDs fra et gammel kabinett. men de ble liksom veldig varm.

 

Hvis du har tilgang på multimeter, er det jo bare å måle strømmen. Den skal normalt være i størrelsesorden 25 mA. Hvis det er mye høyere, bør du koble en motstand i serie for å minke strømen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har tilgang på multimeter, er det jo bare å måle strømmen. Den skal normalt være i størrelsesorden 25 mA. Hvis det er mye høyere, bør du koble en motstand i serie for å minke strømen.

 

nei. jeg har desverre ikke det. men jeg skal kjøpe et. når vi først er inne på multimeter: kan du anbefale et billig (viktig!) og brukbart multimeter som kan måle spenning og motstand (ohm)?

 

helst fra ClasOhlson eller Elfa.

Lenke til kommentar
Hvis du har tilgang på multimeter, er det jo bare å måle strømmen. Den skal normalt være i størrelsesorden 25 mA. Hvis det er mye høyere, bør du koble en motstand i serie for å minke strømen.

 

nei. jeg har desverre ikke det. men jeg skal kjøpe et. når vi først er inne på multimeter: kan du anbefale et billig (viktig!) og brukbart multimeter som kan måle spenning og motstand (ohm)?

 

helst fra ClasOhlson eller Elfa.

 

Fra Clas Ohlson har jeg funnet følgende:

 

Varenumer: 32-3180

Dette koster 169,- og ser helt greit ut. Mulig det er litt skjørt, i tilefelle du mister det osv.

 

Varenummer: 32-7161

Dette koster 298,- og jeg bruker dette selv. Multimeteret er ikke av de mest nøyaktige på markedet, men prisen er hyggelig og det tåler en støyt. Jeg vil anbafale dette! :yes:

Lenke til kommentar
Fra Clas Ohlson har jeg funnet følgende:

 

Varenumer: 32-3180

Dette koster 169,- og ser helt greit ut. Mulig det er litt skjørt, i tilefelle du mister det osv.

 

Varenummer: 32-7161

Dette koster 298,- og jeg bruker dette selv. Multimeteret er ikke av de mest nøyaktige på markedet, men prisen er hyggelig og det tåler en støyt. Jeg vil anbafale dette! :yes:

 

ok. takker. jeg tror jeg går for det billigste i og med at jeg ikke tror jeg kommer til å bruke det så alt for mye.

Lenke til kommentar
Skjønner du ikke hva du skal gjøre etter så mye svar, så drit i å sette inn leds du.

 

Vel.. når svarene er litt rotete og jeg ikke har så mye elektro kunnskaper så er det rart jeg vil være sikker?

 

det kan virke veldig enkelt for folk som har gjort det før, men for de som aldri har vert borti noe lignende er det ikke så rart at du er usikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
seriekoble er det beste! husker jeg rett deler du spenningen på alle ledsa, å hvis et led blir ødelagt, ryker resten også :p

 

SERIE!

5 leds på 5v = 5x5V = 25V, så kobler man dem på 12v så lyser de dårlig.

Mye bedre å paralell koble dem, og bruke 5v fra pc'en.

 

Arrgh stemmer det ja! var litt for trøtt etter skolen... må slutte å se film til langt ut på natta! :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...