Gå til innhold

Problemer med Visual C++


Anbefalte innlegg

I den siste tiden har jeg hatt store problemer med å få mine programmer til å fungere i Microsoft Visual Studio C++.

 

Noe av det som skjer er at når jeg for eksempel overlaster strøm operatorene, får ikke cpp filen kontakt med header filen, selv om h filen selvfølgeligt er inkludert.

 

Jeg tror jeg brukte hele helgen med å nøste opp i problemet, men fant ingenting ut.

 

Mandag kjørte jeg akkurat samme programmet på skolen og da gikk det helt fint.

 

Har snakket med ganske mange andre som har samme problemet.

 

Sliter også med at jeg får opp meldinger som ”unresolved externals”.

 

Alt dette begynnte å skje etter jeg installerte Visual Studio fra programpakken som vi fikk fra skolen.

 

Håper at du kunne hjelpe meg med noen tips.

 

Jeg bruker vannvittigt mye tid på å få ting til å fungere, så det er ganske frustrerende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... har ikke noe erfaring med Visual C++, men har en del erfaring med kranglete kompilatorer (Borland C++ Compiler).

 

F.eks.: Jeg kan skrive et lite program som får en feil melding jeg ikke skjønner noenting av, men hvis jeg merker av alt og kopierer hele teksten inn i et nytt dokument og prøver å kompilerer det nye dokumentet, så fungerer plutselig alt fint. Med andre ord, det nye dokumenter får jeg ingen feilmeldinger på, men det gamle dokumentet som er _identisk_ vil ikke kjøre :-/

 

Kranglete... høres litt ut som du har noe av det samme problemet der.

 

Forresten, bare for å komme med et forslag, du kan jo alltids prøve å reinstallere.....

 

Og 'unresolved externals' kommer som regel hvis det er noe bibliotek du må ta med som du har glemt (f.eks. hvis man skal programmere grafikk i Borland C++ må man ta med graphics.lib sammen med kildekode når du kompilerer).

_________________

Fakta kan avvike noe

 

[ Denne Melding var redigert av: Cronius på 2001-10-17 11:04 ]

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har dessverre ikke noen løsning på problemet. Jeg sliter selv med å få Visual C++ til å fungere skikkelig. Lasta ned SP5 i går i håp om at det skulle fikse problemene, men nå fungerer det ikke i det hele tatt. Er litt pissed off på Microsoft nå...

Jeg skal prøve å finne en løsning, men først må jeg få i gang Visual C++ :smile:

 

Når det gjelder unresolved externals er det som Cronius sier. Du må legge til *.lib filene i prosjektet (Project->Settings...)

Lenke til kommentar

Mener det er to måter å angi en header fil i C++

enten <xxx.h> eller "xxx.h" og de fungerer ikke likt.

Hvis du angir <stdlib.h> så leter compileren på forhåndsdefinerte stier. Det går ann å endre/legge til kataloger hvor compileren skal lete. For å legge til kataloger gå inn på menyen Tools-Options og velg tabben for Directories. Her kan du legge til kataloger for include-/lib-/exe- og sourcefiler.

Hvis du bruker "myheader.h" så leter compileren på katalogen for prosjektet. Er ikke sikker på om dette hjelper deg.

 

[ Denne Melding var redigert av: DELTA115 på 2001-10-19 08:29 ]

Lenke til kommentar

Svarte på denne posten i programvareseksjonen, så da kan jeg vel like gjerne svare her og :razz: Here we go:

Har vært borti det samme selv. Holder du på med templater? Var skikkelig pissed på VC++ til jeg fant ut at det simpelthen ikke støttet adskilt interface/implementasjon i templatklasser...

Håper dette hjelper.

Oppdatering: Kom på en ting til. Hvilken stream klasse inkluderer du. iostream.h, iostream? Såvidt jeg vet er det bare den siste som funker med Visual, den med .h er en utdatert versjon tror jeg. Du vil også trenge å deklarere cout f.eks, 'using std::cout;'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...