Gå til innhold

POPULÆRE bilder siste uke


Anbefalte innlegg

Når det først er en forside som har bilder som skal representere det som brukerne anser som populære så ringer det ei bjelle hos meg og som sier at denne statistikken kanskje ikke alltid er adekvat.

 

Med dette mener jeg at det å klikke på et bildet for å få det større på skjermen ikke nødvendigvis betyr "Jeg liker". Og så lenge vi ikke har noen "LIKE"-knapp så kunne man kanskje finne på noe annet.

 

Derfor tror jeg at statistikken kunne inneholde flere parametre slik som antall kommentarer fra brukere, (minus egne kommentarer) - og at dette tallet kunne brukes i vektlegging, kanskje ved å multiplisere med antall visninger.

 

Om to bilder har like mange visninger, men bare det ene engasjerer brukerne til å legge inn kommentarer så er vel muligens ikke bildene like populære?

 

mvh

Birger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Om to bilder har like mange visninger, men bare det ene engasjerer brukerne til å legge inn kommentarer så er vel muligens ikke bildene like populære?

 

 

Problemet først og fremst er at de gamle digitbrukerene bare vil ha symøte og rose hverandres bilder, selv om mye av de faktisk er vissvass!

 

Det er lite konstruktive tilbakemeldinger og kritikk ellers, og uansett hva folk velger av kategoriene (visning, tips eller kritikk) så er det samme visa. Mange som ligger under "kritikk" som får intetsigende kommentarer som "kjempeflott", mens det faktisk skjer fra tid til annen at bilder under "visning" plutselig får kritikk i ordets rette forstand.

 

Jeg setter ting litt på spissen her nå, men det er bare for å understreke at antall kommentarer IKKE bør være utslagsgivende for å havne på "mest populære". Det vil ikke fungere slik som bildekritikken er i dag med etterslepet fra digit. That's just my two cents anyway...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om to bilder har like mange visninger, men bare det ene engasjerer brukerne til å legge inn kommentarer så er vel muligens ikke bildene like populære?

 

 

Problemet først og fremst er at de gamle digitbrukerene bare vil ha symøte og rose hverandres bilder, selv om mye av de faktisk er vissvass!

 

Det er lite konstruktive tilbakemeldinger og kritikk ellers, og uansett hva folk velger av kategoriene (visning, tips eller kritikk) så er det samme visa. Mange som ligger under "kritikk" som får intetsigende kommentarer som "kjempeflott", mens det faktisk skjer fra tid til annen at bilder under "visning" plutselig får kritikk i ordets rette forstand.

 

Jeg setter ting litt på spissen her nå, men det er bare for å understreke at antall kommentarer IKKE bør være utslagsgivende for å havne på "mest populære". Det vil ikke fungere slik som bildekritikken er i dag med etterslepet fra digit. That's just my two cents anyway...

Det var ikke meningen å hentyde at, antall kommentarer - burde være utslagsgivende for å havne blant de "mest populære" - men at denne parameter burde være med som en medvirkende faktor for å kanskje gi et riktigere bilde.

Kanskje kunne en "Like"-knapp være et annet alternativ.

Jeg er enig med deg angående nivået på bildekritikken her på Digit og dette er vel med som en bakenforliggende årsak til at noen velger seg bort herfra. Det legges jo ut veldig få bilder og antall brukere kunne nok også vært atskillig høyere.

Jeg tror sikkert at mange av oss finner det lettere å hente kunnskap andre steder, slik som YouTube og Adorama o.l - og om den som legger ut bildet ikke forteller noe om hvordan bildet kom til + EXIF-data så er det håpløst å komme med konkrete tilbakemeldinger.

Dette tilhører kanskje en annen diskusjon, men parallellene mellom digit og facebook blir tydeligere og tydeligere. :hm:

Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

Nå er det jo godt over et år siden digit var en saga blott! :closedeyes:

Det vi bruker her heter Bildekritikk - Akam.no! :green:

 

Å dra en sammenligning til Facebook, kan en gjerne gjøre, uten at jeg skjønner så mye av det....! (Bilder på FB bruker jeg kun i lukkede grupper!)

