Gå til innhold

Leverandør med forbud mot å sette opp ruter?


mushin

Anbefalte innlegg

Hepp! :)

 

Har fått meg internett gjennom boretslaget som alle ble enig å satse på Canal Digital. Har ikke hatt internett på noen år, pga jeg sitter nesten 24/7 på universitetet å bruker nettet der.

 

Fikk en ruter av broren min, en Linksys e4200, konfigurerte den til å motta nett automatisk. Saken er at jeg får koblet til ruternettverket uten problemer. Problemet er at jeg ikke får nett gjennom ruteren, noe som aldri var noe problem når jeg hadde nett for noen år siden. Det rare er at jeg får lett nett når jeg kobler PCen rett i modemet med kabel. Kan leverandører på noen måte hindre meg å sette opp et nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hepp! :)

 

Har fått meg internett gjennom boretslaget som alle ble enig å satse på Canal Digital. Har ikke hatt internett på noen år, pga jeg sitter nesten 24/7 på universitetet å bruker nettet der.

 

Fikk en ruter av broren min, en Linksys e4200, konfigurerte den til å motta nett automatisk. Saken er at jeg får koblet til ruternettverket uten problemer. Problemet er at jeg ikke får nett gjennom ruteren, noe som aldri var noe problem når jeg hadde nett for noen år siden. Det rare er at jeg får lett nett når jeg kobler PCen rett i modemet med kabel. Kan leverandører på noen måte hindre meg å sette opp et nettverk?

 

Synes dette høres rart ut, har du internett når du kopler direkte på modemet skal du også få internett via ruteren. Vil tro problemet ligger på ruteren.

 

Kan du forklare hvordan du har satt opp ruteren, hvordan du har koplet de sammen, osv?

Prøv å resette ruteren, og kople til med fabrikkinnstillinger bare for å teste om det fungerer da. Isåfall kan det være noe galt med oppsettet ditt.. ;)

Endret av IT_Predator
Lenke til kommentar

Problemet er nok at du får ipadresse leaset mot sist fungerende macadresse. Dette er nå macadressen til din PC.

Hvis du logger inn på routeren og velger å klone macadressen til din PC, så skal du få nett igjen.

Alternativt kan du resette modemet mens det er koblet i router

 

EDIT: Dette med lease gjelder alle med nett via TV-kabel svjv.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Det skal fungere dersom routeren er i orden.

Med å resette routeren, så mener jeg å trykke inn en pennespiss i det lille resethullet bak.

Hold inne den lille bryteren i hullet i ca 10 sek, til lampene foran blinker eller slukker.

 

Deretter tar det noen minutter før de fire første lampene på modemet lyser eller blinker og du er online.

 

Er du usikker på innstillingene i router, så kan du også resette den. Det er viktig at internettporten dens tar imot ipadresse fra modemet automatisk (DHCP). Den får denne settingen om den blir resatt til fabrikkinnstillinger.

 

EDIT: Det er selvsagt viktig at du har kabel fra modem plugget i WAN (internettporten) til router.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...