Gå til innhold

Kan noen anbefale en god dokumentar om Islam?


Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier, jeg er på utkikk etter en god dokumentar om Islam.

 

Da tenker jeg på grunnlærende informasjon og lære om Islam. En introduksjon til Islam, med andre ord. Litt spesialiserte temaer innen inslam kunne også vært interessant.

 

En norsk - eller norsk-tekstet dokumentar hadde vært fint, for å få de oversatte begrepene. Ellers går engelsk fint.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skjønner muslimer rett så MÅÅ koranen leses på arabisk for å få med deg alle spissfindigheter og poeng... For så fort du begynner å kritisere islam ut i fra oversettesler så kommer det alltid at dette må leses og forstås på arabisk...

 

Så da er vel den saken avsluttet vil jeg tro, da du neppe gidder å lære deg arabisk for å lære deg noe om islam....

 

ellers kan du jo kjøpe koranen i bokhandelen, tror den er oversatt til norsk... :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skjønner muslimer rett så MÅÅ koranen leses på arabisk for å få med deg alle spissfindigheter og poeng... For så fort du begynner å kritisere islam ut i fra oversettesler så kommer det alltid at dette må leses og forstås på arabisk...

 

Så da er vel den saken avsluttet vil jeg tro, da du neppe gidder å lære deg arabisk for å lære deg noe om islam....

 

ellers kan du jo kjøpe koranen i bokhandelen, tror den er oversatt til norsk... :)

Det er bare et siste argument muslimer bruker når de forstår at versene som deres egne hellige bok sier blir brukt mot dem.

Det er selvfølgelig mange fredelige og snille vers i koranen, men også mange voldelige og hatefulle. Men sånn er det med alle religioner, Noe som er en god grunn til å legge bibelen og koranen i eventyr-delen av bokhyllen. Jeg liker bildet ditt btw

Lenke til kommentar

Jeg koste meg med en PBS-dokumentar som heter "Islam - Empire of Faith", som fortsatt ligger på Youtube. Den tar for seg hvordan islam oppstod og historien til de store, muslimske rikene til og med det osmanske riket, og fokuserer mye på deres bidrag innen vitenskap og teknologi. Den tar imidlertid ikke for seg hvordan islam praktiseres i dag, hvis det var det du var interessert i.

 

"The first episode deals with the life of Muhammad, the second with the early Caliphates, Crusades, and Mongol invasion, and the third with the Ottoman Empire and Safavid dynasty."

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er selvfølgelig mange fredelige og snille vers i koranen, men også mange voldelige og hatefulle.

 

Det er et system i det hele, og det er en taktikk som muslimene har brukt siden muhammed skapte islam.

Det forholdsvis fredelige suraene er mekkasurer, surer som muhammed forfattet da han var i mindretall i mekka og var redd for å bli drept.

De senere og mer krigerske versene kom da muhammed var i medina, og et tilstrekkelig anntall arabere hadde konvertert til islam.

Og de krigerske medinasurene overstyrer de fredeligere mekkasurene, så når muslimene kommer i tilstrekkelig antall og føler seg sterke nok, så trår medinasurene i kraft.

Inntil da gjelder de fredeligere mekkasurene, og tjener til at vertsfolket lar seg lure til å tro at islam er en fredelig religion/ideologi.

 

Denne taktikken bruker muslmene ennå i dag.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et system i det hele, og det er en taktikk som muslimene har brukt siden muhammed skapte islam.

Det forholdsvis fredelige suraene er mekkasurer, surer som muhammed forfattet da han var i mindretall i mekka og var redd for å bli drept.

De senere og mer krigerske versene kom da muhammed var i medina, og et tilstrekkelig anntall arabere hadde konvertert til islam.

Og de krigerske medinasurene overstyrer de fredeligere mekkasurene, så når muslimene kommer i tilstrekkelig antall og føler seg sterke nok, så trår medinasurene i kraft.

Inntil da gjelder de fredeligere mekkasurene, og tjener til at vertsfolket lar seg lure til å tro at islam er en fredelig religion/ideologi.

 

Denne taktikken bruker muslmene ennå i dag.

 

crazy man detected.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som emnetittelen sier, jeg er på utkikk etter en god dokumentar om Islam.

 

Da tenker jeg på grunnlærende informasjon og lære om Islam. En introduksjon til Islam, med andre ord. Litt spesialiserte temaer innen inslam kunne også vært interessant.

 

En norsk - eller norsk-tekstet dokumentar hadde vært fint, for å få de oversatte begrepene. Ellers går engelsk fint.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Tror dette er den som setter Islam i best historisk lys.

Veldokumentert, intelligent og saksorientert til tusan.

 

http://vimeo.com/52078013

Endret av Zenzer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...