Gå til innhold

Trådløs router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanlig blant flere fabrikanter, men jeg har ingen oversikt over priser etc. Tror det ligger på 100 - 150 kr pr år, men da er det ofte med en viss mengde lagringsplass i tillegg. I utgangspunktet har man noe funksjonalitet tilgjengelig uten å måtte betale, og en del mer ved å betale. Dette gjelder kun når tilgang er via internett så vidt jeg vet. Også WD har en slik løsning.

 

Iomega er den eneste som ikke har dette.

 

Time Machine er backupløsningen til Apple maskiner.

 

Alle jeg har lsitet til virker 100 % med Apple iMac og MacBook.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nå har jeg fortsatt å lese i manualen og funnet svar på enkelte dumme spørsmål jeg har plaget dere med.

Så kommer jeg til dette med betaling, der mye er standard og litt i tillegg med det de kaller Seagate Share Pro. For mitt vedkommende har jeg egentlig ikke bruk for pro, men spørsmålet om FTP kan bli utslagsgivende. Se vedlagt link for forskjellene.

Så til saken, hehe, hva er forskjell på FTP- Standard og Standard –sikret, eventuelt hvor sikkert er standard? om dere skjønner…..

 

http://www.seagateshare.com/homebase/premium_comparaison

Lenke til kommentar

Generelt bør du ikke bruke FTP derssom deling kan skje på andre måter - noe det kan i dette tilfellet. Du vil kunne dele/ha ekstern tilgang via "seagateshare.com" så vidt jeg forstår. Det er vel både den mest brukervennlige og beste måte å ha ekstern tilgang på.

 

FTP er generelt en usikker standard, jeg slår den av på alle serverne jeg administrerer. Forskjellen på standard og sikret er trolig mulighet til å bruker SFTP (Secure FTP) i tillegg til vanlig. SFTP er såpass sikker at det er akseptabelt.

 

Sats på standard, du vil alltid ha muligheten til å oppgradere om det er tjenester du ser du skulle hatt.

Lenke til kommentar

Ok da skjønner jeg, jeg trodde at det ble brukt FTP selv om jeg brukte seagateshare, men det er altså to forskjellige metoder. Da holder jeg meg til standard som er gratis, og om det er best så er det ikke noe å tenke på :)

 

I hvilke situasjoner blir FTP benyttet, har det noe bruksområde i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Nå er Netgear WNDR3800 sammen med Seagat goflex 3gig(NAS) oppe og går. Vil rette en stor takk til alle som bidro i denne tråden. Dette var slik som du Bolson mente. Veldig enkelt å komme i gang! Så da får jeg håpe at den er stabil og varer i mange år!

Takk for god hjelp!

 

Kan dere i samme slengen anbefale en god "repeter" el for bedre signaler i hele leiligheten?

Lenke til kommentar

Takk for det,skal se nærmere på den?

 

En ting til:jeg har lasta ned app for å gå inn på nasen. Problemet her er at kvaliteten på bildene blir drastisk dårligere. Tror ikke det er skjermen på min iPhone 4s da andre bilder som jeg feks har sendt på Mail til meg selv og åpnet blir helt knall....

 

Forslag ?

Lenke til kommentar

Netgear har en dual-band repeater som repeterer begge båndene samtidig.

http://prisguide.tek...pg-q=WN2500&n=0

 

Bestilte meg en slik en nå, takk for tips :)

Har sett at en annen fra netgear var slik at den opprettet et eget SSid eller hva det heter. Dette innebar visstnok at pc selv skulle velge hva som var best, enten signal rett fra routeren eller fra repeteren. Ved første gang bruk av "nettet" fra repeteren måtte en taste inn et passord. En annen ulempe jeg har lest var at ipad og iphone ikke "skjønte" selv hva som var best og derfor ikke valgte utfra signal styrken.

 

Leste også at det kanskje var mulig å sette samme SSid på både routeren og repeteren slik at det "opprinnelige" nettet bare blir "utvidet".

Vet du om den jeg har bestilt er slik som beskrevet, i såfall vet du om det går ann å gjøre silk at den bare "utvider" det eksisterende nettet?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må ha et annet navn på repeater enn på routeren din (siden begge er på samme kanal).

Slike repeatere består av en klientdel som kobler seg opp mot router trådløst.

I tillegg setter man opp et "virtuelt" aksesspunkt som blir det man ser repetere signalet.

 

Når det gjelder tilkoblede maskiner, så er det forskjellig praksis om de stadig søker etter sterkeste signalstyrke eller ikke. Men det går hvertfall an å ha flere foretrukne nettverk slik at man søker opp ny om man mister forbindelsen helt.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Da har jeg WN2500 oppe og går.

Gikk fint og få satt den opp, enkelt og greit!

 

Det blir jo slik at det kommer opp nettverket mitt pluss nettverket mitt_2GEXT. Jeg har nå fått koblet meg opp mot _2GEXT, men når jeg skal koble opp til mitt "vanlige", må jeg først koble fra _2GEXT. Hvordan setter jeg opp pc min til å søke etter det det "nettet" med best signal å koble seg automatisk opp til det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen,

Jeg kjøpte meg en NETGEAR Dual Band Wireless-N Router 3800. Har en ipad som støtter 5Ghz og på den ble kvaliteten helt topp, verre er det fortsatt for de andre pcene, men da har jeg jo funnet ut at det er for mye ”støy” på 2,4 Ghz frekvensen.

Jeg er godt fornøyd med unntak av at jeg må skru den av og på et par ganger da nettverket ikke har vært tilgjengelig, men slik er det vel med alle ruterer? Etter en restart er alt vel igjen-)

Mitt nye spm.

Min far har et nettverk som når alle familiemedlemme er hjemme å kobler seg opp blir nettet veldig ustabilt å dårlig. Kan denne routeren jeg kjøpte takle opptil ca 15 brukere, eller er det andre routere dere da heller anbefaler?

En annen merkelig greie hjemme hos han:Når han bruker sin Iphone med blåtann handfree hakker samtalen, når han skrur av nettverket er det problemet borte. Forslag?

Lenke til kommentar

Normal skal det være unødvendig å skru av og på routeren. Foreslår du logger inn på routeren og setter fast trådløskanal en plass mellom 1 og 11 på 2,4GHz. Da er du hvertfall sikker på at du alltid vil "se" routeren fra dine trådløsenheter.

 

Routeren er sikkert bra nok til din far også. Alternativt kan kan se på Asus RT-N66 eller Asus RT-N56.

 

Årsaken til at hans blåtann hakker er at bluetooth og wifi begge bruker samme frekvensområde.

Han kan prøve å sette trådløsnett i routeren på kanal 1 eller 13 og se om det hjelper. Det kan også hjelpe å bytte fra 11n til 11g trådløsstandard i routeren (smalere bånd). Da vil hastigheten gå ned til ca 15Mbit trådløst, men det forstyrrer bluetooth mindre. PS: Bluetooth bruker kanal 1-11 og hopper mellom de hele tiden.

 

En annen ting er at han kan flytte mest mulig av sine trådløsenheter over på 5GHz. Da slipper han interferens på bluetooth :)

 

ms2Fig1.jpg

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Mange takk for godt svar og gode forslag! Da skal vi prøve dette. Tenker at det i første omgang vil være "lettest" å sette routeren på enten kanal 1 eller 13, så håper jeg at det gjør susen :)

Med tanke på at så mange som opptil 15 stk kan være pålogget samtidig, ville du personlig heller godt for Asus sine, eller mener du den jeg har takler dette?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...