Gå til innhold

Oljefondet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruker vi ikke pengene i Norge? ordentlige investeringer, ikke lappeteppe teknikken, eller plugge hull i en synkende båt teknikken

 

En viktig indikator på att ett land går bra er att vi eksportere mer en vi importerer, eller vi får mer penger inn fra utlandet en vi betaler ut. Ved å investere i utlandet (verdi papirer, eiendom,...) så vil vi nokk lettere kunne få penger inn fra utlandet over lang sikt en om vi hadde investert i veier, tog og lignende. En global portefølje sikrer også mot lokale kollapser. Om det skulle gå dritt for Norge på lokal sektor så vil vi fortsatt ha en liten sikkerhet i globale investeringer som kan bli brukt til å prøve og få oss gjennom den lokale krisen.

 

Kunne vel også blitt inflasjon om vi brukte for mye her i Norge. Fondet er jo utrolig stort. Hadde vi delt det likt ut på alle i Norge så hadde vel alle fått rundt 600.000 vær, om jeg ikke er helt på jorde.

 

 

Syntes forsåvidt vi kunne brukt litt mer av det i Norge, men da hovedsakelig på noe som kunne skapt inntekter etter att oljen tar slutt. Kanskje på bedre universiteter og mer internasjonalt samarbeid på det nivået så vi kunne ft enda flere flinke folk til Norge. Kanskje vi kunne gitt utenlandske elever med gode karakterer samme støtte som norske studenter mot at de jobbet i Norge minst 2 år etter fullført studie. Kanskje vi da ville fått flere høyteknologiske bedrifter som kunne tatt over når olja tar slutt.

Lenke til kommentar
En viktig indikator på att ett land går bra er att vi eksportere mer en vi importerer, eller vi får mer penger inn fra utlandet en vi betaler ut.

Ikke alle er helt enige i den teorien. For meg ser det ut som om det motsatte tilfellet ville være bedre, men om du forklarer hvorfor du mener det er best å eksportere mer enn man importerer er det mulig jeg vil se "lyset"?

Lenke til kommentar
En viktig indikator på att ett land går bra er att vi eksportere mer en vi importerer, eller vi får mer penger inn fra utlandet en vi betaler ut.

Ikke alle er helt enige i den teorien. For meg ser det ut som om det motsatte tilfellet ville være bedre, men om du forklarer hvorfor du mener det er best å eksportere mer enn man importerer er det mulig jeg vil se "lyset"?

Når jeg sier mer så mener jeg mer i verdi. Om man eksporterer for større verdier en man importerer for så går man økonomisk i pluss. Man selger for mer en man kjøper for. For meg virker det logisk att man blir rikere av at man tjener mer på salg/eksport en man har av utgifter på kjøp/import. Blir jo det samme som om at en person ikke kan bli rik om han bruker mer penger enn han tjener. Eneste måten å opparbeide en formue på er å ha større inntekt en forbruk. Men mulig jeg tar feil, jeg er ingen økonom. Ville lit og høre mot argumentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...