Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette opp QOS på DSL Router X5668 (Inteno)


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å sette opp QOS for å prioritere gaming(wow:P) og nedprioritere torrents i det trådløse nettverket. Men på DSL Router X5668 er dette ikke så veldig enkelt. Jeg lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg..

 

Hvis du IKKE har noe fornuftig å komme med, så trenger du ikke svare!

 

Setter det opp i rekkefølge med en forklaring etter hvert felt, fint om du har noen input til meg:) Spørsmålstegn bak betyr at jeg ikke er sikker på at det er rett.

 

1294270.jpeg

 

Class Name

Her fyller du inn navnet på regelen slik at du finner den igjen hvis du lager flere/mange

DSCP

Differented Service Code Point. Her kan du velge prioritets nivå på båndbredde og drop sjangs (er sannsynligheten for at pakken skal droppes under Congestion(forstoppelse på Interfacet)) 02 er laveste prioritet mens EF er høyeste prioritet. (Takk til Knopfix)

Queue ID

Plasseringen til regelen hvis du har flere regler?

802.1p Mark

-

LAN Port

Her velger du om du ønsker at regelen skal gjelde på nettverksportene, det trådløse nettverket eller gjestedelen av det trådløse nettverket

Protocol

Her velger du om regelen skal gjelde for TCP/UDP, bare TCP, bare UDP eller bare ICMP

DSCP

Vet ikke hvorfor denne kommer om igjen.. Les mer om DSCP her

Source Addr. /Mask

Her fyller du inn din egen adresse og gateway. Du bør sette IP-en din til statisk under de avanserte instillingene for LAN?

Source Port

Her fyller du inn portene du ønsker å prioritere du kan fylle inn en port eks.25055 eller et port range 25055:25060 ?

Dest. Addr. /Mask

Dest. Port

Source MAC Addr./ Mask

802.1P

Order

Enable/Disable

Fjern hake her for å deaktivere regelen

Remove

Huk av her og trykk save/apply for å slette regelen

Edit

Her kan du trykke for å gjøre endringer i regelen

Endret av RMBB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si at du kan for det meste glemme å sette QoS på billige hjemmeroutere, QoS kan du bare sette opp til å fungere for oppstrømstrafikk (upload), ikke download (pga download også krever QoS støtte og config i ISP sitt sentralutstyr, DSLAM til NGT i ditt tilfelle).

 

Og selv om du får til QoS oppstrøms (Inteno er ikke særlig bra til dette, pga liten CPU kraft), så er du bare halvveis i mål. Da må du evt sette inn enda en router i mellom pc og Inteno router som kan sette QoS begge veier. QoS er forresten bare prioritering av trafikk i utgangspunktet, og ikke båndbredde limit (som er nyttig i kombinasjon med QoS).

 

I mitt hode vil det være langt enklere å skru av torrent trafikk når du spiller, pga torrent trafikk sluker CPU ressurser på Inteno'en og den har ofte tendens til å knele/reboote ved mange sesjoner/mye torrenttrafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...