Gå til innhold

Norge en illusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Så du meinar det er umulig for folk å danne samfunn på bakgrund av blod (slekt), kultur og geografi?

Det kommen an på hva du legger i "danne samfunn"

 

F.eks land. Felles beskyttelse, ein stat osv.

Nei jeg ser ingen problemer med at folk "danner samfunn" på kollektive vrangforestillinger.

 

Du kan gjerne sammenligne med religion om du vil, dette er noe som er en felles tro som kan tillate folk å "danne samfunn". Sannhetsgehalten av troen er irrelevant for muligheten til å "danne samfunn". Troen kan beskrives som en "kollektive vrangforestilling" av de som ikke tror, siden det er skralt med bevis.

 

Er det virkelige ein vrangforestilling eller er det personar som danner samfunn fordi det er noko som binder dei saman? Og som kanskje gjer at dei har mindre lyst til å bryte denne avtalen?

Lenke til kommentar
Så du meinar det er umulig for folk å danne samfunn på bakgrund av blod (slekt), kultur og geografi?

Det kommen an på hva du legger i "danne samfunn"

 

F.eks land. Felles beskyttelse, ein stat osv.

Nei jeg ser ingen problemer med at folk "danner samfunn" på kollektive vrangforestillinger.

 

Du kan gjerne sammenligne med religion om du vil, dette er noe som er en felles tro som kan tillate folk å "danne samfunn". Sannhetsgehalten av troen er irrelevant for muligheten til å "danne samfunn". Troen kan beskrives som en "kollektive vrangforestilling" av de som ikke tror, siden det er skralt med bevis.

 

Er det virkelige ein vrangforestilling eller er det personar som danner samfunn fordi det er noko som binder dei saman? Og som kanskje gjer at dei har mindre lyst til å bryte denne avtalen?

Begge er mulige, men Norge og Kristendommen ser absolutt ut til å være vrangforestillinger. Dog, det er da opp til de som påstår at Gud, eller Norge er basert på virkeligheten (og ikke vrangforestillinger) å legge frem beviser på sin tro, eller? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Begge er mulige, men Norge og Kristendommen ser absolutt ut til å være vrangforestillinger. Dog, det er da opp til de som påstår at Gud, eller Norge er basert på virkeligheten (og ikke vrangforestillinger) å legge frem beviser på sin tro, eller?

 

Om det så kun er tru som binder Noreg saman er ein diskusjon i seg sjølv. Eg meinar heller det er den norske kulturen, felles arv og historie, blod og forfedrene våre sitt felles slit for landet som binder oss saman. Uansett kor mykje ein så må prøve å vatne ut begrepet av det norske vil ingen nokon gong greie å få ein somalier til å bli ein nordmann, eller Hadia Tajik til å virkelig bli norsk.

 

At noko er faktuelt eller ein vrangforestilling er vel heller opp til den som meinar at det er ein vrangofrestilling å bevise.

Lenke til kommentar

Begge er mulige, men Norge og Kristendommen ser absolutt ut til å være vrangforestillinger. Dog, det er da opp til de som påstår at Gud, eller Norge er basert på virkeligheten (og ikke vrangforestillinger) å legge frem beviser på sin tro, eller?

 

Om det så kun er tru som binder Noreg saman er ein diskusjon i seg sjølv. Eg meinar heller det er den norske kulturen, felles arv og historie, blod og forfedrene våre sitt felles slit for landet som binder oss saman. Uansett kor mykje ein så må prøve å vatne ut begrepet av det norske vil ingen nokon gong greie å få ein somalier til å bli ein nordmann, eller Hadia Tajik til å virkelig bli norsk.

 

At noko er faktuelt eller ein vrangforestilling er vel heller opp til den som meinar at det er ein vrangofrestilling å bevise.

 

Må si meg uenig. Jeg har absolutt ingen relasjoner til mine forfedres slit, selv om det er deres vlod i mine årer bryr jeg meg ikke stort mer om dems slit enn andres. Den norske historien er bare lærdom fra skolen på lik linje med engelsk historie(for min del). Når det kommer til den norske kulturen mener jeg den ikke er tilstedet i den nasjonale forstand du nevner.

