Gå til innhold

NTNU tester ut digital eksamen


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Er lei av å programmere på papir under eksamen... Du programmerer aldri ellers på papir, men da det virkelig gjelder så må du programmere på papir. Stygt og rotete blir det også. Klarer for eksempel aldri å lage en skikkelig curly bracket. xD For de av oss som ikke skriver mye på papir til vanlig kan det være lett å få skrivekramper også. xD
Man skriver heller aldri om Platon eller prøver å løse matte 4 pensum oppgaver uten hjelpemidler. Eksamen er ikke realistisk! Det er heller ikke nødvendig. Eksamen skal kun gi en rangering.

Men gir slike tester noe realistisk rangering. Trodde det skulle teste våre evner og kunnskap innenfor faget? Når testen ikke er realistisk så gir det en urealistisk rangering av våre evner og kunnskap innenfor faget. En urealistisk rangering er temmelig uinteressant mener nå jeg. Det går ihvertfall ikke godt overens med noen form for god pedagogikk.

Nå stemmer ikke det du sier heller. På en del matteeksamener har du lov å ha med hjelpemidler, fordi det skal være realistisk. De matteeksamene eller delene av matteeksamene du ikke har lov å bruke hjelpemidler ved er dette gjort for igjen å være realistiske. Dette gjøres ikke bare ved vgs, men også universiteter i Norge.

Testene kan godt gi en riktig rangering selv om testen ikke er realistisk. Programmeringen man gjør på papir gir sannsynligvis en god pekepinn på hvor god du er i grunnlegende programmering. Eksamen i TDT4100 handler dessuten om bruk av konsepter (som inheritance, polymorfisme og generics) like mye som programmering.

Jeg har ikke hatt noen matteeksamner med hjelpemidler annet enn en kalkulator som bare registrerer annenhvert tastetrykk og en litt sliten utgave av Rottman. I matte 3 betyr dette i praksis ingen hjelpemidler, mens man i den virkelige verden selvsagt ville søkt på "egenvektor" hvis man ikke husket hva det var for noe. Gjør dette at rangeringen ikke reflekterer virkeligheten?

Husk at dersom du mener du kunne gjort det bedre (i betydningen fått en bedre karakter), dersom eksamen var digital, så sier du samtidig at det var noen som fikk en bedre karakter som tjente på papireksamen. Man kan faktisk måle om dette er tilfellet dersom vi antar at gode resultater i et fag korrelerer med gode resultater i et annet fag. Dersom man ser mange som gjør det betydelig dårligere i TDT4100/4102 enn deres andre resultater samtidig som man ser mange som gjør det betydelig bedre, så kan det tyde på at rangeringen er upresis. Med mindre dette er tilfellet er det ingen grunn til å fordyre eksamen.

Ja, bare snakk deg bort du.

 

Mens en test kan gi riktig resultater selv om den ikke er realistisk så betyr ikke det i praksis at den alltid eller ofte gjør det. For mange kan den også gi korrekte resultater.

 

Hvorfor gir programmering på papir sannsynligvis en god pekepinn på hvor god en er i grunnlegende programmering? Du begrunner ikke denne påstanden. Kan tenke meg at du mener at det er lett å se hvor flink noen er til å programmere når de har prøvd å gjøre det på papir. Jeg ser egentlig ikke helt hvorfor dette er så logisk. Hvis personen ikke er flink til å få det ned på papir, ja, så gir sannsynligvis ikke det som står på papiret en god pekepinn på hvor god du er i grunnlegende programmering.

 

Hvis du skal skrive 10, kanskje 20, linjer med kode, så går det sikkert bra, spesielt om du får god tid til det, men desto mer du må programmere, jo verre blir det.

