Gå til innhold

hvilket språk er det man trenger for å bli lege? latinsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fagkrav - opptak til medisin

Opptak til medisin krever generell studiekompetanse, og nødvendige kvalifikasjoner i matematikk, fysikk og kjemi. Dette vil si at du må ha bestått disse studieretningsfagene fra videregående skole:

Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2)

Fysikk 1

Kjemi 1+2

 

Hentet fra NTNU

takk for info :)

men egentelig, mente jeg at pensumene er de på latinsk?

 

Det som trengs av latin for å bli lege vil du lære i selve studiet.

så pensumene er ikke på engelsk da?

Lenke til kommentar

Litt OT, men språket heter altså latin, ikke latinsk.

SAMME DET VEL. Trengs ikke å påpeke på noe feil. Det som jeg sier er forståelig :)

Nesten alle bøkene er på engelsk, så du må klare å lese tunge tekster på engelsk.

 

Latinen er et eget fag på medisin, og det er det enkleste faget du kommer til å ha.

takk for info :)

ok, det som jeg prøver å vite. Hjelper det å dra til IB Hvis jeg vil bli lege?

Her:

http://no.wikipedia.org/wiki/International_Baccalaureate

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar
ok, det som jeg prøver å vite. Hjelper det å dra til IB Hvis jeg vil bli lege?

Her:

http://no.wikipedia....l_Baccalaureate

 

Neppe, men det vil hjelpe deg å forstå endel ting som den norske skole ikke lærer bort.Det å studere latin derimot er ikke så dum ide uansett. Sjekk Ørberg LINGVA LATINA PER SE ILLUSTRATA, det vil utvilsomt gjøre noe av studiet lettere men er, som andra har sagt, ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
ok, det som jeg prøver å vite. Hjelper det å dra til IB Hvis jeg vil bli lege?

Her:

http://no.wikipedia....l_Baccalaureate

 

Neppe, men det vil hjelpe deg å forstå endel ting som den norske skole ikke lærer bort.Det å studere latin derimot er ikke så dum ide uansett. Sjekk Ørberg LINGVA LATINA PER SE ILLUSTRATA, det vil utvilsomt gjøre noe av studiet lettere men er, som andra har sagt, ikke nødvendig.

men skatteflyktning, anbefaler du meg å dra på IB eller ikke?

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre at man trenger latinsk for å studerer medisin og legevitenskap.

Er det sant? men er det sånn i hele verden? Jeg har alltid visst at man må bli knallgod i engelsk?

 

Det er en STOR fordel å være god i engelsk hvis du vil studere medisin, siden veldig mange pensum-bøker er nettopp på engelsk. Kanskje ikke IB er den beste veien å gå(hvis du vil studere i Norge), men jeg tror det kan være lurt å velge Internasjonal Engelsk på Vg2. Når det gjelder Latinsk, så behøver du ikke å lære deg språket, men navn på muskler/skjelett/arterier osv. i kroppen har latinske navn, derfor skader det ikke å f.eks. studere litt latinsk før du evt. studerer Medisin. Kjenner en som gjorde det og han hadde litt lettere for å lære alle navnene, men ingen store fordeler i forhold til de som ikke kunne Latinsk :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre at man trenger latinsk for å studerer medisin og legevitenskap.

Er det sant? men er det sånn i hele verden? Jeg har alltid visst at man må bli knallgod i engelsk?

 

Det er en STOR fordel å være god i engelsk hvis du vil studere medisin, siden veldig mange pensum-bøker er nettopp på engelsk. Kanskje ikke IB er den beste veien å gå(hvis du vil studere i Norge), men jeg tror det kan være lurt å velge Internasjonal Engelsk på Vg2. Når det gjelder Latinsk, så behøver du ikke å lære deg språket, men navn på muskler/skjelett/arterier osv. i kroppen har latinske navn, derfor skader det ikke å f.eks. studere litt latinsk før du evt. studerer Medisin. Kjenner en som gjorde det og han hadde litt lettere for å lære alle navnene, men ingen store fordeler i forhold til de som ikke kunne Latinsk :)

 

Medisinstudiet er allerede 6 år. Du lærer det du trenger å lære under studiet. Å studere latin før du begynner er bortkastet tid hvis du uansett vet du har lyst til å bli lege. Engelsken er virkelig ikke så vanskelig. De fleste forelesninger er på norsk og mange lærebøker er på norsk eller dansk.

