Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til Finansoppgaver!


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er utrolig seint ute med innlevering av noen oppgaver.

Trenger virkelig å bestå, og håper noen kan hjelpe meg ganske så fort!

 

Jeg trenger hjelp til å få 4 av disse 8 oppgavene løst.

 

Hvis noen hjelper meg, så skal jeg gi deg en STOR klem + en belønning i posten! Hehe :)

En bedrift har per 31.12.20x1 kr 10.000.000 i omløpsmidler, kr 14.200.000 i kortsiktig gjeld, kr 16.000.000 i langsiktig gjeld og kr 8.000.000 i egenkapital. Hva er beløpet for bedriftens anleggsmidler? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

En bedrift har per 31.12.20x1 en egenkapital på kr 1.910.000, kortsiktig gjeld på kr 1.300.000, langsiktig gjeld på kr 1.530.000 og anleggsmidler for kr 3.100.000. Hva er beløpet for bedriftens omløpsmidler? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

Larvik Industri AS skal sette opp en selvkostkalkyle for en ordre. Kalkylen skal bestå av både direkte og indirekte kostnader. De indirekte kostnadene beregnes ved hjelp av tilleggssatser. Beregningsgrunnlag (aktivitetsmål) ved beregning av de indirekte kostnadene er i tilvirkningsavdelingen direkte lønn og i salgs- og administrasjonsavdelingen totale tilvirkningskostnader. Direkte materialkostnader er kr 16.000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdelingen kr 20.000. Tilleggssatsene for indirekte variable kostnader er 20% i tilvirkningsavdelingen og 10% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Tilleggssatsene for indirekte faste kostnader er 25% i tilvirkningsavdelingen og 20% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Beregn selvkost for ordren. Oppgi svaret i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

 

Varehandelsbedriften Stallone AS budsjetterer for en periode med en varekostnad på kr 4.200.000. Budsjettert bruttofortjeneste er 40% ? Hva er budsjettert salgsinntekt uten mva? Oppgi svaret i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

En bedrift vurderer å igangsette et investeringsprosjekt som antas å ha en levetid på fem år. Tabellen nedenfor viser prosjektets kontantstrøm. Avkastningskravet er 9 % per år.

 

Tidspunkt (år) 0 1 2 3 4 5

Kontantstrøm i mill. kr -30 7 8 9 8 7

Hva er prosjektets nåverdi? Angi svaret (kun tallet) i millioner kroner med inntil to desimalers nøyaktighet.

Et investeringsprosjekt antas å ha en levetid på fem år. Prosjektet forventes å ha en kontantstrøm som vist nedenfor.

 

Tidspunkt (år) 0 1 2 3 4 5

Kontantstrøm i mill. kr -30 7 8 9 8 7

Hva er det maksimale avkastningskrav som prosjektet kan tåle før det blir ulønnsomt? Oppgi svaret (kun tallet) i prosent med inntil to desimalers nøyaktighet.

En bedrift budsjetterer for en periode med faste kostnader på kr 12.000.000. Bedriften forventer en dekningsgrad på 30% og en sikkerhetsmargin på 20%. Hva er budsjettert omsetning? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

Varehandelsbedriften Drama 94 AS budsjetterer for en periode med en total salgsinntekt på kr 60.000.000. Totale kostnader (som er sammensatt av både faste og variable kostnader) er forventet å utgjøre 90% av salgsinntekten. Budsjettert dekningsgrad er 40%. Hva er budsjettert nullpunktomsetning? Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...