 

Fordi du ikke har hatt noe særlig hjelpemidler på dine matteeksamner, betyr ikke det at det ikke gjøres. Hva slags hjelpemidler du har hatt spiller ingen rolle for denne diskusjonen. Hva for noe slags rolle spiller det om man i virkeligheten kunne søkt etter hva "egenvektor" er? Du skal jo testes i hva du kan. Du får ikke søke på nettet selv om du får skrive på en datamaskin istedenfor på papir... Om det reflekterer virkeligheten? Ja, men om du kan søke på nettet er ikke det som skal testes. Du må jo basere testen på det som skal testes. I det tilfelle vi egentlig diskuterer så skal vår kunnskap om programmering testes. Det er bare så synd vi blir testet i hvor godt vi klarer å forklare, skrive og programmere på papir også, for jeg håper virkelig ikke disse tingene er noe vi egentlig skal testes i? Det er ihvertfall ikke noe jeg ser fordelen av å teste oss i eller bli mye bedre i, ihvertfall ikke i denne sammenhengen.

 

Fordi noen får bedre karakter digitalt så sier jeg ikke automatisk at det er noen som fikk bedre på papir, men jeg sa faktisk at de som fåretrekker å skrive på papir bør få lov til å gjøre det. Vet ikke hva du synes om systemet hvor man får karakter etter hvor bra andre gjorde det, AKA x% får karakter y, fordi det er noe tull. På en annen side, hvis veldig mange fikk en dårlig karakter så kan det være noe galt med eksamenen, og den bør da "granskes" og antageligvis bør de fleste få bedre karakter. Har vært borti noen helt elendige eksamener, hvor det at de er elendige har påvirket karakteren min, og ekstra frustrerende er det når de som utførte eksamenen lukker ørene.

 

Det er vanskelig å si om karakteren er upresis, uansett hvordan du sammenligner det med andre ting, fordi slik type statistikk meget sjeldent er presis. Det er så mange ting som kan påvirke tallene. La oss heller være førevar, og tilpasse eksamenen på best mulig måte. Dårlige og upresise tester/eksamener er kun bortkastede penger, ikke penger spart.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

*sip*

Jeg tror papirprogrammering gir en representativ representasjon av dine TDT4100-ferdighet fordi det som testes er om man er i stand til å bruke riktige konsepter på veldig små og veldefinerte oppgaver. Hver oppgave skal kun ha veldig små kodesnutter som det er lett å skrive ned gitt at man skjønner hva man skal gjøre. I tilegg er et mange oppgaver som kan besvares med ren tekst.

 

Det som er viktig å forstå er at dette ikke er eksamn i syntax. Det er en eksamen i polymorphism, gernerics, arv, Iterering, rekusjon, osv. Skriving av faktisk kompilerende kode på en datamaskin trenger ikke engang å være relevant.

 

Jeg forstår at papirkoding ikke virker kult, men jeg har ingen forståelse for at folk som mener de er gode på en datamaskin ikke får det til, mens noen som er dårligere til å programmere faktisk får det til. Dette er faktisk noe som må vises for å vise at papirprogrammering gir feil rangering.

 

Karakterer normalfordeles enten vi liker det eller ikke. Det er sannsynligvis like ofte en fordel som en ulempe (man kan jo bli oppjustert ved en vanskelig eksamen). Derfor må noen få dårligere karakter for at noen skal få bedre. Jeg hadde likt å se at eksamner i stede ble lagt med et resultat som er forventet normalfordelt, men det vil uansett bety at eksamenens vanskelighetsgrad må tilpasses hjelpemidler og være diskiminerende nok slik at man får en fornuftig spredning.

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du ville laget en rangering for en eksamen der noen programmerer på en datamaskin og noen på papir. Du må gjerne forklare!

 

Ellers er jeg på generlt grunnlag enig i at en test som gir feil rangering er bortkastede penger. Det fritar deg derimot ikke fra å objektivt vise at dataeksamen gir en signifikant bedre rangering enn papir før du foreslår å bruke millioner av kroner på å innføre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

For å oppdatere

 

Jeg hadde digital eksamen på UIA i fagene TFL115, DAT103(Første gang for dette faget) og MA-154 høsten 2012 (Dette tilsvarer alle eksamner jeg hadde den høsten)

Til nå for våren er det bekreftet at det blir digital eksamen i DAT101 (Første gang de har i dette faget forstår jeg det som)

 

Så føler NTNU henger litt etter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...