Jeg har familie i Mo i Rana og Bodø, er oppvokst i Kristiansand i tidlig alder, deretter oppvokst mestparten av livet i Oslo. Disse tre stedene har like mye til felles som Stockholm har med Bodø; kulturelt messig, folksmessig og språkmessig. Så jeg vil tørre å si at Norge ikke har en felles kultur når forskjellene fra der du og jeg bor er så store at vi (i mine øyne igjen) ikke er samme folk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge er mulige, men Norge og Kristendommen ser absolutt ut til å være vrangforestillinger. Dog, det er da opp til de som påstår at Gud, eller Norge er basert på virkeligheten (og ikke vrangforestillinger) å legge frem beviser på sin tro, eller?

 

Om det så kun er tru som binder Noreg saman er ein diskusjon i seg sjølv. Eg meinar heller det er den norske kulturen, felles arv og historie, blod og forfedrene våre sitt felles slit for landet som binder oss saman. Uansett kor mykje ein så må prøve å vatne ut begrepet av det norske vil ingen nokon gong greie å få ein somalier til å bli ein nordmann, eller Hadia Tajik til å virkelig bli norsk.

Du forutsetter at det eksisterer noe som er "norsk", jeg er enig at hverken Somalieren eller Hadia kan bli "norsk" men det har de til felles med alle andre ettersom "norsk" ikke eksisterer såvidt meg bekjent.

 

At noko er faktuelt eller ein vrangforestilling er vel heller opp til den som meinar at det er ein vrangofrestilling å bevise.

Så du mener at ateistene bør bevise at Gud ikke eksisterer?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du forutsetter at det eksisterer noe som er "norsk", jeg er enig at hverken Somalieren eller Hadia kan bli "norsk" men det har de til felles med alle andre ettersom "norsk" ikke eksisterer såvidt meg bekjent.

 

Det norske er det som vi nordmenn er, både på godt og vondt. Om det så er blod, felles væremåte, kultur, arv fra forfedrar osv. sjølvsagt finnes det noko som er norskt, eller så ville det aldri vert ein nasjon kalla Noreg.

 

Så du mener at ateistene bør bevise at Gud ikke eksisterer?

 

Nei, men det var ikkje tru eg prata.

Lenke til kommentar

Du forutsetter at det eksisterer noe som er "norsk", jeg er enig at hverken Somalieren eller Hadia kan bli "norsk" men det har de til felles med alle andre ettersom "norsk" ikke eksisterer såvidt meg bekjent.

Det norske er det som vi nordmenn er, både på godt og vondt. Om det så er blod, felles væremåte, kultur, arv fra forfedrar osv. sjølvsagt finnes det noko som er norskt, eller så ville det aldri vert ein nasjon kalla Noreg.

Fallacy:

http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_reasoning

 

 

Der eksister ingen nasjon kalla Noreg utenfor hodet til de troende.

Så du mener at ateistene bør bevise at Gud ikke eksisterer?

 

Nei, men det var ikkje tru eg prata.

Jo, det ER tru du prater om, selv om de ikke er tru på Gud er det tru like fullt selv om det du trur på kalles Norge og trua deles av mange (som trua på Gud også forresten).

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du forutsetter at det eksisterer noe som er "norsk", jeg er enig at hverken Somalieren eller Hadia kan bli "norsk" men det har de til felles med alle andre ettersom "norsk" ikke eksisterer såvidt meg bekjent.

Det norske er det som vi nordmenn er, både på godt og vondt. Om det så er blod, felles væremåte, kultur, arv fra forfedrar osv. sjølvsagt finnes det noko som er norskt, eller så ville det aldri vert ein nasjon kalla Noreg.

Fallacy:

http://en.wikipedia....cular_reasoning

 

 

Der eksister ingen nasjon kalla Noreg utenfor hodet til de troende.

Så du mener at ateistene bør bevise at Gud ikke eksisterer?

 

Nei, men det var ikkje tru eg prata.

