Gå til innhold

Ha webserver på server, men ha den på .com domene?


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ingen grunn til å ha nettside. Skal bare "for gøy". Kanskje jeg lærer meg mer HTML/CSS etc av det.

 

Siden å kjøpe alt er dyrt (iallefall når man egentlig har 0 bruk for det), vil jeg hoste selv, og heller bare kjøpe selve domenet.

 

Gratis domene (eks. nettside.freesite.com) er jeg lei av, mest da domenet ser stygt ut. Jeg vet hvilket domene jeg vil ha, men bare ikke hva jeg skal ha på siden.

 

Er det mulig å sette opp apache server og koble det opp mot blabla.com feks?

Linja hjemme er ikke den beste, men vil prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med en linje hjemme er at en del leverandører ikke vil kunne gi deg en statisk IP addresse, bare DHCP. Det betyr at hver gang din IP endrer seg så vil www.ditt-domene.com plutselig peke på feil addresse og ikke til din webserver.

 

Utenom dette er det ikke noe problem å kjøre webserveren selv.

Lenke til kommentar

Problemet med en linje hjemme er at en del leverandører ikke vil kunne gi deg en statisk IP addresse, bare DHCP. Det betyr at hver gang din IP endrer seg så vil www.ditt-domene.com plutselig peke på feil addresse og ikke til din webserver.

Løses ved å gi serveren en dyndns-adresse (DynDNS, No-IP eller tilsvarende) og installere en oppdateringsklient for dynamisk dns på serveren. Når det gjelder domenet, så setter du det opp slik at det peker (eller gjør en redirect) til dyndns-navnet som serveren har. Sånn, nå har du et domene som peker til serveren din, selv om serveren har en dynamisk ip adresse. (herman76 er også inne på det samme)

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...