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre at man trenger latinsk for å studerer medisin og legevitenskap.

Er det sant? men er det sånn i hele verden? Jeg har alltid visst at man må bli knallgod i engelsk?

 

Det er en STOR fordel å være god i engelsk hvis du vil studere medisin, siden veldig mange pensum-bøker er nettopp på engelsk. Kanskje ikke IB er den beste veien å gå(hvis du vil studere i Norge), men jeg tror det kan være lurt å velge Internasjonal Engelsk på Vg2. Når det gjelder Latinsk, så behøver du ikke å lære deg språket, men navn på muskler/skjelett/arterier osv. i kroppen har latinske navn, derfor skader det ikke å f.eks. studere litt latinsk før du evt. studerer Medisin. Kjenner en som gjorde det og han hadde litt lettere for å lære alle navnene, men ingen store fordeler i forhold til de som ikke kunne Latinsk :)

 

Medisinstudiet er allerede 6 år. Du lærer det du trenger å lære under studiet. Å studere latin før du begynner er bortkastet tid hvis du uansett vet du har lyst til å bli lege. Engelsken er virkelig ikke så vanskelig. De fleste forelesninger er på norsk og mange lærebøker er på norsk eller dansk.

Endret av koosepus
Lenke til kommentar

En venn av meg som går medisin sammen med meg nå, gikk IB linjen.

 

Fordeler med å ha gått IB:

- Bøkene som gis i IB, er ganske like de man har på medisin. Altså, merker at det er ganske stor forskjell fra de norske vgs bøkene til medisinpensum bøkene. Men det er egentlig veldig få som har problemer med denne overgangen uansett.

- Systemet er satt opp på en måte som minner mer om slik det er på uni, i forhold til norsk vgs.(Færre fag, mer selvstudie, ikke obl oppmøte)

 

Ulemper med å ha gått IB:

- Du gjør det vanskeligere for deg selv, blir vanskeligere å komme inn på medisin.

- Foreleserne tar mer hensyn til hva vi lærte i KJE1+2, og ikke hva de lærte i "chemistry higher level", men de mangler egentlig ingenting. IB-studentene har gått gjennom så og si alt som de andre har gått gjennom.

Lenke til kommentar

Andre ting:

- Du kommer ikke til å få det noe enklere i medisinstudiet ved å ta "Internasjonal engelsk". Hvis du mener det er en gratis 6-er (noe jeg har hørt det er), er det en annen sak

- Tror det er veldig liten fordel av å ha lest noe latin fra før. Latinen du har på studie består av et veldig begrenset ordforråd som det bare gjelder å pugge.

- Personlig vil jeg anbefale deg å ikke gå IB.

Lenke til kommentar

Du kan studere i utlandet med vanlig norsk utdanning, men universiteter i England for eksempel kjenner IB bedre og vil derfor gi deg et mer rettferdig karakterkrav. VGS-karakterene de krever rangerer fra veldig generøse til ufattelig strenge i forhold til andre utdanningprogrammer som IB eller GCE Advanced Level.

 

En annen ulempe er også at du må ta IELTS om du har norsk videregående utdanning, men det er mer enn formalitet enn en prøve. Engelsken min er så som så, men jeg presterte å få 7.5 på IELTS, som var langt høyere enn det jeg trengte. Det koster 2000 kroner å ta den da, og du må ta den i Bergen, Oslo eller Trondheim så vidt jeg vet. TOEFL (et alternativ til IELTS) funker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan studere i utlandet med vanlig norsk utdanning, men universiteter i England for eksempel kjenner IB bedre og vil derfor gi deg et mer rettferdig karakterkrav. VGS-karakterene de krever rangerer fra veldig generøse til ufattelig strenge i forhold til andre utdanningprogrammer som IB eller GCE Advanced Level.

 

En annen ulempe er også at du må ta IELTS om du har norsk videregående utdanning, men det er mer enn formalitet enn en prøve. Engelsken min er så som så, men jeg presterte å få 7.5 på IELTS, som var langt høyere enn det jeg trengte. Det koster 2000 kroner å ta den da, og du må ta den i Bergen, Oslo eller Trondheim så vidt jeg vet. TOEFL (et alternativ til IELTS) funker også.

takk for info :)

men bare for at jeg forstår det.

Er det på en måte at universitteter i for eksempel England, er strengere med elever som går på vanlig norsk videregående utdanning enn IB?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...