Jo, det ER tru du prater om, selv om de ikke er tru på Gud er det tru like fullt selv om det du trur på kalles Norge og trua deles av mange (som trua på Gud også forresten).

 

Det er tydelig for alle som er utanfor huset at det er noko kalla Noreg, og at det er noko som samlar denne nasjonen til eit. Om det så er lysten på forsvar, blod, arv, kultur, språk, nasjonalisme, ønske om samarbeid osv.

 

Det er ikkje tru, dette er noko som er klart og tydlig for alle. Eg har nemd noko av det som kan samle ein nasjon å skape "det norske". Du burde fulgt litt meir med i norsktimane for der lærte eg mykje om det norske, og korleis dei på attenhundretallet prøvde å finne "det norske".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Må si meg uenig. Jeg har absolutt ingen relasjoner til mine forfedres slit, selv om det er deres vlod i mine årer bryr jeg meg ikke stort mer om dems slit enn andres. Den norske historien er bare lærdom fra skolen på lik linje med engelsk historie(for min del). Når det kommer til den norske kulturen mener jeg den ikke er tilstedet i den nasjonale forstand du nevner.

 

Synd at du ikkje setter pris på det dine forfedre har gjort for deg. Derimot gjer ikkje eg det, og vil aldri la deira slit gå tapt.

 

Jeg har familie i Mo i Rana og Bodø, er oppvokst i Kristiansand i tidlig alder, deretter oppvokst mestparten av livet i Oslo. Disse tre stedene har like mye til felles som Stockholm har med Bodø; kulturelt messig, folksmessig og språkmessig. Så jeg vil tørre å si at Norge ikke har en felles kultur når forskjellene fra der du og jeg bor er så store at vi (i mine øyne igjen) ikke er samme folk.

 

Vi har mykje til felles med Sverige og andre germanske land, men vi har likevel meir til felles med kvarandre enn til folk i nabolanda våre. At du finner indre forskjellar her har jo mykje med at det finnes samar i Mo i Rana og mange innvandrar i Oslo, men du må ikkje tru at nordmenn ikkje har noko til felles fordi du finner forskjellar i landet.

 

Kulturmessig er det liten forskjell mellom nordmenn, og i vertfall når det gjelder språket. Sjølvsagt har vi forskjellige dialektar, men eg forstår nå norsk uansett dialekt betre enn svensk.

Lenke til kommentar

Det er tydelig for alle som er utanfor huset at det er noko kalla Noreg, og at det er noko som samlar denne nasjonen til eit. Om det så er lysten på forsvar, blod, arv, kultur, språk, nasjonalisme, ønske om samarbeid osv.

At dette "noko", på linje med det som samler de kristne, ikke ser ut til å være definerbart (altså eksistere i virkeligheten) bekymrer deg ikke.

 

Det er ikkje tru, dette er noko som er klart og tydlig for alle. Eg har nemd noko av det som kan samle ein nasjon å skape "det norske". Du burde fulgt litt meir med i norsktimane for der lærte eg mykje om det norske, og korleis dei på attenhundretallet prøvde å finne "det norske".

På 1800-talles "skapte" de ideen om Norge ut av luften ved å skape ett kunstig språk, (Ja Bokmål er like kunstig som Nynorsk), ved å skape en historie, de laget illusjonen om at Staten har legitimitet, etc. Men dette endrer ikke faktum at Norge KUN er en ide i ditt hode, på lik linje med ideen "Gud".

 

Klart at Gud/Norge ikke eksisterer i virkeligheten betyr ikke at de religiøse ikke samles i sin tro.

Lenke til kommentar
Kulturmessig er det liten forskjell mellom nordmenn
Å bruke meningsløse ord for å beskrive det som er fellesnevner for nordmenn er meningsløst.
Kultur (latin: colere eller cultura, «dyrke», «bearbeide» eller «kultivere») er et mye brukt, men vanskelig definert uttrykk med flere betydninger.
http://no.wikipedia.org/wiki/Kultur
, og i vertfall når det gjelder språket.
Det er større forskjell i språk mellom en Bergenser og en Nordlenning enn mellom Bokmål og Svensk. Videre, bare påpeke at jeg og mange snakker flere språk utmerket og derved vil jeg ikke anse at du kan henge merkelappen Nordmann på meg KUN siden jeg ble født der.
Sjølvsagt har vi forskjellige dialektar, men eg forstår nå norsk uansett dialekt betre enn svensk.

