Gå til innhold

Studere i USA


Kontrazt

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har over en lengre periode nå tenkt på å studere i USA. Problemet er at jeg ikke helt er sikker på hva jeg vil studere enda, men har time hos veileder så regner med at jeg skal klare å finne noe jeg vil studere.

 

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet, og har sett mye på ANSA sine sider, men finner liksom ingen mal/guide/e.l som forklarer litt om søkingsprosessen. Helt fra første steget man tar til man har kommet inn på skole, ferdig med visum og alt det der. Noen som vet hvilke personer man eventuelt kan ta kontakt med angående slikt? Finnes det rådgivere som spesialiserer seg på kun slike områder som dette?

 

Har som sagt prøvd å søke litt rundt på nettet, og det meste man finner er blogger fra folk som selv har reist, men det er ikke detaljert nok. Jeg sliter med å finne ut hvor jeg skal begynne. Er det bare å sende en mail/søknad til et amerikansk college for så å søke visum utifra dette?

 

Hvilke karakterer må man ha? Jeg har ikke spesielt gode karakterer da jeg slet mye med konsentrasjon og skoletretthet da jeg studerte, noe jeg nå, etter noen friår har blitt mye flinkere til å kontrollere og jeg faktisk klarer å lese noe uten en million avbrudd. Karaktersnittet mitt ligger på rett under 4, og hvordan er dette i forhold til å studere i USA? Jeg har fullført VGS og har generell studiekompetanse. Er dette nok?

 

Håper på noen vettuge svar da jeg må begynne på denne tidskrevende prosessen snart for å ha mulighet til å dra neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er bachelorgraden i USA et 4 årig studie, kontra 3 år i Norge. Pga dette får du ikke støtte fra Lånekassen det første året. For det andre er utdanning i USA veldig dyrt og krever mye forarbeid. Om jeg ikke husker helt feil er du allerede på etterskudd med å søke om studieplass ved amerikanske universiteter, iallefall av de bedre rang.

 

Her er en enkel guidesuide som gir deg en røff mal på hvordan inntagningsprossessen foregår; http://www.universitiesintheusa.com/how-to-apply.html

 

Dine motivasjoner for å studere i USA vet jeg ikke, men om du ikke har velstående foreldre/familie, eller har tjent opp en signifikant sum av kapital for å finansiere ditt studieløp i USA så vil jeg anmode deg til å se på andre land som ikke krever samme grad av ressurser.

 

Det første du må se på er om du har en god nok karakter i Engelsk fra VGS for å kunne slippe TOEFL/IELTS tester (noen universitet krever at du tar dette uansett, så sjekk opp i det først). Ofte er det 4 eller bedre som er normen. For det andre ville jeg tatt opp fag du har svake karakterer i for å løfte gj.snittet og med dette vil aktuelle universiteter øke drastisk. Klarer du å komme deg på 4.5 eller bedre, vil du sitte med mange flere alternativer. For det tredje er det både billigere og lettere å studere i et EU/EØS land. Selvfølgelig vil noen være dyrere enn andre, men på et generelt grunnlag vil søknadsprosessen være lettere og skoleavgiften mindre kontra USA.

 

Aktuelle land kan være:

England - http://www.studyacrossthepond.com/

Sverige - http://www.studyinsweden.se/

Tyskland - http://www.internationale-studierende.de/en/

Osv.

 

Keep in mind at dette ikke er ment som en demotiverende og neglisjerende post, dette er bare for å sette en reality check på hvordan dette fungerer. Jeg studerer heller ikke selv i utlandet, og kan være totalt på villspor. Dog var jeg i samme situasjon en gang og ville studere i utlandet og måtte dermed gjennom en del informasjon selv.

Lenke til kommentar

Takk for et godt innlegg og mye gode svar.

 

Har lest via lånekassen at de har noen og 60 skoler i USA hvor det gis støtte til alle fire årene, men dette er kun skoler som har en allerede eksisterende avtale med de. Det ville da eventuelt vært et alternativ å søke på noen av disse skolene da jeg ikke vil kalle vår familie ekstremt velstående, selv om jeg har godt etablerte besteforeldre som er veldig støttende økonomisk med saker som utdanning og slikt.

 

Mine motivasjoner for å studere i USA er vel ikke stort annet enn at jeg har veldig lyst å oppleve noe annerledes, samt at jeg har vært der borte og opplevd kulturen da jeg hadde en onkel som bodde der borte, og jeg føler det er noe som hadde passet meg.

 

TOEFL/IELTS testene som du snakker om er jeg klar over, og at dette er noe som muligens må bli gjort, men ser ikke på dette som noe stort problem, da jeg er rimelig god i engelsk, både skriflig og muntlig.

 

Takker igjen for et godt innlegg med mye god informasjon. :-)

Lenke til kommentar

Om du klarer å få snittet ditt over 4, så vil det åpnes dører for flere universiteter som du kan søke på. Jeg vet lite om USA, men rundt om i europa bør du ha gode sjanser.

 

Om du søker deg til europa (f.eks Storbritannia) så vil det være mer økonomisk lønnsomt, du vil få samme kvalitet på læringen (kommer litt ann på universitetet) og det er ikke alt for langt unna Norge de gangene du vil hjem.

 

Søknadsprosessen kan også her være ganske lang, men mer håndterlig enn i USA. Skal du søke på universiteter i Storbritannia begynner man som oftest på høsten/senhøsten, året før.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

4 i snitt er ikke godt nok for de "beste" universitetene i USA som Harvard, UMich eller UChicago, da er det 5.2+ som telles.

 

Du har likevel en god sjanse på normal universiteter. Siden du betaler full pris og er norsk vil du også virke mer "ekslusiv" for dem siden det er ikke mange skandinavere som studerer i mindre kjente universiteter.

Mest sannsynlig må du ta SAT. Dette tar tid. Ganske mye tid. Meld deg opp ASAP hvis du virkelig vil studere der og bestill to SAT bøker. Sjekk nettsiden til universitetet og se om de også krever 1 eller 2 subject tests. Søknadsfristen er 15 Jan,og innen da må du være ferdig med SAT(muligens toefl, men med sat går det som oftest greit), Common App og noen stiler om hvorfor du vil studere der osv.

 

Lettere måte å søke seg til USA er å studere et år i Norge og se om de har noen avtaler med USA. Har ikke så mye info om dette,men har hørt om det.

Lykke til ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...