 

At BK trenger en vitamininnsprøyting ser vel alle, så alle er mer enn velkommen til å bidra....., også de strenge kritikere med gode bakgrunnskunnskaper!

En må bare ikke glemme at det er et vidt spekter av brukere her, og faktisk så går det an å se an hva den enkelte er ute etter med posting av bilder!

 

Uten aktive brukere er denne tjenesten selvutslettende. Og det er bruk for alle her inne. Både de som liker den såkalte "kosepraten" og alle andre, selv den strengeste kritiker, som nevnt tidligere...!

 

Hvorfor ikke bruke tjenesten, og tilpasse sin væremåte her inne innenfor de muligheter som faktisk ligger der?

Det er bare å opptre på en "tydelig" måte, så vil jeg tro at de fleste greier å oppfatte hvor en vil hen med sin posting!!

Og poster en bildet under evalueringsnivå "kritikk", ja da bør en være forberedt på kritikk!

 

Håper det blir riktig mange flere som blir med utover høsten og vinteren, slik at BK kanskje kan oppleve en ny "vår"! :thumbup:

 

Vet også, fra andre tråder, at det jobbes i kulissene, med å få til en "mer rendyrket bildekritikk" - spent på hvordan det kan bli!

 

Mvh

en tidligere digiter, men nå evig optimistisk akamist - digit er død, lenge leve akam! :thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo godt over et år siden digit var en saga blott! :closedeyes:

Det vi bruker her heter Bildekritikk - Akam.no! :green:

 

Å dra en sammenligning til Facebook, kan en gjerne gjøre, uten at jeg skjønner så mye av det....! (Bilder på FB bruker jeg kun i lukkede grupper!)

 

At BK trenger en vitamininnsprøyting ser vel alle, så alle er mer enn velkommen til å bidra....., også de strenge kritikere med gode bakgrunnskunnskaper!

En må bare ikke glemme at det er et vidt spekter av brukere her, og faktisk så går det an å se an hva den enkelte er ute etter med posting av bilder!

 

Uten aktive brukere er denne tjenesten selvutslettende. Og det er bruk for alle her inne. Både de som liker den såkalte "kosepraten" og alle andre, selv den strengeste kritiker, som nevnt tidligere...!

 

Hvorfor ikke bruke tjenesten, og tilpasse sin væremåte her inne innenfor de muligheter som faktisk ligger der?

Det er bare å opptre på en "tydelig" måte, så vil jeg tro at de fleste greier å oppfatte hvor en vil hen med sin posting!!

Og poster en bildet under evalueringsnivå "kritikk", ja da bør en være forberedt på kritikk!

 

Håper det blir riktig mange flere som blir med utover høsten og vinteren, slik at BK kanskje kan oppleve en ny "vår"! :thumbup:

 

Vet også, fra andre tråder, at det jobbes i kulissene, med å få til en "mer rendyrket bildekritikk" - spent på hvordan det kan bli!

 

Mvh

en tidligere digiter, men nå evig optimistisk akamist - digit er død, lenge leve akam! :thumbs:

Man forstår vel det man VIL forstå, Svein - men for å være tydligere så anser jeg Facebook som sted hvor man gjerne legger ut bilder uten at man behøver å prioritere bildekvalitet, mens her ved Akam så bør vel bildekvalitet være i høysete da "Bildekritikk" er navnet på det rom som man legger ut bildene.

Jeg opplever at en stor del av det som legges ut på bildekritikken - kanskje i større grad hører hjemme på steder som Flickr og Facebook.

At noen har synske evner og klarer å "SE" hva den enkelte vil med bildene som legges ut er jo bare helt fantastisk - men for oss vanlige dødelige så ville det vært en spore og bli forklart bakgrunnen for det bildet som legges ut.

