Gå til innhold

Ny på telemark. Hvilke ski?


Movieheart

Anbefalte innlegg

Jeg har den sisten tiden blitt litt lei av å stå på slalåm og har derfor tenkt til å begynne å stå på telemark denne sesongen.

 

Jeg har ikke stått på telemark før og har derfor lite peiling på hvilke ski, bindinger og sko jeg bør gå for.

 

Selv om jeg ikke har stått på telemark før så er jeg godt over gjennomsnittet på vanlig slalåm. Vi hadde rundt 10-12 turer på ski i fjor og det er litt på grunn av at jeg ikke føler at jeg får nok utfordring på slalåm at jeg velger å gå over til telemark.

 

Så hvis noen hadde giddet å bare gi meg en kjapp innføring i hva som er bra og ikke på dette markedet hadde det vært supert!

 

Jeg står for det meste i pudder så jeg vil gjerne ha litt breiere ski som flyter på snøen, men så er spørsmålet om det er lurt å begynne å stå på breie ski eller er det lettere å lære seg telemark på smale ski?

 

Og så hender det at jeg står litt i preparert løype, så skiene bør ikke være for breie. For det er vell ikke helt optimalt med for breie ski i preparert løype heller?

 

Dette ble en lang post for et lite spørsmål, men håper noen kan komme med noen gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Godt å se! Jeg har også tenkt som deg lenge, men fikk ikke ut fingeren før jeg bestemte meg for å starte på folkehøgskole. Nå har jeg en aktiv skisesong bak meg, og jeg har ikke angret et sekund. Telemark er veldig gøy. :)

 

Okey, jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Selv har jeg bare ett par ski, og de heller mer i retning bakkeski enn pudderski, men det jeg har hørt av de som har skikkelig pudderplank, er at det ikke funker i bakken, i det hele tatt. Så styr unna de breieste. En slags mellomting er altså å foretrekke, jeg ser at det kanskje blir i overkant vagt å si, men jeg har ikke så mye bedre tips enn det. Spesifikke ski har jeg ikke nok greie på, og det finnes jo bøttevis med ulike merker og modeller, og valget her vil handle mye om hva du finner til en god pris.

 

Av bindinger er det kanskje to valg som er viktig å ta stilling til. Skal du gå mye toppturer eller stå mest i trekk? Og skal du ha NTN? Dersom du har tenkt deg en del på topptur så vil det være relevant å se på modeller med gåfunksjon. Dette gjør at fjæringa blir deaktivert når du går opp, så de er lettere å gå med. Dette er ikke noe must (jeg bruker selv HammerHead, som ikke har gåfunksjon (men kan justere fjæringa litt allikevel), jeg har gått på topptur med mange som ikke har gåfunksjon, men det er allikevel å foretrekke. Dersom topptur ikke er aktuelt, så kan du spare penger på å velge bindinger uten den funksjonen, med mindre valget skulle falle på NTN. NTN er en binding som har starta sin egen standard, et alternativ til 75mm-bindinger. NTN er dyrere, det er et faktum, men den har noen fordeler, blant annet utløsningsmekanisme og skistoppere på lik linje med slalom og rando. I tillegg kan stivhet justeres, og hvis du skulle finne på å skaffe flere par ski, så er det lett å flytte bindingene mellom ulike par ski, altså trenger man ikke kjøpe mer enn et par bindinger. Denne problemstillingen er vel ikke helt relevant for deg nå, men kan jo nevnes allikevel.

 

Skistøvler har jeg lite peiling på, men du vil neppe ha de laveste, letteste ala Scarpa T4, som er ment å være gode å gå med på toppturer, men gir ikke like god støtte nedover, T1 befinner seg i andre enden av skalaen. Det er så klart flere merker og se på her, og det beste tipset jeg kan komme med her er: Prøv. Som med det meste av fottøy, så er det klart viktigst at de faktisk sitter godt på foten, og det kan man ikke lese seg til.

 

@OJ Doe

Det er helt tydelig at Movieheart vil ha telemark og ikke rando, ettersom det er kjøreopplevelsen og ikke toppturfunksjonaliteten som står i fokus. Jeg er enig i at de beste turene er toppturer, men telemark i bakke er etter min mening langt bedre enn slalom. Mye morsommere. Vanskeligere, mer slitsomt, ja, men en mye bedre opplevelse allikevel. Det at det er mer utfordrende synes jeg ofte er en fordel i bakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...