Jeg forstår ateistiske Svensker bedre enn en nyfrelst kristen fra Sogn

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det omhandler også om et prinsipp ingen kommer unna og dette prinsippet er grunnen til at vi lever og det lyder som slik: PROBLEM = HANDLING = LØSNING.

 

Her i norge prøver vi og hoppe over problemet og handlingen og da står vi igjen med løsningen, hææ. dette rimer jo ikke hvordan skal vi finne løsningen uten og ta for oss problemet? Vi har gått oss bort!

 

Så større og større kulturforskjeller vil det bli her i landet!

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar

Må si meg uenig. Jeg har absolutt ingen relasjoner til mine forfedres slit, selv om det er deres vlod i mine årer bryr jeg meg ikke stort mer om dems slit enn andres. Den norske historien er bare lærdom fra skolen på lik linje med engelsk historie(for min del). Når det kommer til den norske kulturen mener jeg den ikke er tilstedet i den nasjonale forstand du nevner.

 

Synd at du ikkje setter pris på det dine forfedre har gjort for deg. Derimot gjer ikkje eg det, og vil aldri la deira slit gå tapt.

 

Jeg har familie i Mo i Rana og Bodø, er oppvokst i Kristiansand i tidlig alder, deretter oppvokst mestparten av livet i Oslo. Disse tre stedene har like mye til felles som Stockholm har med Bodø; kulturelt messig, folksmessig og språkmessig. Så jeg vil tørre å si at Norge ikke har en felles kultur når forskjellene fra der du og jeg bor er så store at vi (i mine øyne igjen) ikke er samme folk.

 

Vi har mykje til felles med Sverige og andre germanske land, men vi har likevel meir til felles med kvarandre enn til folk i nabolanda våre. At du finner indre forskjellar her har jo mykje med at det finnes samar i Mo i Rana og mange innvandrar i Oslo, men du må ikkje tru at nordmenn ikkje har noko til felles fordi du finner forskjellar i landet.

 

Kulturmessig er det liten forskjell mellom nordmenn, og i vertfall når det gjelder språket. Sjølvsagt har vi forskjellige dialektar, men eg forstår nå norsk uansett dialekt betre enn svensk.

 

Hva gjør du, har du gjort og hva planlegger du å gjøre for å sette pris på dine forfedre?

Skal du sitte å synes synd på forfedrene dine for å vise dem respekten de fortjener?

 

Må også påpeke at jeg aldri har møtt en same i Mo i Rana etter mine Flere titalls besøk dit... Folka der kan ikke sammenlignes med folk i Oslo, samt området Tonnes, med 200 innbyggere som minner mer om en redneck by enn noe som helst norskt i mitt syn, der de er rasistiske, pessimister å innavler.

 

Jeg setter lik pris på "våres" forfedres slit som alle andres slit, bare fordi de ble født innenfor samme ramme på kartet som meg får de ikke mer verdig respekt fra meg enn om de var født noen mil lengere øst. Bare fordi de kaldte seg norsk, å i den forstand var "en av oss", mener du de fortjener mer omtale i skolene?

 

Jeg ser ikke logikken i å gi folk mer aksept bare fordi de er norske i den forstand du prater om.

Jeg kan ta bilen å kjøre 200 mil nordover å møte mine likmenn, ifølge deg.

Samt at jeg kan ta bilen å kjøre 12 mil østover til svergie å møte svensker, som ikke er "en av oss", ifølge deg.

 

Nasjonalisme er det mest destruktive for sammarbeid i menneskerasen, å så lenge folk bastant velger å kategorisere seg som Norsk (Heia Norge) kommer vi ingen vei i utviklingen til komplett samarbeid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

kgun, jeg har skrevet innlegget men du har lagt ut deler av det som det sikkert en grunn til. Jeg skal forklare da du tydligvis ikke har fått med deg en terminilogi som ingen kommer utenom!

