Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte med sukker , Hva mer ?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Anbefalinger i tråden "Daglig dose av vitaminer, mineraler, proteiner, ("og det der")?"

http://www.treningsforum.no/

http://www.helsedire...er/default.aspx

 

De vil at vi skal tro at det er vår egen feil, at alt er ok, men dessverre at vi kan forvente økt "latskap"

De som dør fortest av hjertekar-sykdommer er idrettsfolk ... 270 idrettsfolk (<= 30 år) per dag i USA.

 

 

Edit: (Interessant emne dette)

Jeg prøvde på gjenfinne orginal CDC referanse for "100.000" døde idrettsmenn av "Sudden Cardiac Desease", men fant bare denne referanse

 

http://www.wnho.net/scdandaspartame.htm

"According to the Center for Disease Control in Atlanta 100,000 young athletes die each year from all cardio-vascular disorders, including cardiomyopathy, as a result of participation in sports. This is twice as many as due in auto accidents. Of the 100,000 who die annually, 45,000 of them play basketball, not boxing or football."

 

Legg merke til den åpenbare selvmotsigelsen det er mellom tallet overfor og denne pressemeldingen fra CDC:

 

http://www.cdc.gov/media/pressrel/r010301.htm

"Yearly death totals of sudden cardiac death (SCD) in people between the ages of 15 and 34 rose 10% overall during the past decade — from 2,719 in 1989 to 3,000 in 1996, .."

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror på denne banale logikken?

(Antall kalorier man spiser) - (antall kalorier man bruker) => det man man legger på seg

Som sagt, er vi uenige, og postene dine i etterkant bekrefter bare dette. Imidlertid skal jeg svare på det direkte spørsmålet du stiller meg:

 

"Antall kalorier man spiser" er feil, da ikke alt av energikilder som man putter i munnen og svelger blir tatt opp. "Antall kalorier man bruker" er unøyaktig, da ikke all energi utnyttes. Jeg er dog enig i at [energi inn] - [energi ut] = [energi som blir igjen i kroppen]. Differansen er selvsagt ikke nødvendigvis fett. Om du er uenig i dette, forkaster du termodynamikken. På den annen side, kan du umulig ha basert deg på evidensbasert metode i postene dine.

Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke melk? Like gjerne brus? Det var litt av ett tips må jeg si!

 

Trådstarter er ikke ute etter å kutte kalorier, men å spise sunnere. Melk inneholder vitaminer, mineraler og proteiner, hvilken brus er det som har det samme sunne innholdet?

Det er greit nok det, men folk flest måler ikke opp nøyaktig optimal mengde, de drikker melk som en tørstedrikk til det er tomt eller de ikke har lyst på mer. Når trådstarter skriver at han "bare drikker vann og melk" får jeg inntrykk av at han ikke skiller seg ut i så måte. Melk er mat. Det er mer energi i lettmelk enn i Coca-Cola, og hvis du drikker et glass melk for nytelsens skyld kunne du faktisk like gjerne drukket brus. Det samme gjelder fruktjuice. Drikk vann.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

- Den [dietten til toppidrettsfolk] er sikkert konstruert av leger, og de blir ikke gamle.

 

Pixma

"Du behøver følgelig videre ikke påpeke at vi er, og kommer til å forbli, uenige, da dette selvsagt ligger i dagen."

 

 

Jeg brukte offisiell statistikk som kilde for at 270 idrettsfolk (< 30 år) dør per dag der borte av hjertekar-sykdom (SCD).

 

Du er selvfølgelig uenig i dette tallet?

Du er uenig i at leger dør unge ... tvert imot tror du at leger lever lengre enn folk flest siden de vet hva de skal gjøre for å holde seg frisk?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

- Den [dietten til toppidrettsfolk] er sikkert konstruert av leger, og de blir ikke gamle.

 

Pixma

"Du behøver følgelig videre ikke påpeke at vi er, og kommer til å forbli, uenige, da dette selvsagt ligger i dagen."

