Gå til innhold

Olje, vannkraft og ekstremvær.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Naturligvis, det er jo bare ved behov, og behovet er der ganske ofte. Fordelen med vannkraft er at strømproduksjonen er veldig rask og lett å variere. Kan startes å stoppes på få minutter, og kan generere strøm akkurat når man ønsker. Et atomkraftverk derimot...

Om natta så faller strømforbruket kraftig i hele europa, men ikke produksjonen. Det er derfor ønskelig å kunne lagre overskuddsenergien, som igjen trengs sårt på dagen. Det er billigere å ha nåværende atomkraftverk etc. i gang døgnet rundt, enn å bygge nye bare for å matche forbruket på dagen.

 

Dette er altså et økende behov Norge bør vurdere sterkt å satse på.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir meldt ekstremvær her nå nesten annenhver dag særlig populært er dette via tv2

 

Har vel vært en liten storm på det værste, men ellers en liten kulingbyge....

 

Regn sies det, ja her har det regnet mye.

 

Det har det til tider også gjort tidligere år.

Både på 2000 - 1990 - 1980 - 1970 - og 1960 - tallet som jeg kan huske dèt.

 

At ikke den ene dagen eller måneden er lik den andre, er som det alltid har vært.

 

Selv om det har vært vel mye regn i sommer, vet jeg det regnet mye, mye mere sommeren 1974

Jeg vet dette fordi jeg opplevde dèt.

 

Det regnet også på 1800-tallet - mye til tider.

 

Ikke bare kunne det regne hele sommeren slik at avlinger gikk ad dundas, men nattefrosten kunne sette inn tidlig i August også.

 

Hvordan jeg vet dette?

 

Jo av lokale nedtegninger fra mennesker som levde på dèn tiden.

Lenke til kommentar

Men det er ikke før nå vi faktisk trenger det til produksjon av elektrisitet. :)

 

 

Temperaturene er i dag høyere, og fortsetter å stige. Drivhusgasser deriblandt CO2 øker, og temperaturene stiger raskere, samt økende sol-aktivitet. Et helt annet spørsmål er om det er mennesker står for mesteparten. Men det er en diskusjon jeg ikke har tenkt å ta her, og irrelevant.

 

Og som de aller fleste vet så fører økende temperaturer til økende fordamping, som igjen betyr mer regn. Jeg trenger derfor ikke noen tvilsomme statestikker, eller enda mer tvilsomme minner om regntunge dager for å kunne konkludere med at det regner mer enn før, og at det kommer til å øke.

 

HVOR regner faller er en helt annen sak, som er bedre svart av en værmann. :)

Lenke til kommentar

Med tanke på at hele den norske strømproduksjonen for juli 2012 er verdt ca. 1,9 milliarder på det europeiske spotmarkedet (med dagens systempris fra Nordpool) så skal det en ganske monumental utbygging til for å kunne nærme seg oljen (gass og andre biprodukter kommer i tillegg (produksjonsverdien i Juli er verdt ca. 29,7 milliarder , beregnet med Brent crude, spotpris fra i går og gårdagens dollarkurs)).

 

Klart er det gjennomførbart å bygge ut vannkraftproduksjonen i Norge til en viss grad, og personlig ser jeg helst at den bygges ut mer. Men at den noensinne kan konkurrere med oljen på omsetting (med dagens produksjon og pris) tviler jeg meget på. Jeg liten tro på at det er mulig å bygge ut nok vannkraft i Norge til å kunne øke produksjonen nesten 16 ganger (dette er en antakelse, men jeg tror den er begrunnet i og med at utbyggingstakten er slik den er) , og da er det ikke tatt i betraktning at økt tilbud gir lavere pris.

 

Kilder:

 

http://www.npd.no/Templates/OD/Article.aspx?id=4500&epslanguage=no

http://www.offshore.no/Prosjekter/Olje-pris.aspx

http://www.nordpoolspot.com/

http://www.ssb.no/elektrisitet/

Lenke til kommentar

Det skal ikke konkurrere eller direkte ta over for Olje alene. Pr dags dato så er det vel ingenting som er i nærheten av å kunne erstatte olja vår, og den tar "snart" slutt. En enkel erstatter kommer vi nok ikke til å finne, men om vi har forberedt oss godt nok, så kan vi kanskje klare oss best mulig uten.

 

Når Olja tar slutt, og bensin/dieselbiler begynner å bli mer og mer tatt over av elektrisitet så vil fornybare energikilder bli ENDA mer givende. Prisene på slik grønn energi vil garantert gå opp, og strømforbruket vil på samme tid skyte til himmels (bla. pga EL-biler).

Det er selvsagt en stund til, men det tar også tid å bygge ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bare et spørsmål angående nettopp dette.

 

I disse regntunge dagene, vil vi ikke kunne eksportere store mengder strøm til resten av europa? Jeg er naturligvis klar over at dette skjer hele tiden, men er det begrensning i turbinene og det tekniske som hindrer oss i å øke vannbruket siden det nevnes at vi ikke godgjør oss noe av de store regnmengdene?

 

For det må da være langt lettere å bygge ut/fornye generatorene enn å øke demningsmengden. I et slikt tilfelle så kan vi derimot utnytte oss alt regnet, ved å sende større mengder energi utover i europa.

Med antagelse at strømlinjene takler belastningen (noe jeg ville tro).

Det er ikke bare å "sende" energien til det store utland. Vi er avhengig av at utlandet bruker strømmen også siden det ikke er fysisk mulig å produsere mer energi enn det som brukes i nettet. Derfor eksporteres det ikke mer strøm til utlandet.

 

Ja og nå tales det om fallende oljeinntekter ettersom veksten i verdensøkonomien avtar. En utbygging og forsterking av eksisterende kraftverk og demninger ville i det minste stabilisert strømprisen.

 

En arbeidsdag som er tapt kan aldri tas igjen. En kubikkmeter vann som rant over det overfylte magasinet får vi aldri tilbake. Den kubikkmeteren kunne også blitt brukt til å dempe bruken av fossilt brennstoff (en lagerressurs).

Lenke til kommentar

Det blir nok bygd en god del mer vannkraft her i landet på sikt (de neste 100år), da blir nok mer lønnsomme prosjekt prioritert.

 

Niks, Norge har faktisk bygd ut store deler av potensielle vannkraftverk. Det meste som står igjen nå er enten under planlegging eller vernet området.

 

Å bygge ut flere vannkraftverk for å skape billigere strøm virker som en dårlig businessdeal for min del, mtp at de fleste vannkraftverk er private, og der for å tjene penger som alle andre.

Lenke til kommentar

Norge mottar nå ca. 20% mer nedbør enn for 100 år siden. Det er ikke usannsynlig at dette vil øke. Vi vil trolig få flere fuktige sommere.

 

Skal jeg tippe på når vi får den første sommeren uten signifikante mengder arktisk sjøis tipper jeg 2016. Årets smeltesesong har slått alle rekorder til gangs.

 

Fra 1979 til 2006 ble volumet til sjøisen omtrent halvert. Fra 2006 til i dag er den halvert igjen. Vi snakker en brått stupende kurve.

 

Fullstendig fritt fall.

Endret av Salvo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...