 

Jeg la bare ut en kopi av de delene jeg kommenterte og de er ganske eksteme.

 

Her er det herved omtalte innlegget:

 

Så du er Steinar Isaksen fra Fremskrittspartiet?

 

Med andre ord

 

Steinar Isaksen fra Facebook = thehardtruth fra diskusjon.no?

 

Det skal for øvrig ikke mye sjekking til for å vise at det er to helt ulike innlegg. Side søk

 

CTRL + F + Breivik

 

gir ingen treff på Facebook innlegget.

 

Her

 

http://www.diskusjon...post&p=19706624

 

er mitt svar på ditt innlegg som ble fjernet.

 

Det gir to treff på samme sidesøk som ovenfor.

 

Ditt opprinnelige innlegg minner meg for øvrig om innlegg Irans president Mahmoud Ahmadinejad har holdt på Fns talerstol. Tar man klipp fra dem kan de virke svært så gode. Ser man hele innlegget i sammenheng samtidig som man konfronterer dem med alle innlegg og offentlige uttaleser som er kommet fra vedkommende, blir bildet et helt annet.

 

Så dersom

 

Steinar Isaksen fra Facebook = thehardtruth fra diskusjon.no?

 

kommer du ikke bare med et så omstridt innlegg at det ble straks fjernet fra dette forumet, men du vrir endog på fakta slik at innlegget skal fremstå mer spiselig.

 

I sum er din opprinnelige post i denne tråden tom svada på linje med det som er servert av ovenfor nevnte president.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

kgun, jeg har skrevet innlegget men du har lagt ut deler av det som det sikkert en grunn til. Jeg skal forklare da du tydligvis ikke har fått med deg en terminilogi som ingen kommer utenom!

 

Jeg la bare ut en kopi av de delene jeg kommenterte og de er ganske eksteme.

 

Her er det herved omtalte innlegget:

 

Så du er Steinar Isaksen fra Fremskrittspartiet?

 

Med andre ord

 

Steinar Isaksen fra Facebook = thehardtruth fra diskusjon.no?

 

Det skal for øvrig ikke mye sjekking til for å vise at det er to helt ulike innlegg. Side søk

 

CTRL + F + Breivik

 

gir ingen treff på Facebook innlegget.

 

Her

 

http://www.diskusjon...post&p=19706624

 

er mitt svar på ditt innlegg som ble fjernet.

 

Det gir to treff på samme sidesøk som ovenfor.

 

Ditt opprinnelige innlegg minner meg for øvrig om innlegg Irans president Mahmoud Ahmadinejad har holdt på Fns talerstol. Tar man klipp fra dem kan de virke svært så gode. Ser man hele innlegget i sammenheng samtidig som man konfronterer dem med alle innlegg og offentlige uttaleser som er kommet fra vedkommende, blir bildet et helt annet.

 

Så dersom

 

Steinar Isaksen fra Facebook = thehardtruth fra diskusjon.no?

 

kommer du ikke bare med et så omstridt innlegg at det ble straks fjernet fra dette forumet, men du vrir endog på fakta slik at innlegget skal fremstå mer spiselig.

 

I sum er din opprinnelige post i denne tråden tom svada på linje med det som er servert av ovenfor nevnte president.

 

 

Jeg ser at jeg har lagt ut feil link her i mitt tidligere innlegg da den er den samme som den jeg la ut her på forumet, den opprinlige innlegget er lenger ned på frp siden, 17 september la jeg den ut.

 

http://www.facebook....151412050494046

 

Skal du argumentere bort det jeg har skrevet kom med argumenter ikke si at det er feil, ta et dykk i ditt åndlige dyp som du sikkert har mye av slik at du kan argumentere bort mine synspunkter. Er veldig lett og si at noen kommer med svada!

 

Og du sier at jeg har forandret på første posten for og få den med her men men der tar du feil igjen som ikke kommer som et sjokk. Siste posten her har ingen ting med de skrudde sakskyndige som den første posten handlet mest om. Etter jeg postet den første posten fikk jeg beskjed om av moderator at jeg måtte ta bort navnene og kalle dem saksyndige og ikke bruke ordet landsforædere så du ser at jeg kunne postet den første posten uten store forandringer.