 

 

Jeg brukte offisiell statistikk som kilde for at 270 idrettsfolk (< 30 år) dør per dag der borte av hjertekar-sykdom (SCD).

 

Du er selvfølgelig uenig i dette tallet?

Du er uenig i at leger dør unge ... tvert imot tror du at leger lever lengre enn folk flest siden de vet hva de skal gjøre for å holde seg frisk?

Jeg kommenterte den delen av sitatet ditt som jeg uthevet, ikke resten, og har ikke tatt stilling til forventet levealder hos idrettsfolk. Det er begrunnelsen din som gjør meg uenig: Nemlig at idrettsfolk dør tidlig fordi leger har konstruert dietten deres, og videre at leger ikke blir gamle.

 

Når du i tillegg spør meg om jeg tror leger lever lenger enn folk flest siden de vet hva de skal gjøre for å holde seg frisk, er det videre du som kommer med begrunnelsen; jeg har aldri sagt noe om dette.

 

Det er på tide at du slutter å konstruere stråmenn.

 

At leger dør unge, bestrides dog. Det kan du se av statistikken: http://www.ssb.no/ss...4-06-16-02.html Gjennomsnittlig levealder for menn i den samme perioden var 75,5 år[1].

 

Fra Fafos rapport etter den ovennevnte tidsperioden:

Det er vist at
dødeligheten blant menn er lav
blant lærere, folk med teknisk og vitenskapelig arbeid, gårdbrukere og skogsarbeidere, og
blant leger
og tannleger. Høy dødelighet finner de særlig blant sjøfolk, servitører, last-, losse- og lagerarbeidere, og vaktmestere og rengjøringspersonell.
Blant kvinner er dødeligheten lav blant
lærere, sykepleiere, gårdsarbeidere,
leger
og tannleger og selvstendige innen jordbruk, skogbruk m.v.
(Borgan og Kristofersen 1986:44)

 

Jeg ser ikke hvordan du med dette kan slutte at leger "dør unge".

 

[1]http://www.norgeshel...08805916354.png

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Pixma

"At leger dør unge, bestrides dog"

 

Hva jeg prøvde å få bekreftet bekrefter du like fort selv.

 

"Det er på tide at du slutter å konstruere stråmenn."

 

?

 

"Jeg ser ikke hvordan du med dette kan slutte at leger "dør unge"."

---

 

AMA sjekket påstander om at legene ikke levde lengre enn 56 år ... og kom fram til 58 år

(16 år kortere enn folk flest i USA).

Men legene er ikke dem som lever kortest... narkomisbrukere lever enda kortere.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Pixma

"At leger dør unge, bestrides dog"

 

Hva jeg prøvde å få bekreftet bekrefter du like fort selv.

 

"Det er på tide at du slutter å konstruere stråmenn."

 

?

 

"Jeg ser ikke hvordan du med dette kan slutte at leger "dør unge"."

---

 

AMA sjekket påstander om at legene ikke levde lengre enn 56 år ... og kom fram til 58 år

(16 år kortere enn folk flest i USA).

Men legene er ikke dem som lever kortest... narkomisbrukere lever enda kortere.

Jeg lar denne diskusjonen ligge, da det går frem at du ikke forstår det jeg skriver, til tross for at jeg forsøker å formulere meg klart. I tillegg drar du plutselig frem amerikanske tall (uten kilder til studien), uten å kommentere de norske som jeg har gitt deg. Dessuten trekker du, som jeg påpeker, slutninger uten å vise til kilder (som at idrettsutøvernes korte forventede levealder er grunnet deres diett, at dette videre skyldes legers konstruksjon av denne dietten, samt at dette senker idrettsutøvernes forventede levealder fordi leger selv ikke lever lenge). Jeg har helsefaglig bakgrunn, gir råd basert på dette, og finner at rådene dine strider imot etablert forskning og etablerte retningslinjer. Jeg får ingenting ut av å forsøke å få deg enig med meg - målet mitt er bare at trådstarter får den informasjonen vedkommende, etter dagens kunnskapsstatus, burde få.

 

Jeg kommer altså ikke til å diskutere dette videre.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...