Gå til innhold

3 av 10 redde for å gå alene i mørket.


SleepHead

Anbefalte innlegg

http://www.osloby.no/nyheter/3-av-10-i-Oslo-er-redde-for-a-ga-alene-i-morket-7008188.html

 

Må si denne artikkelen fikk meg til å le.

De siterer en persons som forteller hun har trygghet i sin hjemby, men som i Oslo er redd for å gå alene i mørket.

Det er ikke snakk om i gatene i Oslo, det er snakk om hele Oslo; altså mye mer "skog" enn gater.

Det som slår meg raskest er den mye høyere prosentandelen hos jentene, er dette fordi de er redde for reele ting, eller for skumle demoner og hva nå enn fantasiene dems fremstiller skal befinne seg i de mørke stedene?

 

Alikevell mener de politiet burde få flere ut i mørket for å hjelpe de mørkeredde. Dummeste ever, send dem til en psykolog, få dem til å legge bak seg de urealistiske fantasiene; så kan vi hjelpe de resterende med politifolk i gatene.

 

Typisk media formulering. Mørkredd = dårlig politi utbredelse.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg har hørt fra flere som har flyttet til Oslo fra større byer i utlandet er at de føler seg mindre trygge i Oslo på nattestid til tross for at hjembyen deres har nominelt større kriminalitet, og det er fordi det er så lite folk ute og så mange tomme plasser. Skal man fra A til B utenfor Karl Johan så betyr det vanligvis å gå alene. Det er også noe med selve byplanleggingen i Oslo som legger opp til overfall; det er få store, åpne plasser og mange bortgjemte kriker og kroker. I andre storbyer hvor man er vant til å takle mye kriminalitet er det vanlig å ta høyde for det i byplanleggingen ved at man bevisst unngår å lage rom der man kan gjemme seg bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sant nok.

Har vært i Melbourne i 45 dager nå og ser ekstremt stor forskjell kontra oslo på offentlig kriminalitet. I Oslo kan man skaffe dop på hvert gatehjørne så lenge man holder seg 15-20 minutter fra Oslo sentralbanestasjon, mens i melbourne har jeg ikke sett en eneste selger av dop. Det er politi overalt i melbourne city, der man i Oslo ser dem like ofte som stjerneskudd!

Man kan ikke gå over veien på rødt lys uten at man risikerer en bot her nede, som gjør at de kriminelle blir mye mer forsiktig, som resulterer i ett mye mindre og innelukket market.

 

Men spørsmålet under testen de har tatt er ikke "er du redd for å bli overfalt (voldtatt, ranet, banket, kidnappet) i oslo på kvelden?"

Noe som hadde vært reelt til saken aftenposten skriver om.

Spørsmålet har ikke mye relevans til politiet, når det de egenltig spørr om er: "er du mørkredd?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, jeg har ingen problemer med å gå alene i mørket. Dog kjenner jeg mange som er nettopp det. Jeg er en kar som er glad i å gå på tur, og mange av mine venner er likedan. Det jeg ofte merker er at på denne tiden av året vil svært få være med ut å gå i skogen på grunn av mørket. Jeg merker at dette irriterer meg litt, fordi det kommer av irrasjonell frykt for mørket. Velvel, det er vel det samme som frykten for usle husedderkopper - de har vel aldri skadet noen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...