Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan noen QoS på Inteno 5668B?


Anbefalte innlegg

Hey,

 

Jeg lurer på om noen her har peil på hvordan enkle QoS regler kan settes opp på Denne Inteno modellen. Den har tydeligvis QoS støtte, men brukergrensesnittet er veldig (VELDIG!) langt fra selvforklarende ...

 

Jeg håper noen kan forklare hvordan det gjøres, og gjrne komme med et konkret eksempel på hvoran alle instillingene bør være for å eksempelvis deprioritere torrent trafikk på port X.

 

Håper noen kan hjelp meg :)

 

EDIT: Jeg fannt brukermanualen for ruteren etter mye leting, men så langt jeg ser så dokumenteres ikke QoS funksjonen her i det hele tatt :(

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Here you go. make sense of it if you can...

Får jo ikke med alle options her da naturligvis, men hvis du har noe idè om hvordan dette skal gjøres så finner vi alltids en måte å vise det på om det trengs, via fjerntilgang eller lignende.

 

post-4879-1219275218_thumb.jpg

post-4879-1219275227_thumb.jpg

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ok du velger under DSCP(Differented Service Code Point) prioritet og drop probability.

00 er lavest mens EF er høyeste prioritet som også tar delay med i QOS og ikke bare båndbredde.EF brukes til VoIP og Video streaming vanligvis.

Har du feks DSCP til 22 så er det første tallet prioritet og det siste tallet Drop probability.Drop Probabilty er sannsynligheten for at pakken skal droppes under Congestion(forstoppelse på Interfacet).DP kan settes fra 0 til 2 og 0 betyr lite sannsynelighet for at pakken skal droppes mens 2 betyr store mulighet for at pakken skal droppes.

Husker jeg ikke feil så brukes prioritet fra 0 til 4 hvor 0 er lavest og 4 høyest.

EF har høyere prioritet enn DSCP på 40 feks.

Vil du ha voip til høyeste setter du den til EF,vil du ha HTTP til nest høyeste prioritet setter du den til feks 40 ,41 eller 42.

Så kan du feks sette FTP til lavere prioritet, feks DSCP 31 hvor prioritet blir 3 og drop sannsynelighet 1.Og Bittorent til enda lavere,feks DSCP22.

DSCP høyere enn EF er reservert til IP protokoller osv men kan brukes men det skal ikke være nødvendig.

Litt sent men her er en begynnelse.

 

Edit:Rettelse,EF er prioritet til IP telefon.

Og,trafikk du ikke definerer mener jeg blir lagt automatisk til DSCP 11 eller du kan definere den trafikken under class default eller lignende.

 

EF Høyeste Prioritet

40

41

42

30

31

32

20 Første tall er prioritet og bakerste er sannsyneligheten for at du

21 at du vil at denne trafikken skal bli droppet under congestion.

22

10

11

12

00

01

02 Laveste prioritet

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

En liten redigering.Drop merkes med verdi fra 1 til 3 hvor 3 er høyest drop.

DSCP brukes i IP headeren på Lag3 mens COS brukes på Lag 2 og merker Frames i et switched LAN.COS og DSCP kan mappes til hverandre,om ruteren din gjør det som default vet jeg ikke.

COS har kun prioritet og ikke DP slik som DSCP,de kan mappes mot hverandre i et nettverk slik som under.

 

DSCP EF Høyeste Prioritet=COS 5 så vidt jeg husker

DSCP AF41=COS 4

DSCP AF42=COS 4

DSCP AF43=COS 4

DSCP AF31=COS 3

DSCP AF32=COS 3

DSCP AF33=COS 3

DSCP AF21=COS 2

DSCP AF22 =COS 2

DSCP AF23=COS 2

DSCP AF11=COS 1

DSCP AF12=COS 1

DSCP A13=COS 1

DSCP AF00 Umerkert best effort(default merking)=COS0

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...