Gå til innhold

Valg av "virtualiserings OS" til ny server?


sgaah

Anbefalte innlegg

Heisann, tiden er kommet for å oppgradere på server fronten og i den forbindelse klarer jeg ikke helt å bestemme meg for hvilken virtualliserings teknologi jeg skal gå for. Håper dere kan hjelpe meg i riktig retning :)

 

Min gamle server kjører Windows Home Server i bunnen og VMware server 2 med 4 VM's. Dette har funket i alle år på en meget tilfredstillende måte men ser jo at det ikke er helt optimalt nå lengre. Så nå vil jeg gjøre det skikkelig fra starten av. Satser på at der er lenge til neste gang jeg trenger å stå over sånne vansklige valg som dette ;)

 

Har kikket litt på SmartOS og har egentlig kommet fram til at dette vil være noe av det mest fornuftige jeg kan gå for. Etter å ha lest litt kan det virke som det er litt høy terskel for å komme i gang. Er det noen av dere som har erfaring fra SmartOS?

 

Eller har dere andre gode argumenter for at jeg bør gå for KVM, ESXi, Hyper-V, Xen, Virtualbox, OpenVz. Setter stor pris på inspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk er det største problemet begrensningen på minnefronten på eksisterendes hovedkort som er en utfordring, samt at ene paret med minnebrikker har tatt kvelden :/ Når WHS kom for slag falt valget på dette fordi lagringsteknologien som ble brukt virket lovende. Har i ettertid vist seg å vær litt mangelfull.

 

For meg personlig er det viktig at data som blir lagret ligger der trygt og godt og det er vel derfor jeg har begynt å kikke litt i retning ZFS. Dette er vel ike en god nok grunn i seg selv da jeg kan sette opp ett eget VM med ZFS løsning for lagring.

 

Det som er viktig for meg er at jeg er som folk flest og vil ha mest mulig kvalitet for pengene. Samtidig må det være relativt greit å administrere. God utnyttelse av tilgjengelig resurser er også viktig for meg.

 

For å være helt ærlig har jeg ikke satt meg grundig nok inn i hver enkel teknologi til at jeg på stående fot kan velge noe foran noe annet. Eneste jeg her har notert meg at HyperV ikke er så voldsomt glad i linux gjester noe jeg allerede benytter meg av. Når jeg leser om ESXi så virker det som om det er en del begrensninger på gratis versjonen?

Lenke til kommentar

ESXi er latterlig enkelt å administrere. Jeg hadde satt opp en server uten helt å skjønne noe som helst. Linux, Windows, no problem. Tror hackintosh funker også.

 

RAM kommer jo i større moduler nå og du trenger vel bare oppdatere BIOS for at de skal funke. Billig er de også.

 

Det med gratisversjoner og sånt er jeg usikker på. Jeg bruker lisenser i gjennom jobben, så dette har ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...