 

Ja og når det gjelder Iran`s president kansje du kunne tatt over jobben hans, ja for da kunne du kværulere bort kritikken du hadde fått!

 

Ja og neste gang vær sikker på at du kjenner din fiende bedre en dine venner, ikke for sent og lære dette din kloke ugle:) Bare et skudd i mørket!

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar

kgun, jeg har skrevet innlegget men du har lagt ut deler av det som det sikkert en grunn til. Jeg skal forklare da du tydligvis ikke har fått med deg en terminilogi som ingen kommer utenom!

 

Jeg la bare ut en kopi av de delene jeg kommenterte og de er ganske eksteme.

 

Her er det herved omtalte innlegget:

 

Så du er Steinar Isaksen fra Fremskrittspartiet?

 

Med andre ord

 

Steinar Isaksen fra Facebook = thehardtruth fra diskusjon.no?

 

Det skal for øvrig ikke mye sjekking til for å vise at det er to helt ulike innlegg. Side søk

 

CTRL + F + Breivik

 

gir ingen treff på Facebook innlegget.

 

Her

 

http://www.diskusjon...post&p=19706624

 

er mitt svar på ditt innlegg som ble fjernet.

 

Det gir to treff på samme sidesøk som ovenfor.

 

Ditt opprinnelige innlegg minner meg for øvrig om innlegg Irans president Mahmoud Ahmadinejad har holdt på Fns talerstol. Tar man klipp fra dem kan de virke svært så gode. Ser man hele innlegget i sammenheng samtidig som man konfronterer dem med alle innlegg og offentlige uttaleser som er kommet fra vedkommende, blir bildet et helt annet.

 

Så dersom

 

Steinar Isaksen fra Facebook = thehardtruth fra diskusjon.no?

 

kommer du ikke bare med et så omstridt innlegg at det ble straks fjernet fra dette forumet, men du vrir endog på fakta slik at innlegget skal fremstå mer spiselig.

 

I sum er din opprinnelige post i denne tråden tom svada på linje med det som er servert av ovenfor nevnte president.

 

 

Jeg ser at jeg har lagt ut feil link her i min tidligere post da innlegget er den samme som det jeg la ut her på forumet, det opprinlige innlegget er lenger ned på frp siden, 17 september la jeg den ut.

 

http://www.facebook....151412050494046

 

Skal du argumentere bort det jeg har skrevet kom med argumenter ikke si at det er feil, ta et dykk i ditt åndlige dyp som du sikkert har mye av slik at du kan argumentere bort mine synspunkter. Er veldig lett og si at noen kommer med svada!

 

Og du sier at jeg har forandret på første posten for og få den med her men men der tar du feil igjen som ikke kommer som et sjokk. Siste posten her har ingen ting med de skrudde sakskyndige som den første posten handlet mest om. Etter jeg postet den første posten fikk jeg beskjed om av moderator at jeg måtte ta bort navnene og kalle dem saksyndige og ikke bruke ordet landsforædere så du ser at jeg kunne postet den første posten uten store forandringer.

 

Ja og når det gjelder Iran`s president kansje du kunne tatt over jobben hans, ja for da kunne du kværulere bort kritikken du hadde fått!

 

Ja og en ting, legg inn en post her og se hvor mange som argumenterer mot dine synspunkter, lykke til!

 

 

Og til slutt vær sikker på at du kjenner din fiende bedre en dine venner, ikke for sent og lære dette din kloke ugle :) Neste gang ikke skyt i mørket!

Endret av thehardtruth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

  1. Er du medlem av FrP?
  2. Hvor representativt er det du skriver for FrP?

Og til slutt vær sikker på at du kjenner din fiende bedre en dine venner, ikke for sent og lære dette din kloke ugle

 

Jeg vet ikke om en eneste som har stått åpent frem og hevdet at jeg er en fiende av dem. Hadde du ventet å blit tatt på med silkehanser av en som stemmer Arbeiderpartiet med det innlegget?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...