 

Jeg får håpe at dine påstander om at forandringer er på gang, medfører riktighet - men at noen ytrer seg fornøyd med hvordan det fungerer i dag, hjelper jo ingenting om man ser på utviklingen hos en del brukere som stadig ikke ønsker å kommunisere om bilder o.a - samt om vi også ser på aktiviteten.

 

Angående forsidens "Populære bilder...." som var intensjonen med denne tråden, så håper jeg at dette er såpass dynamisk at endringer kan diskuteres!

 

Mvh

Birger :)

Lenke til kommentar

Angående forsidens "Populære bilder...." som var intensjonen med denne tråden, så håper jeg at dette er såpass dynamisk at endringer kan diskuteres!

Mht. "populære bilder" så har vel den enkle utvelgesesmetoden, hvor antall "klikk" på et bilde brukes, egentlig veldig liten verdi..... Jeg har sluttet å se på denne oversikten, da den ikke har noen verdi for meg.

Synes det er mer interessant å surfe gjennom alle bilder, for så selv klikke på de som av en eller annen grunn fenger min interesse, allerede på thumbnailsnivå.

I ledige stunder klikker jeg også innom alle bilder her inne, men ofte med dager/hele ukers mellomrom....

 

Jeg er også av de som ønsker en helt annen utvelgelse av "populære bilder" enn den som er idag. Gjerne med f.eks. en "liker-knapp" som utgangspunkt (slik en har f.eks. på innlegg i forumet)....

 

Ellers så er nok BK i dag, ikke en ren bildekritikk, men en salig blanding av et forum for "visning", "tips" og "kritikk"!

Etter å ha operert her inne siden starten, så ser jeg nok at en ren "bildekritikk", uten flere nivåer, kanskje er det jeg nå egentilig ønsker... (dette har jeg kommet til etter at jeg startet med å ha en mening om at det kunne ha noe for seg å ha et forum med flere "nivåer" - men altså ikke nå lenger).... :hmm:

Tror faktisk det er noe i nærheten av dette som readaksjonen her inne vil prøve å få til - men dette tar visst tid, og det er sikkert også en del som må avklares på administrativt nivå osv. først!

 

Imens får en bare prøve å gjøre det beste ut av det, nemlig å bidra til å holde "liv" i det vi har akkurat nå! ;)

Lenke til kommentar

Angående forsidens "Populære bilder...." som var intensjonen med denne tråden, så håper jeg at dette er såpass dynamisk at endringer kan diskuteres!

Mht. "populære bilder" så har vel den enkle utvelgesesmetoden, hvor antall "klikk" på et bilde brukes, egentlig veldig liten verdi..... Jeg har sluttet å se på denne oversikten, da den ikke har noen verdi for meg.

Synes det er mer interessant å surfe gjennom alle bilder, for så selv klikke på de som av en eller annen grunn fenger min interesse, allerede på thumbnailsnivå.

I ledige stunder klikker jeg også innom alle bilder her inne, men ofte med dager/hele ukers mellomrom....

 

Jeg er også av de som ønsker en helt annen utvelgelse av "populære bilder" enn den som er idag. Gjerne med f.eks. en "liker-knapp" som utgangspunkt (slik en har f.eks. på innlegg i forumet)....

 

Ellers så er nok BK i dag, ikke en ren bildekritikk, men en salig blanding av et forum for "visning", "tips" og "kritikk"!

Etter å ha operert her inne siden starten, så ser jeg nok at en ren "bildekritikk", uten flere nivåer, kanskje er det jeg nå egentilig ønsker... (dette har jeg kommet til etter at jeg startet med å ha en mening om at det kunne ha noe for seg å ha et forum med flere "nivåer" - men altså ikke nå lenger).... :hmm:

Tror faktisk det er noe i nærheten av dette som readaksjonen her inne vil prøve å få til - men dette tar visst tid, og det er sikkert også en del som må avklares på administrativt nivå osv. først!

