Gå til innhold

Destabilisering i Norge


Anbefalte innlegg

Vi leser stadig vekk om destabilisering i forskjellige andre verdensdeler.

 

Så kommer spørsmålet

 

Er det naivt å tro at Norge ikke destabiliseres, eller er tilstrekkelig destabilisert for at eventuelle interesser er fornøyde?

 

Og er det naivt å tro at folket i Norge med sine ca 5 mill innbyggere (blandt 7 mrd) og enorme naturressurser til syvende og sist avgjør selv hva de skal brukes til?

 

Hva ville isåfall destabilisering være, og hva er det som blir destabilisert?

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Organisert kriminalitet: Sørge for at politiet/tollvesen ikke får nok ressurser, ved reguleringspåvirkning

 

Olje/Mineraler/Metaller: Sørge for at privat selskap kan stikke av med profitt igjennom regulering. Ved andre ord: Påvirke reguleringen

 

Våpenleverandører: Sørge for at Norge pga politiske avtaler blir med i strider eller fredsaksjoner rundt om i verden

 

Så ved andre ord, i de fleste tilfeller er det ikke snakk om de store destabiliseringene, sånn bortsett fra organisert kriminalitet som har klart å inngrodd seg nok til å bli med å regulere loven via proxier. Det er ikke alt for mye å tjene på destabilisering, det er mer å tjene på å forskyve balansen. Strømmonopolene er vel et eksempel på dette per dags dato.

Lenke til kommentar

Er garantert indoktrinert med et par ideologien, så jeg er vel blind på det, så jeg vet ikke hvor mye ideologien som ligger i posten.

Dog, vis jeg skal være enda mer nøytral så... ja.... oljebransjen gjorde en god jobb på å destabilisere samfunnet, AP/LO kan vel ha skapet en destabilisering, så tja: Alle former for styre skaper en destabilisering fra en eventuel opposisjons synspunkt.

Vi er f.eks avhengig av oljen økonomisk, og vi driver mye av samfunnet på ringeffektene, noe som sier at økonomien er ustabilt.

 

Personlig tror jeg ingen eksterne makter er interrisert i planer som varer lengre enn i ca 20 år, men igjen, ser vi tilbake, så ser vi at eksterne makter har forsøkt å destabilisere landet, Storbrittania og mineleggingen av Norskekysten før Tyskland invaderte. Per dags dato forsøker vel ambassadene sitt, og det samme med interressegrupper av forskjellige slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...