Gå til innhold

Hardware til 6k - OK komponenter?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å skaffe meg en ny PC med det magre kravet av at det skal kunne kjøre CS:GO og muligens Diablo III (behøver ikke høyeste settings). Prioriteten min er å holde prisnivået lavt, samtidig som jeg får god kvalitet.

 

Følgende er forslag til oppsett inkludert begrunnelse:

 

Skjerm:

LG E2441V-BN 24" WIDE TFT LED BLACK 1 299,-

Fruen ønsker en skjerm med litt fint design i tilegg til at den skal ha både HDMI og DVI inngang.

 

Kabinett:

Jeg har alt et noe gammalt Antec jeg tenkte å bruke. Der har jeg også en CD-rom som funker.

 

Hardware:

SAPPHIRE RADEON HD7850 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP 1 559,-

Tester her på HW viser at HD 7850 gjør det skarpere enn både GTX 560 Ti og DCUII

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) 435,-

GIGABYTE GA-Z77-DS3H Z77 S-1155 ATX 649,-

Rimeligste hovedkortet jeg fant som inkluderte CF støtte. Usikker på om jeg kommer til å gå for det i fremtiden, men greit med muligheten

INTEL CORE I3 2120 3.30GHZ 3MB S-1155 999,-

Tester her på HW viser at i3 ikke lå særlig langt unna i5 og i7 når det kom til spillytelse. Ingen av AMD sine var i nærheten av å kunne konkurrere

OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 719,-

OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU 589,-

 

Totalt: 6 143,41 kr (samtlige varer fra Dustin)

 

Er det behov så hiver jeg på en harddisk ved en senere anledning, trenger ikke det foreløpig. OS (win7) får jeg gjennom jobben. Mus, tastatur osv har jeg allerede.

 

Jeg er fullstendig klar over at hadde jeg hevet inn litt flere hundrelapper både her og der kunne jeg fått bedre skjermkort eller bedre CPU, men da går totalprisen godt opp også.. ønsker å holde meg så nærme 6k så mulig. Trenger ikke mer enn at maskinen fungerer til spilling, selv om jeg må stille litt ned på grafikk enkelte steder.

 

Om det er noen som ser at enkelte komponenter ikke passer, eller at det er noen jeg bør bytte ut grunnet mye dårlige tilbakemeldinger eller bedre kvalitet for samme penge, så gi en lyd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig, så vet jeg ikke hvordan jeg kan finne ut av om det passer i kabinettet. Det er et antec som ble kjøpt tilbake i 2003. Jeg syns det virker rimelig romslig og jeg er sikker på at jeg hadde et ATX kort i det forrige gang.. Dog er jeg ikke sikker på om skruehullene følger samme standard gjennom alle ATX kort.. Jeg kan jo med enkelhet måle lengden mellom skruefestene i kabinettet, men finner ikke sammenlignbar informasjon angående hovedkortet.

 

Ellers et fornuftig forslag til PSU? 600w er ikke nok? Gjerne modelare kontakter, ser særdeles komfortabelt ut med det.. PSU var en av de komponentene jeg tenkte noen kom til å redigere på. OCZ har fått forskjellig tilbakemelding på sine PSU'er, men har ikke fått noen tester som regelrett slakter de. Heller blir det "du får det du betaler for".. Spørsmålet er om man finner noe som er konkurransedyktig i form av pris og kvalitet.

Endret av Knallpose
Lenke til kommentar

Er det optiske drevet like gammelt som kabinettet? da vil du nok ikke kunne bruke det ettersom kontakten mest sannsynlig er alt for gammel (drev da ikke med slik i 2003, vet ikke om Sata ble brukt da :p ).

 

Tenker det blir litt feil å tenke på CFX i fremtiden med et slikt oppsett, tror nok prosessoren kunne trengt en oppgradering før det skulle trenges, og da har vel Intel Haswell kommet ut allerede.

 

Strømforsyninga er god nok til et kort, men til to skjermkort kan den nok ikke anbefales, det sier jeg utifra hvordan den er bygd opp og hvor mye som er maks effekt. Den kommer seg opp til 500W fordelt på to 250W 12V rails, men jeg hadde nok ikke dratt den helt opp dit.

 

SSDen du har valgt er nok ikke det beste valget, men av en eller annen grunn er det mange som velger den i sine oppsett :/ Den er ikke særlig stabil, rask og har heller ikke så lang levetid som konkurrerende SSDer. Selv om hvor rask en SSD er har lite å si ettersom hoppet er så utrolig stort fra en vanlig HDD at du ikke merker forskjell bortsett fra i tester, skader det jo ikke å ha en raskere en :p . Skal du ha en SSD til rundt samme pris Kan en Intel 330 120GB friste, den koster 690kr og er veldig stabil, levedyktig og rask. Den har dog en kontroller som har noen problemer rundt seg, men Intel har klart å fikse det mest. Skal du ha noe som ikke har noen bakdeler bortsett fra pris kan du ta deg en Samsung 830 128GB, den koster 830kr og er en av de raskeste, mest stabile og mest levedyktige SSDene på markedet.

Lenke til kommentar

Er det optiske drevet like gammelt som kabinettet? da vil du nok ikke kunne bruke det ettersom kontakten mest sannsynlig er alt for gammel (drev da ikke med slik i 2003, vet ikke om Sata ble brukt da :p ).

Stemmer, takker for den. Hev på en samsung til 140,-. Jeg bruker ikke den cdromn til stort annet enn å installere os og litt annen programvare.

 

Tenker det blir litt feil å tenke på CFX i fremtiden med et slikt oppsett, tror nok prosessoren kunne trengt en oppgradering før det skulle trenges, og da har vel Intel Haswell kommet ut allerede.

 

Strømforsyninga er god nok til et kort, men til to skjermkort kan den nok ikke anbefales, det sier jeg utifra hvordan den er bygd opp og hvor mye som er maks effekt. Den kommer seg opp til 500W fordelt på to 250W 12V rails, men jeg hadde nok ikke dratt den helt opp dit.

Greit nok, men hovedkortet blir ikke særlig billigere enn det jeg har valgt. Så lenge strømforsyningen holder til oppsettet jeg ellers har valgt så får det greie seg. Tenker jeg blir happy med dette uansett.

 

.. Skal du ha en SSD til rundt samme pris Kan en Intel 330 120GB friste, den koster 690kr og er veldig stabil, levedyktig og rask.

Den er faktisk billigere enn den jeg har valgt også nå som den er på kampanje hos Dustin (til 690 ja).. Så da var den SSDn byttet ut også.

 

Da takker jeg for all tilbakemelding som har kommet inn. Bestillingen er i havn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...