 

Imens får en bare prøve å gjøre det beste ut av det, nemlig å bidra til å holde "liv" i det vi har akkurat nå! ;)

Man får vel være optimist og tro på fremtiden og at det kommer forandringer etter hvert og som kanskje er til det bedre - så da får vi håpe at de som holder i taumene er kompetente nok til å blåse liv i glørne :)
Lenke til kommentar

AKAM EN INSPIRASJON

 

Leser litt om populære bilder og Akams fremtid og har lyst til å komme med noen synspukter fra en nybegynner.

 

For det første tror jeg at med kommentarer på bildet øker sjansen for at flere vil inn å se på akkurat det bildet. Det tror jeg henger sammen.

 

Det andre er at jeg har hatt utrolig glede av Akam. Ikke mange kurstilbud for oss her på "bygda". Å være på Akam, få muligheten til å både få og gi kommentarer gjør det mulig for i allefall meg å utvikle meg. Og ikke minst se alle de gode bildene - og de mindre gode - gir økt forståelse begge deler. Det er flott å se andre sin utvikling. Når noen legger ut nye versjoner etter å ha fulgt tips og råd er det utrolig lærerikt. Det samme å bli "kjent" med noen og følge dem over tid.

 

En av grunnene til at jeg har lyst til å innom Akam er at jeg er veldig glad i å se på bilder i tillegg til at jeg lærer mye.

 

Litt liv og litt røre og litt utenomsnakk synes jeg gjør det hele litt mindre farlig å tørre å legge ut bilder, og å kommentere.

Samtidig så mener jeg at utenomsnakket tilfører bildene noe - Litt om været - og iallefall jeg blir oppmerksom på at lyset i nord er anderledes i i sør, for ikke snakke om i syden. Samme med farger, de er ikke like i alle deler av landet.

 

Har blitt mer interessert i fugler, både med og uten kamera etter å ha vært her på Akam. Samme blir det med reiseskildringer, eller en kikk inn i makroverden. Det bare utvider horisonten og får lyst til å sjekke ut mer og mer og mer...- ;)

 

Det jeg savner litt er flere kommentarer. Skulle ønske at alle som la inn bilder også la inn et par kommentarer. Noe nye tør ikke, det tok tid før jeg turte også. Og jeg kan foreløpelig bare si noe om hvordan bildene virker på meg.

Men ser at det er noen veldig gode her som aldri kommenterer, og de har kunnskapen.

Ville vært en fordel at de meldte seg på også, så både drevne og ikke drevne får tilbakemeldinger både de og vi kan vokse på.

 

Ser samtidig at noen kommenterer uten å legge ut bilder selv. De er det jo bare å si tusen takk til! :)

 

Synes det er bra hver gang jeg ser noe teknisk - om manglende info i svart eller hvitt, om fargestøy - osv.

På den måten lærer jeg å se - vet ikke om jeg noen gang ville klare å se sånne ting uten å se det på konkrete bilder.

 

Jeg oppdaget Akam ved en tilfeldighet når jeg søkte på fotoutstyr - og fant noen veldig bra tester.

Bildekritikken dukket tilfeldig opp på samme måten - på leting etter fotoutstyr. Sener ble jeg tipset på et av mine bilder om Akams guider.

 

Det jeg tenker er at, bare en ide som flyr forbi ;)

 

Hva med å ha en side på Akam/Bildekritikk hvor det kommer opp info om alle de flotte verdifulle tingene som Akam har?

- Som alle guidene til bedre fotografering -

- om diskusjonstrådene

- opprette en guide til hvordan man kan kommentere/hva det kan inneholde

- Oppfordringer til å kommentere, og kanskje en diskusjon om hvordan ?

- hva er kritikk? Er kritikk bare ting som rettes på - eller er det noe som fungerer også. Hvilke komponenter inngår? Teknisk, komposisjon, følelser. Selv har jeg tenkt at å si at bildet treffer og kanskje hvorfor om jeg kan det, er en form for kritikk. Er det det ?

