Gå til innhold

Trådløs HDMI til FLERE rom?


Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren skal flytte i nytt hus om ikke så lenge(huset er kjøpt) og da har jeg og fruen kommet frem til at vi helst ikke vil ha lange stygge kabler som ligger og slenger mellom rommene og rundt i stua. Og dette kan bli litt problematisk da pc'en skal stå på et lite kontor for seg selv, mens vi vil ha muligheten til å se/styre/høre lyden fra stua oppe, og i filmrommet nede.

Jeg har sett litt rundt og det ser ut som at det skal være gode sendere/mottakere for trådløs hdmi i dag, som i tillegg kan forlenge signalene til usb(mus&tastatur). Som f.eks. denne: PowerColor JustSling.

 

Denne ser ut til å være midt i blinken for oss, bortsett fra det at det kun er èn mottaker. Så jeg vet ikke om det finnes andre bedre egnet systemer, eller om det kanskje er mulighet for å kun kjøpe en mottaker til av samme slag? Evt. andre løsninger?

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er generelt skeptisk til trådløs hdmi, har ikke lest tester som viser stabile signaler ennå.

Tenkte jo mer på xbmc http://xbmc.org/ og lignende samt denne løsningen: http://www.hardware.no/artikler/vi_har_jailbreaket_apple_tv/105525/3

 

Man må vel da ha en apple tv til 799,- i hvert rom, med xbmc på og streame over nettet eventuelt med en nas til.

 

Sikert noen som kan bygge videre på dette.

Lenke til kommentar

Takker for svar :) Men jeg ønsker minst mulig jobb med setup'en, i tillegg til at jeg vil ikke bare kunne ha muligheten til å streame de filene jeg har liggende på den stasjonære, men også kunne speile bildet. Vi vil da ha muligheten til å styre spotify, se på tv2 sumo, og en gang i blant se på filmer som ligger der. Vi vil rett og slett ha en speilet pc skjerm, som vi kan bruke mus og tastatur på for å styre.

 

Jeg har ikke opplevd noen problemer med vanlig trådløst nett de siste 5 årene, og det er jo i prinsippet trådløst nett de bruker, men i høyere frekvens enn det de fleste trådløse nettene bruker i dag. Har også lest tester på nett og youtube, men finner kun pakker med en sender og en mottaker. Jeg vil ha to mottakere ;)

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Såvidt jeg vet så er problemet hdcp, kopibeskyttelsen. Det er visstnok ikke mulig å få den med seg om man deler eller splitter signalet. De jeg har sett har en rekkevidde på 10 meter når de skal gjennom vegger.

Det finnes jo også hdmi til lan overganger, og med lan over strømnettet så er det kanskje mulig å få til noe.

 

Problemet er vel å styre pcen/speile.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå er det snart 1mnd siden vi flyttet, og vi hadde kjøpt en PowerColor JustSling før vi flyttet. Den funker helt fint den, går mellom 2 trevegger og litt luft (totalt ca 7-8m). Den ene veggen er forsterket med noe metall i seg for kunne holde eventuelle store tv'er, samt at det er en stor peis i hjørnet.

 

Stort sett så har det ikke vært noe problem å sende signalene(lyd/bilde/mus&tastatur), men det er noen dager vi må flytte mottakeren litt utpå gulvet for å unngå støy. Ellers er kvaliteten upåklagelig! Så jeg kan trygt anbefale denne videre med mine erfaringer :)

 

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fekk Min PowerColor JustSling i posten idag, men sliter med koblingen mellom data og tv.

 

Fekk til slutt signal mellom 2 tv, men ikkje mellom pc og hoved tv`n.

 

Prøvde da å koble hdmi kabel frå pc skjermen (asus vg278h) til tv, ikkje signal.

 

Er ein HDMI på data også, med samme resultat.

 

 

Og problemet er???

 

Oppdatering:

 

Fekk til HDMI, kobla til tvèn, på hdmi 2 så det er bilde og lyd.

 

Men har jo komplett hjemmeanlegg og vil jo ha lyden derifrå.

 

Etter ein del prøving fikk eg lyd frå anlegget (film frå pc) men ikkje bilde på tv :(

 

Reciveren er blu ray som fulgte med det komplette hjemmeanlegget.

 

Er hdmi out (source) og hdmi 1 (tv) og hdmi 2 (X360) på den.

Endret av Kvalatad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...