Gå til innhold

Når kommer boligcracket?


laxx

Anbefalte innlegg

Tja, si det.

 

Det vanlige er - etter det jeg har hørt - at det er relativt uvanlig i mange andre vestlige land å kjøpe bolig. Man leier livet ut. I Norge er det tradisjon for å eie.

 

Spørsmålet er hvorfor det er slik i utlandet og om det naturlige for Norge - ut fra økonomien vår - er at vi nærmer oss den samme situasjonen.

 

Mitt syn som amatørsynser er at boligpriser først og fremst skyldes:

 

1. Økt kjøpekraft: Folk tjener mer, og varer og tjenester blir billigere. Man får dermed bedre råd til å overby hverandre i budrunder, hvilket man da også gjør.

 

2. Lave renter: Man får større lån fra banken siden rentene er lave (= man klarer å betjene større lån). Dermed får man mer å bruke i budrunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet poeng er at de mindre populære områdene i Oslo fortsatt er veldig lavt priset. På Furuset, som er 21 min unna Oslo S,får man veldig billige boliger sammenlignet med andre steder i Oslo. Hadde det VIRKELIG vært boligmangel ville disse områdene vært mye mer populære enn de er i dag. Tror jeg... ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet poeng er at de mindre populære områdene i Oslo fortsatt er veldig lavt priset. På Furuset, som er 21 min unna Oslo S,får man veldig billige boliger sammenlignet med andre steder i Oslo. Hadde det VIRKELIG vært boligmangel ville disse områdene vært mye mer populære enn de er i dag. Tror jeg... ;-)

Folk er bare kresne i boligvalget enda, en skal jo tross alt ha en tre-roms på Majorstuen mens en fremdeles studerer.. ;)

 

For ordens skyld, leiligheten jeg og sambo kjøpte er en tre-roms på Oppsal, til tross for stor interesse for området nå måtte vi fremdeles ut med under 3 ganger inntekten i kjøpesum, absolutt ikke særlig ekstremt priset i mine øyne.

 

Edit: Nei, heller ikke et oppussingsobjekt.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...