 

 

Det lastes opp 10-15 bilder om dagen - tror ikke det er lurt å kritisere kommentarene, men heller melde seg på å være med på påvirke og utforme. AKAM ER ET SUPERT STED MED UTROLIG MYE INNHOLD - DET BURDE FREMHEVES PÅ FORSIDEN! :)

Lenke til kommentar

Hei, og takk for tilbakemeldinger! Veldig hyggelig at du finner glere og nytte i Akam. :)

 

Mye av det du påpeker her har vi planer for, og tanker rundt. Problemet er imidlertid at det tar tid, fordi det er fryktelig mye som må gjøres og holdes tak i, samtidig, for bare en enkelt person.

  • Mye av det du etterspør vil du finne lenker til under A-Å, helt øverst til høyre på forsiden.
  • Vi har også planer om en ny serie guider, som skal være en slags leksjoner for å lære nybegynnere om fotografering og det helt nye kameraet de nettopp har kjøpt.
  • Bildekritikken er helt klart et satsningsområde for Akam, og her skal vi komme med "dagens bilde" på forsiden, kommentert av et redaksjonsmedlem, samt en del endringer i systemet. Det finnes også planer om guider om hvordan gi bildekritikk, og hvordan ta imot bildekritikk, når dette er på plass.

(Alt det du spør om er bildekritikk, hører for øvrig etter min mening med i god og konstruktiv kritikk av et bilde, så bare hold frem som du stevner!)

Lenke til kommentar

Takk tilbake ! :)

 

Det jeg tenker på er at alt sammen ER der, men det tar tid å bli kjent og å oppdage det, og litt tilfeldig om en finner det.

Det var litt det jeg tenkte med å ha en side, eller noe annet som samlet og ga informasjon om alle muligheter.

 

Ser det er faner for guider, forum, bruktmarked osv. Hva med en fane - hva er Akam-bildekritikk med noe innhold om hva som finnes der.

Bare idespinn ;)

 

Synes dere gjør en flott jobb og skal bruke mye tid på Akam :)

Lenke til kommentar

Noe info om BK finner en her; http://www.akam.no/bildekritikk/info/ (ligger under Brukervalg -nedtrekksmenyen oppe til hø i forsiden av BK)

 

Dette er først og fremst nyttig info til nye her inne. Inneholder nok ikke spesifikt alt hva Jentungen 1 er ute etter, men nevner det allikevel...

 

Lover jo godt at redaksjonen informerer om at "Bildekritikken er helt klart et satsningsområde for Akam, og her skal vi komme med "dagens bilde" på forsiden, kommentert av et redaksjonsmedlem, samt en del endringer i systemet".

For min del håper jeg også at dette innebærer noe helt annet mht. "populære bilder-utvelgelsen" enn nå!

 

Ser virkelig fram til at endringer settes ut i livet!!!! :yes:

Lenke til kommentar

http://www.drammenfotoklubb.no/forum/19-diverse/1006-tips-til-bildekritikk

Denne linken fungerer visst.

 

 

hva er kritikk? Er kritikk bare ting som rettes på - eller er det noe som fungerer også. Hvilke komponenter inngår? Teknisk, komposisjon, følelser. Selv har jeg tenkt at å si at bildet treffer og kanskje hvorfor om jeg kan det, er en form for kritikk. Er det det ?
Det var jeg som for noen år siden dyttet på den forrige redaktøren og fikk inført en rettningslinje om konstruktiv kritikk for bildekritikken.

 

Å gi konstruktiv kritikk av høy kvalitet kan være krevende, man må også tenke på hvem som er mottakeren. Det er meningsløst å gå veldig i dybden når man gir kritikk til noen som tar sine første bilder. Hvis man skal være konstruktiv da så må man dra fram det positive og gi noen ideer som kan hjelpe personen videre.

 

Jeg tror alle kan gi konstruktiv kritikk hvis de bare gidder å prøve. Hvis du greier å uttrykke hva du får ut av bildet med en slags begrunnelse så er det også en konstruktiv kritikk, det gir fotografen innsikt i hvordan andre oppfatter fotografiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...